17:11 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

ایده ((بوگمپ)) ایده ای برای پایداری معیشت در کنار تالابها

ایده ((بوگمپ)) که نام اختصاری «بوم گردی و گردشگری طبیعی،معیشت پایدار،زیست پذیری شهری»است با راهبری عماد مطالبی کارشناس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در تالاب عینک این شهر اجرا و و به عنوان ایده ی برگزیده در جشنواره نوآورانه و خلاقیت در حفاظت از تالابها  انتخاب شد.
به گزارش کیمیای شمال به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان ؛ ایده بوگمپ گروه شهرهای ما که طراح و مجری آن دکتر عماد مطالبی است باعنوان «بوم گردی و گردشگری طبیعی، معیشت پایدار، زیست پذیری شهری و توسعه پایدار تالاب عینک شهر رشت» در جشنواره نوآورانه و خلاقیت در حفاظت از تالاب ها برای دومین دوره متوالی به عنوان ایده برگزیده به بخش نهایی جشنواره راه یافت و رتبه نخست  ایده استارتاپی را به خود  اختصاص داد.
بوگمپ  ایده ای استارتاپی در حوزه تالاب عینک شهر رشت است که به عنوان بزرگترین تالاب شهری ایران مطرح است.این ایده با تقویت ظرفیت زیست پذیری شهری به دنبال پایداری در اکوسیستمهای تالابی در مجاورت شهرهاست.
عماد مطالبی در این زمینه گفت: هدف این طرح و ایده در حوزه تالاب ، حفاظت از آن و ایجاد یک کسب و کار مبتنی بر معیشت پایدار با جلب مشارکت جوامع محلی است که سبب افزایش ظرفیت زیست پذیری در این حوزه خواهدشد.
این کارشناس برنامه ریزی شهری گفت :این ایده به گونه ایی طراحی شده که می توان با اجرای آن ضعف ها و تهدید ها را مرتفع ساخت ، به گونه ایی که از ادامه روند تخریب اکولوژیک تالاب عینک که بزرگترین تالاب شهری ایران است جلوگیری کرد یا سرعت تغییرات را کاهش داد و به حداقل رساند. وی فراز مهم اجرای این پروژه را توجه جوامع محلی به تالاب و قرار گرفتن آن در کانون توجهات عمومی دانست.
عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان افزود :پایش مداوم تالاب با مشارکت جوامع محلی محور اصلی این ایده است که در تضارب با بومگردی می تواند اثر مهمی در تغییر نگرش عمومی و برملا شدن ظرفیت های اقتصادی تالاب در معیشت شهروندان داشته باشد.
وی ضمن تقدیر از همکاران طراحی این ایده ابراز امیدواری کرد اجرای این پروژه بتواند به پایداری زیست شهری در کنار تالابها بیانجامد.
هماکنون در استان گیلان علاوه بر تالاب عینک بخشهایی از تالاب انزلی،تالاب کیاکلایه لنگرود و کولاب کیاشهر در پارک ملی بوجاق در محدوده شهرها قرار گرفته اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *