13:43 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

صید کیلکا در آبهای گیلان ۱۸ درصد افزایش یافت

معاون صید و بنادر ماهی‌گیری اداره‌ کل شیلات گیلان با اشاره به افزایش صید کیلکا در گیلان گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون چهار هزار و ۴۰۴ تن کیلکا از آبهای خزر در گیلان صید شده است.

اکبر ایلدرم  تصریح کرد : از این میزان چهار هزار و ۱۶۸ تن برای تولید پودر ماهی جهت مصارف دام، طیور و آبزی پروری راهی کارخانجات مربوطه شده است.
وی با بیان اینکه ۲۳۷ تن نیز برای مصرف انسانی به بازار عرضه شده است، افزود : در مجموع چهار درصد از کیلکا ماهیان صید شده برای مصرف انسانی استفاده می شود.
وی اظهار داشت : ۹۵ درصد از گونه های صید شده از نوع کیلکا معمولی بوده و پنج درصد از نوع کیلکا آنچوی و کیلکا چشم درشت است.
ایلدرم ارزش فروش ناخالص ماهی کیلکا را ۱۷۸ میلیارد ریال اعلام و خاطر نشان کرد : قیمت هر کیلو ماهی برای مصرف انسانی در روی اسکله صیادی پنج هزار و ۵۰۰ تومان و برای کارخانجات پودر ماهی چهار هزار و ۴۰۰ تومان است.
وی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد : این کیلکا ماهیان توسط ۳۰ فروند لنج کیلکا گیر و ۲۱۴ صیاد در سواحل جنوبی استان از غرب بندرانزلی تا بندرکیاشهر در عمق زیر ۵۰ متر آبهای خزر در طول شب صید می شوند.
ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط ۷ تا ۱۰سانتی متر و وزن ۷ تا ۱۰ گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است. تاکنون سه گونه ماهی کیلکا آنچووی، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای خزر گزارش شده است.
ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله متراکم یافت می شود و با تاریک شدن هوا پراکنده می گردند. فرمانده شناورهای صید کیلکا قبل از تاریک شدن هوا با استفاده از دستگاه ماهی یاب عملیات تعقیب گله های ماهی کیلکا را انجام می دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *