16:16 - May 14, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

نذری به وسعت زندگی

پویش نذر اهدای خون، نذری به وسعت اهدای زندگی است که عزاداران سرور و سالار شهیدان با شرکت در این کار ارزشمند و معنوی به بیماران نیازمند هستی دوباره می بخشند.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا ؛ اهدای خون تبلور زیبای انسانیت اسـت که امید بـه زندگی را در افراد نیازمند بـه این فرآورده حیاتی ارتقا می بخشد.

خون کامل به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود، بنابراین با اهدای هر واحد خون می توان جان سه نفر را نجات داد.

چند سالی است که همزمان با آغاز ماه محرم پویشی با عنوان نذر خون از سوی سازمان انتقال خون در کشور راه اندازی می شود که با اجرای آن بسیاری از محبان حسین سرور و سالار شهیدان ، اهدای خون را جزء نذورات خود قرار می دهند.

این پویش همزمان با سراسر کشور در گیلان نیز به اجرا درآمده و  از اهداکنندگان خواسته شده که با مشارکت در این پویش ، نذر اهدای خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود نکنند.

جمعی از اهداکنندگان خون  در پایگاه انتقال خون گیلان در رشت برای شرکت در پویش نذر خون گفتند:آمده ایم تا در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین “ع” با شرکت در پویش نذر خون به بیماران نیازمند کمک کنیم. 

ناصر  یکی از این بخشندگان حیات اظهار داشت: دوستدار حسین بودن فقط به سر و سینه زدن و گریستن نیست باید عملا رهرو حسین بود و در حدی که می توان به همنوعان کمک کرد.

محمد از اهداکنندگان مستمر خون در استان گیلان بیان کرد: از اینکه شرایط اهدای خون را دارم و می توانم این مایع حیاتی را به بیماران هدیه دهم، خداوند را شاکرم.

وی خاطرنشان کرد: هر یک از ما ممکن است  روزی به خون نیاز پیدا کنیم، بنابراین مشارکت افراد در کار نوعدوستانه اهدای خون بسیار اهمیت دارد.

رییس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری انتقال خون گیلان گفت: امسال هم مانند سال های گذشته همزمان با آغاز ماه محرم پویش نذر خون در این استان آغاز شد که اربعین ادامه دارد.

دکتر گیتی ایزدی پور اضافه کرد: در این پویش اهداکنندگانی که به حرمت خون به ناحق ریخته شده ثارالله تمایل به اهدای خون دارند، نذر اهدای خون خود را به تاسوعا و عاشورا محدود نمی کنند و تا اربعین یا تا پایان ماه صفر نذرشان را به جا می آورند.

وی اظهار داشت: این اقدام علاوه بر اینکه یک ذخیره همیشگی و مستمر خون در اختیار بیماران چشم انتظار  فرآورده های خونی قرار می دهد، به دلیل پرهیز از ازدحام در مراکز خونگیری کمک می کند که در رعایت پروتکل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا موفق تر عمل کنیم.

وی ضمن قدردانی از مردم برای اهدای خون، از دارندگان گروه های خونی به ویژه گروه های خونی منفی خواست نذر اهدای خون را به ایام خاص شامل تاسوعا و عاشورا موکول نکنند.

فعالیت پایگاه های انتقال خون گیلان تاسوعا و عاشورا 

 رییس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری انتقال خون گیلان گفت: پایگاه های انتقال خون این استان در تاسوعا و عاشورای حسینی برای جمع آوری خون های اهدایی مردم فعال است.

دکتر گیتی ایزدی پور اظهار داشت: پایگاه های رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، بندرانزلی، فومن، تالش و آستارا روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال است.

وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون شهرستان آستانه اشرفیه صبح عاشورا برای خونگیری فعال است، اضافه کرد: ساعت کاری اتوبوس ثابت انتقال خون گیلان در منطقه یخسازی رشت تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت هشت صبح تا هشت شب در نظر گرفته شده ضمن اینکه سامانه خونگیری در میدان شهرداری رشت عصر تاسوعا و صبح عاشورا برای خونگیری فعال است.

رئیس دفتر برنامه ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان انتقال خون گیلان اظهار داشت: در روزهای آدینه تنها پایگاه انتقال خون رشت “صبح جمعه” برای خونگیری فعال است.

وی با اشاره به تعطیلات پیش روز از امروز دوشنبه تا شنبه هفته آینده تصریح کرد: این تعطیلی ها شامل حال انتقال خون نیست بنابراین پایگاه های انتقال خون برای خونگیری فعال هستند.

اهداکنندگان برای شرکت در نذر خون علاوه بر مراجعه به پایگاه های انتقال خون، می توانند به پایگاه نوبت دهی اینترنتی خون به آدرس http://https://nobatdehi.ibto.ir مراجعه و زمان و ساعت دلخواه خود را انتخاب و بدون انتظار در پایگاه های انتقال خون در این کار نوعدوستانه مشارکت کنند.

بر اساس آخرین آمار میانگین شاخص اهدای خون در کل کشور ۲۷ در هر یکهزار نفر جمعیت است در حالیکه این شاخص در گیلان بین ۳۰ تا ۳۱ به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است، شاخص اهدای خون در گیلان در برخی از سال ها ۳۰ و در برخی دیگر از سال ها ۳۱ به ازای هر یکهزار نفر جمعیت است، سال گذشته به دلیل بیماری کرونا شاخص اهدای خون در این استان ۳۰ نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت بود.

در چهار ماه گذشته، ۲۷ هزار و ۱۹۱ واحد خون در این استان اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش و نسبت به همین زمان در سال ۹۸ قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹، چهار درصد کاهش یافته است.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان اهداء می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند.  

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و  آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال “اهداکنندگان مستمر تا ۶۵ سال” ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *