06:46 - May 17, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

فعالیت ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: خوشبختانه کشور ما جزء سه قطب صنایع دستی دنیا است و استان گیلان هم نقش بسیار پررنگی در حوزه صنایع دستی با فعال بودن ۲۰ هزار هنرمند در ۱۶ شهرستان دارد.

مسعود حلاج‌پور امروز در مراسم رونمایی از لوح ثبتی اثر طبیعی موه سماموس که در رودسر برگزار شد، اظهار کرد: حوزه میراث فرهنگی یک کار مداوم است که با دقیقه، روز و ساعت پیش نمی‌رود و تلاقی زمانی آن به قرن‌های گذشته بر می‌گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه همه ما در تلاش هستیم تا میراث‌دار خوبی برای آیندگان باشیم، افزود: خوشبختانه کشور ما جزء سه قطب صنایع دستی دنیا است و استان گیلان هم نقش بسیار پررنگی در حوزه صنایع دستی با فعال بودن ۲۰ هزار هنرمند در ۱۶ شهرستان دارد.

وی با اشاره به فعالیت دو روستای «قاسم‌آباد» و «فشتکه» در حوزه صنایع دستی، گفت: افتخار این را داریم که چادرشب بافی روستای قاسم‌آباد بخش چابکسر در شهرستان رودسر ثبت جهانی شده که انشاالله با تکمیل زنجیره اقتصادی که به حمایت حوزه‌های اقتصادی، بانک‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بر می‌گردد و همچنین با تلاش هنرمندان چابکسر به ارز آوری، اقتصاد پایدار و پویا در سال جهش تولید کمک کنیم.

حلاج‌پور تصریح کرد: روستای دیگر روستای فشتکه بخش خمام در شهرستان رشت است که هنرمندان آن در قالب حصیربافی فعال هستند، طی روزهای اخیر در ارتباط ویدئو کنفرانسی با وزیر توانسیم خانه حصیر ایران را در این روستا افتتاح کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بیان کرد: چرخه صنایع دستی، گردشگری و میراث کاملا بهم متصل است، علاقمند هستیم که صنایع دستی استان با حضور گردشگران به اقتصاد پایدار بیانجامد. در بحث چادرشب بافی کارخانه نوآوری و خلاقیت فرهنگی را برای استان گیلان برنامه ریزی کردیم و در تلاشیم با کاراسازی هنر چادرشب بافی، بسته بندی مناسب و تجاری سازی آن، زمینه صادرات این محصول را فراهم کنیم.

سماموس؛ دروازه جدید ورود گردشگران به گیلان

وی با بیان اینکه صنایع دستی بخشی از میراث فرهنگی ماست، تصریح کرد: گیلان با وجود بیش از ۱۰۰۰ اثر ثبتی، استان بسیار برخورداری در حوزه صنایع دستی است، «سماموس» یکی از این آثار ثبتی بوده که سال گذشته در کنار جنگل‌های هیرکانی به ثبت رسید.

حلاج‌پور بیان کرد: سماموس می‌تواند دروازه جدید ورود گردشگران به گیلان باشد که انشاالله با حمایت استاندار، اداره کل ورزش و جوانان و هیات کوهنوردی استان و فرمانداری شهرستان رودسر این امر محقق می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: خوشبختانه گیلان با داشتن جنگل‌های هیرکانی که یادگار ۴۰ میلیون سال پیش است و در عصر یخبندان وقتی همه دنیا جنگل‌های خود را از دست داد، استان ما به دلیل اعتدال کاسپین در بخش شمالی البرز این جنگل‌ها حفظ شد و سال گذشته به ثبت جهانی رسید.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک با تورهای تفصیلی که خواهیم گذاشت سعی می‌کنیم برای گردشگران خاص و اکوتوریسم برنامه‌های خوبی را داشته باشیم. سماموس افتخار ملی مردم شمال کشور بوده و جغرافیای سیاسی و حاکمیتی آن متعلق به استان گیلان است اما مردم رامسر هم خود را وابسته معنوی به این میراث کهن می‌دانند، انشاالله که بتوانیم میراث دار خوبی برای آیندگان باشیم.

حلاج‌پور تصریح کرد: ماده ۹۸ قانون برنامه ششم که یک قانون بسیار مترقی است، حفظ و نگهداری ساختمان‌های ثبت ملی را برعهده دستگاه‌های اجرایی گذاشته، در شهرستان رودسر در بافت مرکزی ابنیه بسیار خوبی داریم که تاریخ غنی و کهن این سرزمین را به نمایش گذاشته‌اند که احیا و حفظ این ابنیه با همکاری دستگاه های اجرایی در دستورکار قرار دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *