04:04 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

رنجی که برنج رشت از باران برد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: با افزایش تمام شده برداشت برنج به رنج تولید این محصول افزوده شد.

مسعود اسدی‌پرورگفت: رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است و تاکنون ۸۸ درصد برنج این شهرستان برداشت شده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا ده روز دیگر برداشت برنج در این شهرستان به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد از برنج این شهرستان به صورت ماشینی برداشت شده است.

اسدی‌پرور تصریح کرد: با وجود آسیبی که بارش شدید باران به شالیزارهای شهرستان رشت زد، اغلب کشاورزان به دلیل هزینه بالای دستمزد کارگری باز هم ترجیح دادند، به صورت مکانیزه برنج‌ها را برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت ادامه داد: هزینه کارگری در شهرستان رشت برای برداشت برنج بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، این در حالیست که کمباین‌ها با برداشت هر ۱۸ گونی شلتوک یک گونی به منظور اخذ دستمزد خود برمی‌دارند و به این ترتیب مشکل نبود نقدینگی کشاورزان نیز برطرف می‌شود. برای برنج‌های نیمه خوابیده به ازای هر ۱۶ گونی، یک گونی از آن مالک کمباین می‌شود.

اسدی‌پرور گفت: در برخی از شالیزارهای رشت برنج ها کاملا خوابیده بودند که کشاورزان مجبور شدند به ازای هر ۱۴ گونی، یک گونی را برای کمباین دستمزد بدهند و به این ترتیب، ورس به رنج تولید برنج این شهرستان افزود.

وی از مسئولین کشوری خواست تا در جهت حمایت از برنجکاران از واردات برنج خارجی جلوگیری کنند تا شالیکاران ما در زمان فروش این محصول دیگر با مشکل مواجه نشوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت تصریح کرد: یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند به کشاورزان ما کمک کند، اختصاص ارز ۴۲۰۰ برای خرید سم و کود کشاورزی است.

اسدی‌پرور در گفت و گو با ایسنا گفت: اگر به کشاورزان با وجود رنجی که در اثر خسارت باران وارد شده است، حمایت لازم صورت نگیرد، انگیزه افزایش تولید برنج و کشت دوم از کشاورزان گرفته خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *