08:24 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • جوانان گیلان پای کار آمدند ؛
    گروه های جهادی در میدان مبارزه/ همدلی برای شکست کرونا

جوانان گیلان پای کار آمدند ؛
گروه های جهادی در میدان مبارزه/ همدلی برای شکست کرونا

با گذشت بیش از ۱۷ روز از شیوع ویروس کرونا در استان گیلان گروه های جهادی با نیروی جوانی خود از ابتدا وارد میدان مبارزه شده تا با همدلی این مهمان ناخوانده چینی را شکست دهند.

با شیوع ویروس کرونا و کمبود برخی از اقلام بهداشتی اعم از ماسک و مواد ضدعفونی کننده و یا اقدامات برخی دستگاه‌های خدماتی مبنی بر ضد عفونی و گندزدایی معابر و اماکن عمومی گروه‌های جهادی که همیشه در بحران‌ها و حوادث پیشگام و پیش قدم برای کمک به مردم هستند این بار نیز وارد میدان شده و هر کاری که از دستشان بر می‌آید برای کنترل ویروس کرونا انجام می‌دهند.

در استان گیلان نیز جوانان جهادی که در روزهای گذشته با حضور در مناطق محروم در ساخت و ساز مسجد، خانه و ویزیت رایگان، آموزش دانش آموزان اقدام می‌کردند این روزها بار دیگر لباس جهاد پوشیده و وارد میدان شده و در حوزه‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی، فرهنگی و فضای مجازی فعالیت‌هایی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و آموزش خود مراقبتی به شهروندان را برعهده گرفته‌اند. عده‌ای نیز در این میان داوطلبانه با حضور در بیمارستان‌ها در کنار کادر درمان به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کرونا می‌پردازند.

تشکیل قرارگاه مرکزی مبارزه با کرونا در بسیج دانشجویی گیلان

در همین رابطه و برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های گروه‌های جهادی گفتگویی با مسئول گروه جهادی فردوس وابسته به بسیج دانشجویی استان گیلان انجام شد که «محمدرضا فرزانه» در این رابطه گفت: بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا جمعی از دوستان جهادی گردهم آمده و قرارگاه مرکزی مبارزه با این ویروس را در بسیج دانشجویی استان گیلان تشکیل دادند.

وی به اقدامات خوب انجام شده اعم از توزیع پک های بهداشتی، مشاوره، ضدعفونی کردن معابر و امکان عمومی و مساجد از روزهای ابتدایی تاکنون توسط این گروه جهادی اشاره کرد و افزود: گروه جهادی فردوس نیز به عنوان نماینده جمعی از متخصصان بهداشت و درمان مدیریت کارگروه سلامت این قرارگاه را در اختیار داشته باشیم.

مسئول گروه جهادی فردوس با اشاره به اینکه این گروه جهادی فعالیت خود را از تابستان سال ۹۶ به صورت غیررسمی در حوزه‌های بهداشت و درمان، فرهنگی و خیریه توسط جمعی از جهادگران استان گیلان تشکیل شده است، اظهار کرد: بعد از گذشت بیش از یک سال از فعالیت این گروه، در زمستان سال ۹۷ به صورت رسمی زیر نظر بسیج دانشجویی ثبت و کارهای خود را گسترش داد که امروز در پنج حوزه بهداشت و درمان، فرهنگی، خیریه، رسانه و پژوهش فعالیت می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا نیز گروه جهادی فردوس اقدام به انتشار فراخوان در مجمع عمومی برای جذب ایده و طرح کرد و با دریافت طرح‌ها بعد از بحث‌های انجام شده کارگروه تشکیل و با یک آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که در دو حوزه آموزشی و میدانی وارد عمل شویم.

فرزانه با اشاره به اینکه در حوزه آموزش نیز بر دو موضوع تمرکز بیشتری از سوی گروه انجام شد، ادامه داد: با آسیب شناسی های انجام شده متوجه شدیم که بسیاری از مردم درباره ویروس کرونا هیچ شناختی نداشته و آموزشی ندیده‌اند. با آسیب شناسی های انجام شده متوجه شدیم که بسیاری از مردم درباره ویروس کرونا هیچ شناختی نداشته و آموزشی ندیده‌اند

وی با بیان اینکه در بخش دوم نیز به سلامت روان و مدیریت روان در بلایا و حوادث متمرکز شدیم، افزود: در حوزه میدانی نیز تلاش شد نیروهای جهادی ما کاملاً در اختیار فرماندهی واحد یعنی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دستگاه‌های متولی در امر مبارزه با کرونا قرار گرفته تا از موازی کاری و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

تولید محتوای آموزشی برای فضای مجازی

مسئول گروه جهادی فردوس با اشاره به اینکه بعد از فراخوان، اعضای این گروه جهادی را تعدادی مترجمان زبان انگلیسی، جامعه پزشکی و پرستاری، روان شناسی، گرافیک و رسانه تشکیل دادند، گفت: با توجه به این ترکیب موفق شدیم برای مقابله با این بحران در حوزه آموزش با رصد سایت سازمان بهداشت جهانی مطالب مربوط به ویروس کرونا را ترجمه کرده و توسط گرافیست‌ها به پوستر و اینفوگرافی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه محتوای تولید شده را ساعت ۲۱ هر شب در فضای مجازی منتشر می‌کنیم، ادامه داد: در همین راستا بروشورهایی نیز تهیه و به دست گروه‌های جهادی میدانی رسانده تا به همراه پگ های بهداشتی در میان شهروندان توزیع کنند.

فرزانه یاد آور شد: در ادامه این مسیر با پیوستن چند دوبلور موفق شدیم کلیپ‌های موجود در سایت سازمان بهداشت جهانی را ترجمه و دوبله کرده و در فضای مجازی منتشر کنیم تا شهروندان بتوانند از محتوای آموزشی آن بهره مند شوند.

حضور ۱۰ نفر از اعضای گروه جهادی فردوس در کنار کادر درمانی و پرستاری گیلان

وی تأکید کرد: یکی از اهداف این گروه جهادی این بوده که با توجه به گستردگی حوزه ارتباطات و وجود حداقل یک گوشی همراه در هر خانه با تولید این محتوا و انتشار آنها سهم کوچکی در حوزه آموزشی در راستای مقابله با ویروس کرونا داشته باشند.

مسئول گروه جهادی فردوس با اشاره به اینکه در حوزه میدانی نیز با انتشار فراخوان عمومی دانشگاه علوم پزشکی برای جذب نیروی، ۱۰ نفر از جهادگران این گروه برای حضور در بیمارستان‌ها و کمک به کادر درمان و پرستاری داوطلب شده و خارج از چارت سازمانی دانشگاه در حال فعالیت هستند، گفت: در حوزه مشاوره‌های تلفنی نیز در مورد کرونا اعضای گروه جهادی فردوس سهمی در آگاهی بخشی به شهروندان دارند.

وی در ادامه به وجود ضعف‌های مدیریتی، تجهیزاتی و زیرساختی در استان گیلان اشاره و تصریح کرد: در بحران نیروهای انسانی هستند که همانند دوران دفاع مقدس جور کمبودها و نداشتن‌ها را می کشند که امیدواریم در ادامه و در آینده شاهد این کمبودها نباشیم در بحران نیروهای انسانی هستند که همانند دوران دفاع مقدس جور کمبودها و نداشتن‌ها را می کشند که امیدواریم در ادامه و در آینده شاهد این کمبودها نباشیم.

فرزانه با بیان اینکه متأسفانه در مدیریت موضوع کرونا متولیان امر به صورت شایسته عمل نکردند، گفت: تعیین نماینده تام الاختیار از سوی وزارت بهداشت و تغییر آن برای بار دوم نشان دهنده وجود ضعف در حوزه مدیریتی و ساختاری استان گیلان است که در این باره رسانه‌ها باید نقش مطالبه گری داشته و با آسیب شناسی مسئولان را وادار به پاسخگویی کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما امروز شاهد بحران کرونا در استان گیلان نیستیم زیرا پیش از این نیز بحران‌های بسیاری همانند سیل و برف را پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: اینکه از بحران‌های گذشته درس نگرفته و مشکلات بحران قبلی را به بحران بعدی انتقال داده و برنامه بلند مدت نداریم خود نشان دهنده ضعف است که باید برطرف شود.

مسئول گروه جهادی فردوس به برنامه‌های آینده این گروه نیز اشاره و بیان کرد: قطعاً در حوزه آموزش تلاش را گسترده‌تر کرده و با رصد سایت سازمان بهداشت جهانی سعی می‌کنیم به روزترین اطلاعات را در اختیار شهروندان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه میدانی نیز هنوز معتقد به عدم موازی کاری و انجام امور و کارها در کنار دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستیم، گفت: بر اساس اخبار دریافتی در حال حاضر با کمبود نیروی پرستاری و درمانی در بیمارستان‌های گیلان مواجه هستیم و با توجه به عدم مشخص بودن زمان پایان شیوع این ویروس شاهد فرسایش نیروهای فعال در مراکز درمانی خواهیم بود لذا تلاش می‌کنیم تا در زمینه نقاهتگاه‌ها از اعضای گروه‌های جهادی برای کمک به کادر درمان و پرستاری استفاده کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *