00:49 - May 10, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

تلفات ویروس کرونا در ایران به ۲۶ نفر رسید

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۲۶ نفر رسیده است.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا افزود: از روز گذشته تاکنون با توجه به افزایش آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا، ۱۰۶ ابتلای قطعی تشخیص داده شده و در این بازه زمانی هفت نفر فوت کرده‌اند. در نتیجه در مجموع ۲۴۵ نفر ابتلای قطعی و ۲۶ نفر فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور داریم.

وی ادامه داد: از این ۱۰۶ ابتلای قطعی جدید، ۳۸ نفر در تهران، ۲۳ نفر در گیلان، هفت نفر در قم، یک نفر در همدان، هشت نفر در اصفهان، هفت نفر در مازندران، پنج نفر در اردبیل، سه نفر در البرز، یک نفر در خراسان رضوی، سه نفر در سمنان، دو نفر در کرمانشاه، سه نفر در لرستان، یک نفر در کردستان، یک نفر در یزد، یک نفر در آذربایجان غربی و دو نفر در آذربایجان شرقی تشخیص داده شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: مشارکت عمومی در کنترل این بیماری شامل کاهش تردد و مراودات، لغو سفرهای غیرضرور شهری و بین شهری و لغو همه اجتماعاتی است که مسیر و زنجیره انتقال را برقرار کند.

جهانپور گفت: همه موسسه‌ها و دانشگاه‌ها در صورت ابلاغ رئیس جمهوری از امروز تا پایان هفته آینده تعطیل خواهد بود. این تعطیلی صرفا شامل کلاس‌های آموزشی خواهد شد و کادر اداری و اعضای هیات علمی مشمول این تعطیلی نیستند.
وی ادامه داد: در مورد گروه دانشجویان علوم پزشکی نیز این تعطیلی مشمول کلاس‌های آموزشی خواهد شد و اینترن‌ها و کارورزهای پزشکی و دستیارهای تخصصی و فوق تخصصی و دانشجویان ترم هفت و هشت پرستاری شامل این تعطیلی نخواهند بود.
جهانپور اظهار کرد: در مورد مدارس ابتدایی و متوسطه بر اساس ابلاغ رئیس جمهوری، تصمیم گیری می‌شود. روز جمعه درباره استان‌هایی که درگیر بیماری هستند تا سه روز تعطیل اعلام می‌شوند. ارزیابی مجدد توسط کمیته فنی انجام می‌شود و تداوم تعطیلی تابع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: مسابقات ورزشی طبق مصوبه بدون تماشاگر باید برگزار شود یا بر اساس تصمیم دستگاه‌های مربوطه تا اطلاع ثانوی باید به تعویق بیفتد. همه تجمعات شامل مذهبی و مراسم جشن و شادی نیز حداقل به مدت یک هفته تعطیل خواهند بود.

افزایش ترخیص بیماران

وی ادامه داد: در استان قم و در استان‌های دیگر از جمله تهران و گیلان، موارد بهبودی بین شهروندان بستری مشکوک و مبتلای به کرونا داشتیم که گزارش آن در روزهای گذشته و امروز منتشر شده است. فقط ۲۲ نفر علاوه بر ۳۰ نفر که دیروز اعلام شده بود، به دلیل بهبودی مرخص شده‌اند.

جهانپور افزود: در استان گیلان ۴۰۰ نفر در روزهای گذشته ترخیص از بین موارد مشکوک و مبتلا داشتیم. با توجه به بیماریابی فعال و گسترش آزمایشگاه‌های تشخیصی که تا فردا به ۱۵ آزمایشگاه می‌رسیم. هفته آینده این تعداد به ۲۲ آزمایشگاه افزایش می‌یابد و حتی ممکن است در هفته‌های آتی به ۴۰ آزمایشگاه مورد تایید تشخیص کووید ۱۹ برسیم، میزان انتظار بیماران کاهش یافته است. به نظر می‌رسد روند ابتلا در اغلب استان‌ها همچنان صعودی است و در روزهای آتی این روند حفظ می‌شود.

امن ترین جا خانه است

وی اظهار کرد: توصیه‌های مکرری به مردم برای رعایت بهداشت عمومی شده است و مردم باید به شستن دست‌ها با آب و صابون مایع توجه کنند. مردم از بوسیدن، دست دادن خودداری کرده و ترددهای غیرضروری را کاهش دهند. امن‌ترین جا برای پیشگیری از ویروس کرونا، خانه‌ها و شهرهای خودمان است و مسافرت‌های بین شهری به شیوع این بیماری کمک می‌کند. بسیاری از افرادی که در استان‌های دیگر مبتلا شده‌اند، از یکی دو استانی که ویروس کرونا در آنجا شایع بوده، مراجعت کرده بودند.

جهانپور ادامه داد: آمار رو به افزایش در گیلان و مازندران و حتی تهران به خاطر افزایش سفرهاست. در نتیجه از مردم می‌خواهیم اگر کار ضروری ندارند، تردد خود را در شهرها کاهش بدهند.

قرنطینه افراد مشکوک در ورودی برخی شهرها

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: در برخی استان‌ها در مبادی ورودی، غربالگری آغاز شده است. اگر مورد مشکوکی در سفر به برخی استان‌ها مشاهده شود، فرد به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهد شد. زیرا موضوع بسیار مهم است و به سلامت عمومی بر می‌گردد. در نتیجه مردم در این مسیر باید حداکثر مشارکت را داشته باشند.

لغو موقت نماز جمعه در استانهای پر خطر

وی اظهار کرد: زیارت اماکن زیارتی طبق مصوبه و بر اساس ابلاغ رئیس جمهوری محدود می‌شود. همچنین محدودیت نمازهای جمعه در استان‌های مختلف اعلام می‌شود. در شهرستان‌هایی که در معرض خطر هستند، به صورت موقت، نماز جمعه حداقل در این هفته برگزار نمی‌شود. اردوهای دانشجویی و سیاحتی و زیارتی هم در اسفند ماه باید متوقف شود. با توجه به اینکه اعتکاف هم در پیش است، این مراسم امسال برگزار نمی‌شود.

جهانپور درباره توزیع ماسک نیز بیان کرد: توزیع ماسک با اولویت افراد در معرض خطر و افراد و گروه‌های پرخطر از قم آغاز شده و در استان‌های دیگر هم ادامه خواهد یافت.

اغلب موارد فوتی سالمند یا بیمار مزمن هستند 

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: اغلب موارد فوت ناشی از ویروس کرونا یا بالای ۶۰ سال بوده یا بیماری زمینه‌ای دارند یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند. تعداد موارد ابتلا به دیابت، بیماری‌های ریوی، آسم و بیماری‌های خود ایمنی در موارد فوت شده وجود دارد. البته ممکن است موارد استثنا از لحاظ سن و شرح حال وجود داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *