21:32 - April 29, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

درمانگران خسته گیلان؛ نگران موج جدید کرونا

فرزندانش را یک ماه است ندیده، روزی هشت ساعت در بخش بیماران کرونا با لباسهای ایزوله مشغول مراقبت و کمک به مداوای بیماران است و بچه ها را به مادربزرگشان سپرده است تا بتواند راحت تر خدمت رسانی کند.

بعد از چند بار تلاش بالاخره گوشی را جواب می دهد؛ صدایش خسته و گرفته است. می پرسم حال خودت چطور است. جواب می دهد: “من خوبم اما ای کاش مریض هایمان نمیرند. مرگ و میر بیماران داغونمون می کنه. “

گیلان از کانون های گردشگری شمال کشور،از نخستین استانهایی بود که ناخواسته میزبان ویروس کرونا شد و اینک گرچه با گذشت حدود یک ماه از شیوع کرونا وضعیت بیماری از اوج به یک شرایط تقریبا ثابت رسیده اما متولیان بهداشت و درمان می گویند این به معنای پایان این قصه تلخ نیست و بی توجهی مردم به توصیه ها و عدم رعایت اصول ایمنی، دید و بازدیدها، حضور غیر ضروری در مجامع و به خصوص ورود افراد از استان های دیگر می تواند باردیگر شمار بیماران را افزایش دهد.

این در حالی است که کادر درمانی و کارکنان بیمارستان ها بعد از یک ماه مواجهه با بحران دیگر توان تحمل موج سنگین دیگری از بیماری را ندارند.

بسیاری از نیروهای درمانی گیلان علاوه بر کار سخت و توانفرسا به این بیماری مبتلا شده اند و متاسفانه تاکنون ۱۵ نفر از نیروهای شاغل در بخشهای مختلف بیمارستانهای گیلان از پزشک و پرستار تا نیروهای اداری و خدماتی در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

ویروس های جدید می تواند منجر به شیوع دوباره بیماری شود

دکتر عبدالرضا دزفولی متخصص بیماری های عفونی در گیلان در این خصوص گفت : بیماری در استانهای مختلف از جهت شروع بیماری و رسیدن به اوج خودش ویژگی های مختلف دارد بنابر این انتقال افراد از استانی به استان دیگر می تواند مدل پیش بینی شده شیوع بیماری را دوباره تغییر دهد.

وی اظهار داشت: با آمدن مسافران و افراد جدید به استان امکان دارد این بیماری که اکنون به حدی از ثبات رسیده و در حال گذران سیر نزولی است دوباره با یک اوج جدیدی باز گردد و میزان مبتلایان بستری و مرگ و میرها افزایش پیدا کند.

وی با بیان این که امسال سالی استثنایی است، خاطرنشان کرد: خواهش من این است که در ایام نوروز مردم در خانه بمانند، این درخواست ما فقط برای سلامتی خود مردم است که عزیزانمان را از دست ندهیم، بگذارید این یک ماه هم بگذرد تا بتوانیم بر اوضاع مسلط شویم چون حقیقت این است که وقتی مراجعات به بیمارستان  کمتر شود کادر درمانی  بهتر می توانند به بیماران رسیدگی کنند و جلوی عوارض بیماری و مرگ و میرها را بگیرند.

این متخصص بیماری های عفونی می گوید: متاسفانه به رغم تلاش کادر درمانی برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا درصدی نتیجه ندارد بعضی جاها دو تا ۵ درصد مرگ و میر داشتیم، اما  تعداد زیادی از بیماران نیز با بهبودی وحال عمومی خوب، ترخیص می شوند.

وی خاطرنشان کرد: خواهش ما این است با توجه به این که حداکثر تا  ۱۴ روز احتمال انتقال بیماری از اطرافیان وجود دارد نکات بهداشتی و قرنطینه را رعایت کنند.

وی متذکر شد: بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت و تجربیات پزشک بر بالین بیمار امکان دارد که دارویی اضافه یا کم شود، زمانی که برای درمان کامل بیمار می گذاریم زمان مشخصی است می تواند بر اساس تشخیص پزشک معالج از پنج تا ۱۴ روز پس از ترخیص باشد.

دکتر دزفولی اظهار داشت : بهتر است بیمارانی که ترخیص می شوند در نقاهتگاه بسر ببرند که ریسک انتقال به اطرافیان را کمتر بکنند خوشبختانه در انزلی و رشت این نقاهتگاه در نظر گرفته شده و  خواهش من این است که پس از ترخیص نخست به آنجا مراجعه کنند ولی اگر ماندن در آنجا برایشان سخت است و می توانند شرایط ایزولاسیون قرنطینه و نکات بهداشتی را اجرا کنند در خانه بمانند و داروهایشان را نیز استفاده کنند.

کادر درمان جسمی و روحی فرسوده اند

بندرانزلی از کانون های گردشگری گیلان از نخستین شهرهایی بود که درگیر این بیماری شد. بر اساس اطلاعات موثق تاکنون  ۹۵ نفر در بیمارستان شهید بهشتی انزلی جان خود را در اثر کرونا از دست داده اند. البته این سوای افرادی است که بیرون از بیمارستان در اثر این بیماری جان باخته و تدفین شده اند.

هم اکنون نیز ۲۲ بیمار کرونایی در بیمارستان شهید بهشتی انزلی بستری هستند.

رییس بیمارستان شهید بهشتی انزلی با بیان این که ماه خیلی سختی را گذراندیم و هنوز این سختی ها ادامه دارد افزود: کارکنان بیمارستان برای کنترل کرونا بسیار تلاش کردند،  ولی الان از لحاظ جسمی و به ویژه روحی بسیار فرسوده شده اند.

دکتر کامبیز تنهایی اظهار داشت: این باعث می شود که اگر خدایی نکرده موج دومی بیاید قادر به خدمات دهی مناسب به بیماران نباشند.

وی با  توصیه اکید بر خودداری از خروج غیرضروری از منزل گفت:متاسفانه خواه ناخواه مسافرانی را خواهیم داشت نگرانی مان از مسافرتها انتقال بیماری از اینجا به سایر شهرستان ها است، اینجا مقابله شده و به سطح ثابتی از بیماران رسیده ایم و اگر این مساله رعایت نشود بیماری به صورتی که نداشتیم به استانهای دیگر منتقل خواهد شد.

وی با بیان این که  به نظر می رسد برخی هنوز اهمیت مساله را متوجه نشده اند متذکر شد: با توجه به وسعت بیماری تعدادی از همکاران خوب و دلسوزمان  اعم از پزشک و پرستار و نیروهای دیگر را از دست دادیم و همکاران ما در بیمارستان به قدری تحت فشارهای روحی و کاری قرار داشتند که اکنون دیگر توان کار با شدت بیشتر را ندارند.

وی افزود: با توجه به سپری کردن مرحله اول بحران و همکاری مسئولان استان و شهرستان خدمات دهی ما در بیمارستان وضعیت منظم پیدا کرده،  بعد از درمان هم نقاهتگاهی با همکاری مسئولان ایجاد شد که بیماران پس از ترخیص آنجا استراحت کنند که ویروس را از بیمارستان به خانه هایشان منتقل نکنند. در این نقاهت گاه بیماران توسط پزشکان  ویزیت و از لحاظ تغذیه رسیدگی می شوند.

بستری شدن بیش از هشت هزار بیمار کرونایی در گیلان

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از هشت هزار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای گیلان بستری شده اند. ذکر این نکته لازم است که شمار بسیاری از مبتلایان نیز با آگاهی و یا بدون آگاهی از ابتلا به این نوع بیماری در خانه دوره مریضی خود را گذرانده اند.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت و درمان در مدیریت کرونا در گیلان گفت : از ابتدای شیوع کرونا در مجموع هشت هزار و ۱۷۹ بیمار به دلیل مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان های دولتی و خصوصی استان بستری شدند.

دکتر محمد حسین قربانی روز سوم فروردین اظهار داشت: در حال حاضر یک هزار و ۵ بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند و علاوه بر آنها بخش زیادی از مبتلایان هم بهبود یافته و ترخیص شده اند.

وی هشدار داد: گیلان همچنان کانون بحران است و بزرگترین دغدغه ما این است که  شاهد  موج دوم سفرها و تردد مردم و خروج از منازل باشیم و دوباره بحران جدیدی گریبانگیر استان شود.

وی در ادامه با اشاره به مکلف شدن فرمانداران برای تعطیلی تمامی مراکز تجاری، بازارها و فروشگاه ها و غیره از مردم خواست : تا از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند تا شرایط کنترل و چرخه شیوع این ویروس شکسته شود.

فرمانداران در شهرستانهای مختلف دستور تعطیلی هتل ها و مهمانپذیرها و ممنوعیت اجاره ویلا به مسافران به منظور شکستن زنجیره شیوع ویروس را دادند.

کاهش ۷۳درصدی ورود مسافر به گیلان

استاندار گیلان در این خصوص گفت : از ۲۵ اسفندماه گذشته تا پایان روز دوم فروردین ماه شاهد کاهش ۷۳ درصدی تردد در ورودی به استان  هستیم که این مهم؛ حاصل توجه به توصیه های بهداشتی کارشناسان است.

ارسلان زارع اظهار داشت : ستاد ملی و هیأت دولت تصمیماتی اتخاذ کرده اند که به همه استان ها ابلاغ شده و ما هم به فرمانداران شهرستان ها اعلام کرده ایم تا با همکاری مردم، هماهنگی و همراهی اتاق های اصناف و اتحادیه های تولیدی و توزیعی، زمینه تجمعات مردمی را به حداقل برسانند که مهمترین آنها تعطیلی مراکز خرید بزرگ، پاساژها، قهوه خانه ها، چایخانه ها، قلیان سراها، باشگاه های ورزشی، استخرها، بازارهای هفتگی، بازارچه ها و بازارهای سرپوشیده سنتی تا پایان روز ۱۳ فروردین ماه است.

با همه اینها بحران برف سال گذشته و گرفتار شدن عده ای از مسافران در جاده های استان به رغم پیش بینی های هواشناسی و ارائه هشدارهای لازم همچنان مسئولان و مردم گیلان را نگران کرده است.

شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای با پلاک شهرهای شمالی، اجاره پلاک خودرو و یا دستکاری پلاک با هدف تردد آسان به شمال و گشت و گذار نشان از بی توجهی عده ای به جدی بودن خطر است.

به اعتقاد صاحب نظران بی شک ارائه آمار و اطلاعات شفاف از تلفات می تواند مردم را به اهمیت مساله بیشتر واقف سازد. همچنین جلوگیری از ترددهای غیرضروری به منظور جلوگیری از بروز تنش و مشکلات دیگر باید توسط مجریان قانون صورت بگیرد نه مردم.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت نوروز و تابستان هر سال شاهد ورود صدها هزار گردشگر از اقصی نقاط کشور بود. پردیس ایران اکنون ناخواسته میزبان کرونا است و نمی خواهد پذیرای موارد جدید از سایر استانها و همچنین عامل انتقال آن به سایر استان ها باشد.

امیدواریم با توجه به اهمیت حضور گردشگران در اقتصاد گیلان با از بین رفتن ویروس کرونا در کشور و استان بار دیگر شاهد سفر هموطنان به استان باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *