18:03 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان :
    گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت را در کشور دارد/سالمندترین جمعیت کشور در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان :
گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت را در کشور دارد/سالمندترین جمعیت کشور در گیلان

اختصاصی/کیمیای شمال – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در نشست با اصحاب رسانه  با موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت : از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان گیلان ، قریب به ۱۳ الی ۱۶ درصد سالمند است و در زمان حاضر استان گیلان کمترین نرخ رشد جمعیت را در کشور دارد.  

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه جمعیت یکی از ارکان توسعه پایدار در هر جامعه ای است ، اظهار داشت :جمعیت خصوصیات پراهمیتی برای توسعه پایدار در هر منطقه جغرافیایی دارد و کشور ایران هم اکنون با جمعیت بالغ بر ۸۵ میلیون نفر از مهم ترین پایگاه های جمعیتی کنونی در جهان است.

دکتر آبتین حیدرزاده، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را صرفا به معنی افزایش جمعیت ندانست و یادآور شد: با اقدامات فرهنگی در راستای قانون مذکور زوجین می توانند تعداد فرزند دلخواه داشته باشند.

وی افزود:متاسفانه ایران سریعترین کاهش زاد و ولد را طی چند سال اخیر داشته که مباحث اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی در آن تاثیرگذار بوده است .

وی  تاکید کرد : متاسفانه رغبت فرزند آوری کم شده که یکی از دلایل آن مباحث فرهنگی و طرز تفکر است.

وی با تاکید بر اینکه کاهش رشد جمعیت مقوله بسیار مهمی است ، خاطرنشان کرد: از تحولات جمعیتی کشور باید به درستی استفاده شود طی چند سال آتی میزان ازدواج ها افزایش می یابد و زوج ها باید برای فرزند آوری و یادگیری مهارت های زندگی جهت حفظ یک زندگی پایدار تشویق شوند.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد:اگر رشد جمعیت کنترل نشود طی چند سال اخیر متاسفانه جمعیت سالمند خواهیم داشت و باید با برنامه ریزی های مناسب در راستای حفظ جمعیت جوان گام برداریم.

 وی با تاکید بر اینکه هدف از افزایش جمعیت، افزایش جمعیت ناکارآمد نمی باشد ، خاطرنشان کرد:همه تست های غربالگری برای جمعیت در خطر آموزش داده و انجام می شود همچنین همه مراقبت های مادر و جنین نیز در دوران بارداری صورت می گیرد.

دکتر حیدرزاده با اشاره به اینکه قانون حمایت از خانواده به دنبال حفظ جمعیت جوان است ، اذعان داشت:رغبت فرزند آوری به طرز فکر ، رفتارهای درون خانواده و بیرون از آن، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مربوط می شود.

وی یادآورشد:متاسفانه استان گیلان کمترین میزان زاد و ولد را به خود اختصاص داده است که باید با ارائه برنامه ریزی ها و راهکارهای مناسب ، اقدامات فرهنگی و … صورت گیرد.

وی یکی از معضلات در استان را سقط جنین دانست و گفت : بسیاری از سقط جنین ها در کشور بصورت غیرقانونی صورت می گیرد که اگر کاهش یابد در افزایش جمعیت تاثیرگذار خواهد بود.

کاهش سقط جنین یکی از راهکارهای افزایش جمعیت است و از آنجایی که سقط جنین ناشی از تفکرات آنی است با مشاوره می توان آن را کنترل و کاهش داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، عنوان کرد: علاوه بر فرزندآوری باید مشکل کاهش ازدواج را حل کنیم. این در حالی است که افراد متاهل رغبت به فرزندآوری دارند و باید رغبت به ازدواج را در جوانان ایجاد کنیم؛ البته استانداردهای بالای زندگی موجب کاهش ازدواج شده است..

وی با بیان اینکه طی ۱۵ سال آینده با همین نرخ رشد جمعیت گیلان سالمندان استان به سرعت توسعه پیدا می کنند، متذکر شد: در فاصله کوتای جمعیت سالمند گیلان دو برابر خواهد شد؛ همچنین شهرستان های رودسر و املش در شرق گیلان سالمندترین شهرستان ها هستند، اما نرخ باروری در شهرستان های آستارا و تالش بالاست.

وی با تاکید بر لزوم رصد و پایش و آینده نگری جمعیت به ویژه در استان گیلان، گفت: زایمان طبیعی زایمان سالم و درست است، اما باید مادر و همسر و اطرافیان آموزش لازم را دریافت کنند. همچنین سلامت بارداری و زایمان در دستور کار علوم پزشکی قرار دارد.

حیدرزاده، ناباروری را جزو پنج محور اصلی اجرای قانون مذکور در گیلان دانست و عنوان کرد: ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین در استان با ناباروری اولیه و ثانویه مواجه هستند لذا با همکاری بنیاد برکت ۵۰۰ زوج روستایی را جهت ارائه خدمات درمان ناباروری شناسای کردیم و در گیلان تمام امکانات درمان ناباروری وجود داشته و نیاز به اعزام به خارج استان برای درمان نیست..

وی از رسانه ها خواست به موضوع فرزندآوری از بعد اجتماعی و روان شناختی بپردازند و اظهار کرد: شکل گیری فرزندان در خانواده های بزرگتر بهتر بوده و مردم باید با اهمیت جوانی جمعیت آشنا شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *