03:29 - May 20, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

۷۰ فرآیند ارائه خدمت در شهرک های صنعتی الکترونیکی می شود

کیمیای شمال – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها خواست برای اجرای پروژه ملی شفاف سازی فرآیندها و واگذاری الکترونیکی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، کمربندها را محکم ببندند.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان روز یکشنبه با بیان این مطلب در نشست ارتباط تصویری برخط با مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها اظهار داشت: از ۱۵ اسفند، واگذاری زمین به سرمایه گذاران و ارائه خدمات به صنعتگران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به‌صورت حضوری و غیرالکترونیکی نخواهیم داشت و استان‌ها باید با جدیت این امر را پیگیری کنند.

وی افزود: الکترونیکی شدن فرآیندها به شفافیت، ابهام زدایی و زیر میزی نبودن واگذاری‌ها می‌انجامد و علاوه بر این در انجام فرآیندها تسهیل و باعث کاهش هزینه و زمان خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تأکید بر این‌که مشکلات قطعی سامانه و اخذ استعلام‌ از دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید سریعاً حل شود، اضافه کرد: با اجرای این پروژه مهم که مورد تأکید دولت سیزدهم و وزیر صنعت، معدن و تجارت است، فضای بیشتری برای خدمت رسانی مدیران استان‌ها ایجاد و دغدغه امضاهای طلایی و اعمال نفوذ اشخاص در واگذاری زمین‌ها حذف خواهد شد.

رسولیان خاطرنشان کرد: هیچ شرکت استانی نمی‌تواند با هر توجیهی در فرآیند الکترونیکی شدن واگذاری‌ها حضور نداشته باشد؛ لذا از نیمه اسفند و ابتدای سال ۱۴۰۱ نباید واگذاری غیرالکترونیکی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور داشته باشیم.

وی با اعلام این‌که دستورالعمل‌ حق بهره برداری سال آینده بسیار شفاف است و چیزی به نام “مصوبه” در آن وجود ندارد، ادامه داد: برای این‌که ابهامی وجود نداشته و همگی یک صدا و با اتفاق نظر به ارائه خدمت به سرمایه گذاران و طرف‌های قرارداد بپردازیم، نظرات مدیران شرکت‌های استانی را بیش از پیش مد نظر قرار داده‌ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان این‌که ۷۰ فرآیند ارائه خدمت در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن باید الکترونیکی شوند، تصریح کرد: با جدیت در تلاش هستیم با هدف از بین بردن بروکراسی‌ زائد اداری، اخذ استعلام‌ از دستگاه‌ها و رفت و آمد صنعتگران به سازمان و شرکت‌ها را به شدت کاهش دهیم و اعمال نفود، سلیقه و نظرات افراد در واگذاری زمین‌ها را از این روند حذف نماییم.

رسولیان تأکید کرد: در فرآیند الکترونیکی شدن واگذاری‌ها، اراضی و مجوزهای مربوط به بخش‌های کارگاهی، صنفی و خدماتی نیز باید به‌صورت الکترونیکی تعیین و صادر شوند، تا مراجعه حضوری متقاضیان کاهش و از هرگونه سوء استفاده احتمالی در سامانه جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف‌اند در چارچوب تعهدات و در ظرف مدت زمان قانونی تعیین شده در قرارداد حق بهره برداری زمین نسبت به تکمیل ساخت و ساز، نصب ماشین آلات، اخذ پروانه بهره برداری و تولید اقدام نمایند، و شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها نیز مکلف‌اند در صورت عدم ایفای تعهدات، به خلع ید طرف قرارداد و بازپس گیری اراضی راکد بپردازند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با تأکید بر نقش مؤثر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی استان‌ها در ارتقاء اقتصاد مولد و از بین بردن سوداگری و دلالی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، اظهار امیدواری کرد با رفع اختلاف نرخ‌های محاسباتی و بهای تمام شده عملیات شهرک سازی و اختصاص مشوق‌های پسا تولید که به واقعی شدن قیمت گذاری اراضی و توازن مالی در این مجموعه درآمد ـ هزینه‌ای می‌انجامد، دغدغه صنعتگران و تولید کنندگان کشور مرتفع شود.

رسولیان در پایان بار دیگر بر رفع نواقص و مغایرت‌های اطلاعاتی، هماهنگی و هم افزایی کارگزاران ذیربط و تسریع در اجرای پروژه ملی شفاف سازی فرآیندها و واگذاری الکترونیکی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ابتدای سال جاری تأکید کرد.

اصلاح و به‌روزرسانی تمامی اطلاعات حقوقی و مالی قراردادهای شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست از اصلاح و به‌روزرسانی تمامی اطلاعات حقوقی و مالی قراردادهای شرکت‌های استانی در سامانه MIS از سال ۱۳۸۰ تا کنون خبر داد و گفت: این اطلاعات پس از واکشی و تجمیع در بستر وب، در سامانه درگاه خدمات الکترونیکی این سازمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رضا غلامی اوریمی با تأکید بر اهتمام شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها بر رفع مغایرت‌های موجود در اطلاعات طرف‌های قرارداد سامانه مذکور افزود: با این اقدام، تمامی اطلاعات حقوقی و مالی قراردادها شفاف و در اختیار طرف‌های قرارداد قرار می‌گیرد و بسیاری از مسائل و مشکلات فی‌مابین مرتفع می‌شود.

وی اضافه کرد: در گام بعدی، تمامی فرآیندهای اجرایی مرتبط با قراردادهای زمین، از جمله نقل و انتقال، تجمیع، تفکیک و … الکترونیکی و از حالت وابستگی به کاغذ و حضور فیزیکی متقاضیان خارج خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده، وب سرویس دستگاه‌های اجرایی، از جمله سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف و بنیاد شهید و امور ایثارگران به درگاه خدمات الکترونیکی این سازمان متصل و سایر دستگاه‌ها از جمله ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، نیرو، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز درحال پیگیری می‌باشند.

غلامی با بیان این‌که این مجموعه اقدامات به این منظور درحال انجام و پیگیری است که فرآیند اخذ استعلام‌ها کوتاه شود و نیازی به ورود مستقیم اطلاعات توسط متقاضی نباشد، اظهار داشت: انتقال کدهای آیسیک جوازهای تأسیس‌ برای انطباق با کاربری زمین‌ها نیز درحال انجام است تا این فرآیند نیز به‌صورت شفاف در اختیار صنعتگران قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که تمامی فرآیند‌های مالی قراردادها نیز درحال الکترونیکی شدن هستند، افزود: محاسبات مالی مربوط به دریافت بخش‌های نقدی و تعهدی و تعدیل اقساط قرارداد از این پس به‌صورت الکترونیکی انجام خواهند شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همچنین فرآیند کنترل پروژه و زیرساخت‌های فنی در نیمی از شرکت‌های تابعه استانی الکترونیکی شده و اطلاعات به‌صورت کامل در بستر وب قرار دارند.

غلامی با تأکید بر این‌که داده‌های سامانه اطلاعات مکانی (GIS) شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز باید هرچه سریع تر به‌روزرسانی شوند، ادامه داد: فرمت نرم آب، برق و گاز طراحی و در سامانه بارگذاری شده و استان‌ها می‌توانند اطلاعات را به تفکیک هریک از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تابعه در سامانه وارد کنند تا در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی در پایان اطلاع رسانی هرچه بیشتر فرآیندهای سازمانی، کاربری درگاه خدمات الکترونیکی، دستورالعمل حق بهره برداری از زمین، اعیانی و تأسیسات و قیمت به‌روز شده حق انتفاع اراضی به عموم متقاضیان سرمایه گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را در سال آینده از شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها خواستار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *