02:03 - May 22, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • مدیرکل بنیاد شهیدوامورایثارگران استان گیلان :
    میرزا کوچک بعنوان یک مبلغ دینی ،در همه مبارزات خود حفظ عزت نفس و بزرگی ایران واسلام را در نظر داشت

مدیرکل بنیاد شهیدوامورایثارگران استان گیلان :
میرزا کوچک بعنوان یک مبلغ دینی ،در همه مبارزات خود حفظ عزت نفس و بزرگی ایران واسلام را در نظر داشت

رشت/کیمیای شمال – عبداله پاکاری در گفتگوی زنده تلفنی با برنامه “ققنوس” رادیو فرهنگ صداوسیما با موضوع فرا رسیدن یکصدمین سالروز شهادت سردار جنگل به تعدادی از سوالات مطرح شده پاسخ داد که متن این پرسش و پاسخ به شرح زیر است.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال به نقل از ایثار گیلان ، مدیرکل بنیاد شهیدوامورایثارگران استان گیلان در این برنامه رادیویی با اشاره به ابعاد فرهنگی نهضت جنگل و شخص میرزاکوچک جنگلی گفت :شهید میرزا کوچک جنگلی برآمده از میان مردم بود به عنوان یک مبلغ دینی ،در همه مبارزات خود حفظ عزت نفس و بزرگی ایران و ایرانی و اسلام را در نظر داشت.
پاکاری با بیان اینکه پیام نهضت جنگل عدم پذیرش ذلت و مبارزه با ظلم و مقاومت و ایستادگی برای وطن بود اظهار داشت : افکار آزادی خواهانه روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی درمواجهه با بیگانگان بسیار حائز اهیمت بود چرا که در مقابل دست درازی و تجاوزهایی که از سوی کشور همسایه شمالی و همچنین انگلیس ایستادگی و مقاومت کرد و اجازه نداد منافع مردم کشورش به خطر افتد و ریشه های استبداد را قطع کرد.
مدیرکل بنیاد شهیدوامورایثارگران استان گیلان نهضت جنگل را یکی از مردمی ترین جنبش ها در قرن اخیر عنوان نمود و گفت: قیام میرزا کوچک از ابعاد مختلف به خصوص بعد فرهنگی آن مورد غفلت قرار گرفته است و بسیاری از رهبران نهضت جنگل، انسان هایی فرهنگی بودند و به مسائل فرهنگی مانند تأسیس چاپخانه، روزنامه جنگل و آموزش چون راه اندازی مدارس طب و مدارس نظامی اهمیت خاصی می دادند وجه فرهنگی برخی از رهبران نهضت جنگل به اندازه بود که برخی از آنها از جمله میرزاحسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی و حتی میرزا کوچک خان شاعر بودند و همین روحیه بر میراث معنوی جنگل تاثیر گذاشت.
عبداله پاکاری با اشاره به برنامه های نکوداشت یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی و نکوداشت ۱۱۵ شهید روحانی استان گیلان گفت :۱۱آذر مصادف با گذشت یک قرن از زمان شهادت میرزا می گذرد ، به همین مناسبت مراسمی روز پنجشنبه با سخنرانی دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در رشت برگزار می شود.
گلباران مزار میرزا ، رونمایی از بیش از ۱۰ اثر هنری ، پخش ویژه برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی ، برگزاری نشست های متعدد فرهنگی با حضور اساتید دانشگاهی و رونمایی از تولیدات چند رسانه ای به همین مناسبت انجام خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *