07:47 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

سنبل آبی ( Eichhornia Crassipes ) یا به عبارتی شیطان نیلگون را بهتر بشناسیم

رشت/کیمیای شمال – سنبل آبی یک گونه گیاه از تیره غلافیان است که بومی آبهای حوضه آمازون بوده و اغلب از گونه های مهاجم بسیار چالش برانگیز در خارج از محدوده بومی خود است .

 این گیاه بدون مطالعه و بررسی تحت عنوان گیاه زینتی و آکواریومی وارد کشور گردید و متاسفانه  نام سنبل آبی یا همان هیولای خوش خط و خال مجدداً برسرزبان ها افتاده که تهدیدی جدی برای زیست بوم تمام تالاب ها و آبندان های استان گیلان شده است.

سنبل آبی یا به عبارتی شیطان نیلگون در میان غفلت مردم و بی اطلاعی مسوولان در سطح معابر عمومی شهر های استان داد و ستد و خرید و فروش می گردد . این گیاه با ظاهری فریبنده و گلهای زیبا قریب به هشت سال پیش برای اولین بار در استان گیلان و در آببندان عینک رشت رویت شد که در طی این مدت می توان اذعان داشت اکثر آبگیرها ، آبندان ها و حتی تالاب بین المللی بندر انزلی را نیز درگیر هجوم خود نموده است و تاسف برانگیز آن است که ریزوم این گیاه قادر بوده ۲۰ تا ۳۰ سال نیز زنده و ماندگار باشد .

  سنبل آبی یا ارکیده آبی تهدید جدیدی برای پهنه های آبی استان گیلان و استان های همجوار است که با رشد سریع در محیط های آبی و مصرف مقادیر زیادی از فاکتورهای فیزیکوشیمیایی مفیدی که برای حیات سایر موجودات آبزی تاثیر گذار بوده ، زیست بوم منطقه را تصرف ، اشغال و دستخوش تغییر نموده و خود را به عنوان یکی از خطرناکترین گیاهان غیربومی آبزی که با سرعت بالایی تکثیر می شود به منطقه تحمیل نموده است .

 سمیت و سرطان زا بودن این گیاه به اثبات رسیده و قدرت زیادی در پالایش محیط اطراف خود داشته و فلزات سنگینی همچون جیوه ، سرب و … که از طریق فاضلاب های شهری و کارخانجات صنعتی وارد آب ها میشود را جذب میکند.

   سنبل آبی گیاه آبزی شناور با طول عمرچند ساله می باشد که بومی مناطق گرمسیر است و همانطوری که اشاره گردید خارج از مناطق مذکور گیاه مهاجم تلقی می گردد که ممکن است بالاتر از سطح آب به ارتفاع حتی یک متر و بیشتر رشد کند و ریشه خود را به بستر رسانده که موجبات تجمع و انباشت رسوبات را فراهم نماید و در نهایت باعث خشک شدن و یا کم عمق شدن منطقه گردد .

این گیاه دارای برگهای گسترده ، ضخیم ، براق و تخم مرغی شکل با اندازه ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر است که موجبات حمله مرگبار بر اکوسیستم را فراهم می نماید . انباشته شدن رسوبات و عدم جریانات زیر آب ، فرصت بقاء را از سایر موجودات زنده می گیرد و به همین دلیل جزء لیست ده علف هرز مهاجم دنیا معرفی شده است.

 به هر ترتیب یادآور و تاکید می گردد از دست زدن و لمس کردن این گیاه یا همان قاتل خاموش تالاب ها  ، جدا خودداری فرمایید و در صورت مشاهده نسبت به معدوم نمودن آن به شکل دفن کردن در خاک و پاشیدن آهک و یا نمک بر روی بقایای گیاه دفن شده اطمینان حاصل نمائید و با بازنشر و بیان مخاطرات این گیاه دیگران را نیز در این پویش آگاه و همراه  سازید .

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *