13:06 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

۱۸.۵ میلیاردمترمکعب آب وارد سدهای کشور شد / ۹۰ درصد ۳۷ سد پر است

رئیس گروه بهره برداری از تاسیسات آبی شرکت منابع آب ایران گفت: مقادیر ورودی آب به سدهای کل کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۹ اسفند ۹۸ معادل ۱۸.۵ میلیارد متر مکعب بوده است.

وحید عسگری نژاد، رئیس گروه بهره برداری از تأسیسات آبی شرکت منابع آب ایران با بیان اینکه تعداد سدهای مهم در حال بهره برداری کشور ۱۹۳ است که ظرفیتی معادل ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب دارد، گفت: مقادیر ورودی آب به سدهای کل کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۹ اسفند ۹۸ معادل ۱۸.۵ میلیارد متر مکعب بوده است که در مقایسه در مدت مشابه سال گذشته ۳۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: میزان خروجی آب از سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۹۸.۱۲.۹ معادل ۱۷ میلیارد متر مکعب بوده است این در حالی است که مقادیر خروجی نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه یک درصد افزایش را تجربه کرده است.

به گفته این مقام مسئول در تاریخ ۹۸.۱۲.۹ موجودی آب مخازن سدهای کشور معادل ۲۹.۸ میلیارد متر مکعب است که این موجودی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان پرشدگی مخازن سدهای کشور در تاریخ ۹ اسفند سال جاری حدود ۵۹ درصد است.

رئیس گروه بهره برداری از تأسیسات آبی شرکت منابع آب ایران با اشاره به اینکه موجودی مخازن کشور نسبت به هفته گذشته ۲ هزار و ۱۵۰ میلیون متر مکعب افزایش داشته است، اظهار داشت: ۳۷ سد کشور بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارد و ۴۵ سد هم کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی دارد.

نقش پررنگ سدها در مدیریت سیلاب

این مقام مسئول ادامه داد: در چند مرحله سیلاب مهم که در سال آبی جاری اتفاق افتاد سدهای کشور نقش پررنگی در مهار، ذخیره سازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی ایفا کردند.

عسگری افزود: برنامه ریزی منابع و مصارف سدها با دو رویکرد کلی تأمین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیره سازی حداکثری در شرایط ترسالی انجام می‌شود. به این معنا که در شرایطی که آورده‌های پیش بینی شده به مخزن به دلیل وقوع خشکسالی محقق نشد برنامه ریزی به شکلی بازنگری می‌شود که بتوان به حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره مند شد.

به گفته این مقام مسئول در شرایط ترسالی و وقوع سیلاب‌ها نیز مهار آب و حداکثر ذخیره سازی توسط مخازن سدها انجام می‌شود که بتوان از منابع آب ذخیره شده برای تأمین مصارف در ایام آتی بهره برد و همچنین جریانات لحظه‌ای و تداوم سیلاب‌های مخرب را توسط مخزن مهار و مدیریت کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *