15:13 - May 7, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

گیلانی‌ها ۹ ماهه امسال ۵.۵ درصد بیشتر خون اهدا کردند

رشت/کیمیای شمال – مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: طی ۹ ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال اهدا خون در این استان ۵.۴۲ درصد افزایش یافت.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا ؛ دکتر گیتی ایزدی پور اظهار داشت: در این مدت، ۶۰ هزار و ۶۷۸ واحد خون در استان گیلان اهدا شد که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه طی ۹ ماه گذشته هفت هزار و ۹۰۶ نفر با مراجعه به پایگاه های انتقال خون استان گیلان برای اولین بار در این کار خداپسندانه شرکت کردند، افزود: ۳۶ هزار و ۶۴۴ نفر از اهداکنندگان مستمر و ۱۶ هزار و ۱۲۸ نفر باسابقه بودند.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان بیان داشت: از مجموع اهداکنندگان در این مدت فقط ۳.۸ درصد را بانوان تشکیل می دهند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶ درصد کاهش یافته است.

ایزدی پور با بیان اینکه بانوان واجد شرایط می توانند برای اهدای خون به بیماران نیازمند مشارکت کنند، اضافه کرد: اهدای خون برای سلامت بانوان مشکلی ایجاد نمی کند لذا نیازمند مشارکت بیشتر آنان برای اهدای خون هستیم.

وی ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در استان گیلان اظهار داشت: از آنجایی که بدلیل نیاز مبرم بیماران مصرف کننده فرآورده های خون در بیمارستان ها به مشارکت بیشتری برای اهدای خون نیاز داریم.

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان از تمام گروه های خونی به ویژه O مثبت، A مثبت ، A منفی دعوت کرد تا با مراجعه به پایگاههای انتقال خون سراسر گیلان با اهدای خون خود یاریگر انتقال خون استان برای تامین خون های مورد نیاز بیماران باشند.

سالانه به طور میانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می‌شود که این خون‌ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

استان گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۵ سال “اهداکنندگان مستمر تا ٧٠ سال” ، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم،  فواصل اهدا خون هر هشت هفته یکبار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یکسال برای آقایان از چهار بار و برای خانم ها از سه بار تجاوز نکند، از شرایط اهدای خون است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *