19:54 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • ر‍ونمایی از برنامه ارتباطات ، آموزش،مشارکت و آگاهی افزایی تالاب بین المللی انزلی

ر‍ونمایی از برنامه ارتباطات ، آموزش،مشارکت و آگاهی افزایی تالاب بین المللی انزلی

 به گزارش کیمیای شمال به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ، در پنجاه و ششمین جلسه کمیته مدیریت تالاب بین المللی انزلی دکتر ساسان کفایی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان  گفت : تالاب انزلی به عنوان یکی از مهمترین تالابهای ثبت شده ایران در کنوانسیون رامسر محسوب می شود که مانند بسیاری از اکوسیستم های تالابی با مشکلات متعددی روبروست لذا همگام با تمامی اقدام ها و فعالیت های انجام شده و در حال اجرا ، تدوین و اجرای برنامه سیپا نیز به نوبه خود می تواند نقش موثری بر حساس سازی و شناخت بیشتر جامعه و دست اندرکاران نسبت به ارزشها و تهدید های این تالاب داشته باشد. جهت تحقق این اهداف اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به عنوان کارفرما ، پروزه تدوین سیپای انزلی (برنامه ارتباطات، آموزش،مشارکت و آگاهی افزایی )را با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان به عنوان مجری راهبری نمود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در این جلسه همچنین با اشاره به آتش سوزی های اخیر در فضای تالابی استان گفت: متاسفانه ، بر اثر آتش سوزی های اخیر  بالغ بر ۶۷  هکتار از نیزارهای تالاب سوختند.
دکتر ساسان کفایی با بیان اینکه متاسفانه با برخی اهمال کاری های دهه های اخیر حال و روز تالاب انزلی از شرایط مساعد خارج شده خاطرنشان کرد: این میراث طبیعی با ۵۰ سال حفاظت بین المللی نگین شمال کشور محسوب می شود و امروز با تکیه بر دانش بومی و توانمندی داخلی ، بر خلاف همه هجمه های موجود توانستیم دستگاه دروگر سنبل آبی را با نصف قیمت نمونه جهانی بهره برداری کنیم.
دکتر کفایی گفت : محیط زیست گیلان به جهت  ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی در جهش تولید پیشرو کشور است . ایشان افزود  در ۱۸ فرودین ۱۴۰۰ پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری اتفاق خوشایندی در خصوص سنبل آبی رخ داد، گیلان نخستین استانی بود که جهش تولید را آغاز کرد و دستگاه مبارزه با سنبل آبی را در صنایع دریایی شهید تمجیدی ساخته شد.
در تیر ماه ۹۹ برنامه میان مدت هفت ساله در کمیته ملی احیای تالاب‌ها برای احیای تالاب انزلی مصوب شد و به فراخور حال دستگاه‌های مختلفی که در این احیا نقش دارند، بودجه دو هزار و ۵۵۸ میلیاردی توزیع شد، ۲۳۴ میلیارد تومان نیز اداره کل محیط زیست استان باید در طی این هفت سال جذب کند و در قالب پروژه‌های تعریفی انجام دهد.
در ادامه دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان با بیان اینکه این تالاب میراث طبیعی گیلان است که ارزش بالایی برای همگان دارد، اظهار داشت: طی دهه‌های گذشته به سبب ورود و تجمع آلاینده‌ها، رسوبات و فاضلاب، کیفیت مطلوب و ارزش زیستی تالاب به مرور کاهش یافته و کاهش تراز سطح آب متأثر از کاهش سطح آب دریای خزر، وضعیتی نگران‌کننده را پدید آورده است.

وی تکیه بر برنامه‌ریزی های اصولی و مطالعه علمی و نگاه کارشناسی را بهترین روش احیاء تالاب انزلی دانست و بیان داشت: حاصل اقدامات کارشناسانه در چند سال اخیر منجر به تدوین برنامه هفت ساله برای احیاء تالاب شد که در سال جاری اعتباراتی مناسب برای هر دستگاه تعیین شده که بیشتر آن، از محل اعتبارات ملی است.
استاندار گیلان با تاکید بر تعیین و برگزاری جلسات زیرکمیته‌های هفت گانه کمیته مدیریت تالاب انزلی حداکثر تا یک هفته دیگر افزود: انسان‌ها مهمترین عامل تغییر طبیعت هستند لذا احیاء تالاب انزلی نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی است.
دکتر زارع با اشاره به رونمایی از برنامه ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی موسوم به  «سیپا» برای احیاء تالاب انزلی گفت: هر جامعه‌ای که با استفاده از جوامع محلی در راستای توسعه پایدار و رونق بخش کشاورزی گام برداشته، موفق تر بوده لذا در سال‌های اخیر تشکیل نهادهای مردمی حفاظت از محیط زیست افزایش یافته است.
استاندار گیلان با تاکید بر اهمیت فراهم کردن زمینه مشارکت ذینفعان در احیاء تالاب انزلی عنوان داشت: ۳۵ روستا در ارتباط مستقیم با تالاب انزلی هستند و تمامی اقدامات مربوط به احیاء این تالاب باید در یک راستا ، موازی هم و با بهره گیری از ظرفیت جوامع محلی ذینفع انجام شود.
وی اقدامات اجرایی اثربخش را امری مهم در احیاء تالاب انزلی دانست و افزود: مبارزه با گیاه سنبل آبی یک پروژه نیست زیرا این گیاه در هر فرصتی رشد می‌کند و مبارزه با آن باید به طور مستمر انجام شود.
در پایان این جلسه استاندار گیلان کتاب برنامه ارتباطات، آموزش،  مشارکت و آگاهی افزایی (سیپا) تالاب انزلی را رونمایی کرد.
در این جلسه گزارش ساخت دستگاه دروگر سنبل آبی، خلاصه ای از اتمام طرح سیما توسط مجری طرح و نماینده نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان و درخواست بنادر و دریانوردی درخصوص ایجاد حوضچه آرامش در پل غازیان انزلی توسط مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان ارائه شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *