11:56 - April 27, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

آیا فشار خون باعث مرگ می شود؟

یک متخصص قلب و عروق، با بیان اینکه برخی از رفتارهای ما منجر به فشار خون می شود، گفت: فشار خون عامل ۵۰ درصد سکته های قلبی و مغزی است. این بیماری مزمن و بدون علامت بوده و در طول زمان باعث مرگ خواهد شد لذا باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

دکتر فرزام صائمی فرد با اشاره به نقش فشار خون در بیماری های قلبی و عروقی، اظهار کرد: فشار خود در ایجاد فاکتورهای خطر در سکته های قلبی و مغزی نقش دارد.

وی فشار خون، چربی خون، سیگار کشیدن، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و… را از جمله فاکتورهای موثر بر بیماری های قلبی و عروقی دانست و افزود: بسیاری از این عوامل ممکن است از اوایل زندگی فرد وجود داشته باشد و موجب تسریع در ظهور بیماری شود لذا باید از آنها پیشگیری کنیم.

این متخصص قلب و عروق، اساس پیشگیری را بر مبنی بر شناخت دانست و تصریح کرد: باید فاکتورهای خطر بیماری های قلبی و عروقی را برای مردم از سنین پایین تبیین کنیم تا از شیوع آن در بزرگسالی جلوگیری شود، زیرا عوارض مادی و معنوی این بیماری ها به فرد، خانواده و جامعه باز می گردد.

صائمی فرد، با بیان اینکه برخی از رفتارهای ما منجر به فشار خون می شود، گفت: فشار خون عامل ۵۰ درصد سکته های قلبی و مغزی است. این بیماری مزمن و بدون علامت بوده و در طول زمان باعث مرگ خواهد شد لذا باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم.

وی با اشاره به ظهور عوارض فشار خون بعد از ۱۰ تا ۳۰ سال از زمان ابتلا، خاطرنشان کرد: در یک جمعیت عمومی یک نفر از هر چهار نفر فشار خون دارد و فشار خون در افراد مبتلا به دیابت بیشتر بروز می کند. همچنین به دنبال افزایش سن شاهد افزایش شیوع فشار خون هستیم.

این متخصص قلب و عروق، با بیان اینکه فشار خون در مردان تا ۵۰ سالگی بروز می کند، متذکر شد: زنان بعد از یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون قرار دارند. وراثت و نژاد نیز از ریزفاکتورهای اثرگذار بر فشار خون هستند.

وی پیشگیری از فشار خون را در گرو پیشگیری از عوامل خطر دانست و اظهار کرد: فعالیت های فیزیکی نقش مهمی در کاهش ابتلا به فشار خون دارد؛ به ویژه ورزش های هوازی ساده فشار خون را کاهش می دهند لذا حداقل ۳۰ دقیقه قدم زدن سریع روزانه و چند روز در هفته بسیار مناسب است.

صائمی فرد، با بیان اینکه هرگونه افزایش وزن عوارض بیماری ها از جمله فشار خون را افزایش می دهد، خاطرنشان کرد: ساده ترین روش برای پیشگیری از فشار خون، مصرف غذاهای طبیعی به جای مواد غذایی کنسروی و فراوری شده است که سدیم فراوان دارند.

این متخصص قلب و عروق، با تاکید بر لزوم مصرف میوه جات و سبزی جات و غذاهای حاوی پتاسیم، گفت: سبک زندگی ما تاثیر زیادی بر جلوگیری از گسترش فشار خون دارد.

وی در گفت وگو با ایسنا، مصرف داروهای مسکن مانند پروفین، کورتون، ضد افسردگی، ضد بارداری و ضد اشتها را عامل افزایش فشار خون دانست و اظهار کرد: فشار خون نرمان ۱۲ روی هشت است و بالاتر از این میزان زنگ خطر محسوب می شود. فشار خون ۱۴ روی ۹ نیز نیازمند آغاز درمان دارویی است.

صائمی فرد، از بیماران مبتلا به فشار خون خواست آغاز، ادامه و پایان درمان را تحت نظر پزشک متخصص انجام دهند و یادآور شد: فشار خون جدی است و نباید مصرف دارو به صورت خودسرانه قطع شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *