16:21 - May 3, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • فرماندار رشت همزمان با هفته پژوهش در کارگروه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس مطرح کرد؛
    میراث فرهنگی ، ظرفیت بزرگ کشور برای بالندگی در دنیا

فرماندار رشت همزمان با هفته پژوهش در کارگروه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس مطرح کرد؛
میراث فرهنگی ، ظرفیت بزرگ کشور برای بالندگی در دنیا

رشت/کیمیای شمال – فرماندار رشت با بیان اینکه میراث‌های باستانی، تاریخی و فرهنگی ظرفیتی بزرگ برای بالندگی کشور در سطح دنیاست، گفت: آثار تاریخی و باستانی زیادی در کشورمان وجود دارد که هنوز در جایی ثبت نشده است؛ ثبت این آثار می‌تواند قدرت و پیشینه کشور را بالا ببرد و نباید اجازه دهیم به دست فراموشی سپرده شوند.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال به نقل از فرمانداری شهرستان رشت؛ علی فتح اللهی فرماندار رشت در نخستین جلسه کارگروه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس ضمن گرامیداشت هفته پژوهش و ابراز خرسندی از حضور تلاش‌گران عرصه پژوهش و علم در جلسه، اظهار داشت: اگر به ایران اسلامی، به غنای فرهنگی و به تاریخ و تمدنمان از بدو شکل‌گیری نگاه کنیم؛ منصفانه نیست اگر به گنجینه‌هایی که چه به صورت آثار باستانی و چه به صورت آئین برای ما به میراث گذاشته شده افتخار نکنیم و به آن نبالیم.
وی با بیان اینکه حتی کشورهای متخاصم نیز نمی‌توانند این تمدن غنی را زیر سؤال ببرند، گفت: ما هزاران سال تاریخ ثبت شده داریم و اگرچه بعضی از کشورهایی که عمرشان به ۴۰۰ سال هم نمی‌رسد و با ما عناد دارند، سعی می‌کنند گوی سبقت را ازما بگیرند اما قادر نیستند که تاریخ و تمدن ما را زیر سؤال ببرند.
فرماندار رشت با تأکید بر حفظ تاریخ کشورمان و انتقال آن به نسل‌های بعدی، گفت: بیش از ۲۰۰ کشور در دنیا وجود دارد اما بر سر در سازمان ملل متحد شعری از شاعر ایرانی نصب شده است پس بنابراین قضیه اصلی و مهم حفظ و انتقال این میراث به نسل‌های بعد و احترام به تاریخ و گذشتگان است.
وی افزود: اگر این افتخارات را به نسل بعدی منتقل نکنیم، در شرایط کنونی و با وجود فضای مجازی حاشیه‌ها آنقدر قوی خواهند شد که متن اصلی به فراموشی سپرده شود.
فتح اللهی میراث‌های باستانی، تاریخی و فرهنگی را ظرفیتی بزرگ برای بالندگی کشور در سطح دنیا دانست و گفت: مسئولان کشورهای بسیاری را دیده‌ایم که پس از پایان مأموریت کاری خواستار بازدید از آثار تاریخی کشورمان بوده‌اند چون می‌دانند که ایران چه گنجینه پربهایی در اختیار دارد.
وی افزود: اگر بتوانیم از این ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم استفاده کنیم، می‌توانیم علاوه بر حفظ آثار، از آن به‌عنوان منبعی برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد نیز بهره ببریم.
فرماندار رشت با اشاره به کثرت آثار تاریخی و باستانی کشورمان که هنوز در جایی ثبت نشده است، گفت: ثبت این آثار می‌تواند قدرت و پیشینه کشور را بالا ببرد، لذا شناسایی این ظرفیت‌ها و زدودن گرد و غبار نشسته بر آنها اهمیت دارد و نباید اجازه دهیم به دست فراموشی سپرده شوند.
وی افزود: تلاش ما در فرمانداری در این مدت نیز بر این بود که نگاهمان را به‌سمت غنای فرهنگی شهرستان رشت که لقب شهر اولین‌ها را دارد، قرار دهیم.
فتح اللهی با ابراز تأسف از عدم آگاهی شهروندان از پیشینه و افتخارات شهرستان رشت، گفت: از افتخارات شهرستان رشت این است که شهر اولین‌هاست و در خیلی از زمینه‌ها که سایر شهرهای کشور بی‌خبر بودند، رشت جزء اولین‌ها بود و این در حالیست که ما خیلی راحت از کنار این قضیه می‌گذریم و آنطور که باید از غنای فرهنگی خودمان اطلاعی نداریم.
وی افزود: از سال گذشته بصورت جدی پیگیر ثبت آثاری همچون رشتی‌ دوزی، عمارت کلاه فرنگی و کلبه روستایی پارک ملت به‌عنوان پایگاه فرهنگی و هنری با همکاری و همراهی اداره کل میراث فرهنگی، استانداری و دست‌اندرکاران شهرداری بودیم.
نماینده عالی دولت در مرکز استان به اعتبارات تخصیص داده شده در این مدت برای پروژه‌های مربوط به میراث شهرستان رشت اشاره کرد و گفت: ما در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتبارات لازم را برای مرمت پل‌های تاریخی و خانه قدیری اختصاص دادیم و در مجموع حدود ۳ میلیارد و پانصد میلیون تومان فقط برای میراث اختصاص یافته که اگرچه نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته اما همچنان بسیار ناچیز است.
فتح اللهی با اشاره به هفته پژوهش و اهمیت تحقیق و پژوهش در اتخاذ تصمیمات اثرگذار گفت: جلسات متعددی تشکیل دادیم اما این جلسه که تلفیقی از دانشمندان این خطه، کادر اداری و مردمی نمودن آن است، سه ضلع موفقیت این جمع است که اندیشه‌های علمی و تجربی را در یک مسیر قرار می‌دهد.
وی افزود: اگر در مورد موضوعی تحقیق و پژوهش نکنیم و به جمع‌بندی نرسیم بطور قطع تصمیمات، اثرگذار و کاربردی نخواهد بود؛ ما باید یک حلقه ارتباط میان پژوهشگران ایجاد کنیم و بتوانیم نتیجه تحقیقات پژوهشگاه، دانشگاه و دستگاه‌های اداری را با یکدیگر تلفیق کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *