02:05 - May 21, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

نجات جان ۴۹ تن از مسمومیت با گاز co در گیلان

رشت/کیمیای شمال – رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان از نجات جان ۴۹ تن از مسمومیت با گاز CO ( منوکسید کربن ) از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی گیلان ؛ دکتر پیمان اسدی –  رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان در این  خصوص اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۹ نفر(  ۲۹ مرد و ۲۰ زن)  دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن،  توسط اورژانس استان گیلان از مرگ نجات یافتند.

این تعداد در محدوده سنی هفت تا ۷۵ساله بودند  که با حضور به موقع ، انجام خدمات  و اقدامات صحیح تیم های اورژانس از مرگ نجات یافتند.

 دکتر اسدی با بیان اینکه اورژانس ۱۱۵ گیلان سال گذشته به یکصد مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن امدادرسانی کرد، گفت:از این تعداد ۳۲ تن مرد و ۶۸  تن زن بودند و ۷۶ تن نیز توسط اورژانس ۱۱۵ در بیمارستان های استان بستری شدند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش محسوس دما در اکثر مناطق استان گیلان ، یادآور شد : مردم عزیز در صورت مشاهده هرگونه علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن اعم از سردرد، سرگیجه، استفراغ و کاهش سطح هوشیاری سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل نمایند.

 رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث استان گیلان با بیان اینکه گازمونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، اظهار داشت :  بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب “دودکش” عامل اصلی مسمومیت با این گاز می باشند.

 لازم به ذکر است : برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن باید از استفاده بخاری های بدون دودکش در محیط بسته خودداری شود، دقت در داغ بودن دودکش بهترین آزمایش برای کارکرد درست سیستم گرمایشی است، سرد بودن دودکش بخاری دلیلی بر خارج نشدن گازهای ناشی از احتراق و سموم است.

در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه نباید تمامی روزنه‌ های جریان هوا در منزل به ویژه اتاق خواب مسدود شود، ضمن این که از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌ های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه نیز باید خودداری شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *