22:48 - May 14, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

نقش واکسیناسیون گسترده در مدیریت پیک ششم و سویه اُمیکرون

کیمیای شمال – ادامه روند کاهشی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا نشان دهنده فروکش کردن نسبی موج ششم و سویه اُمیکرون در کشور است که نمی‌توان نقش واکسیناسیون گسترده را در آن نادیده گرفت.

به گزارش وبدا به نقل از روزنامه کیهان، در ادامه روند کاهشی تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور طی روزهای گذشته، آمار جدید وزارت بهداشت نیز حاکی از کاهش آمار مبتلایان به سویه امیکرون طی شبانه‌روز گذشته است.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از ۱۳ تا ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۱۲ نفر از آنها بستری شدند.  بر این اساس، طی شبانه‌روز گذشته ۱۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند که برابر با روز قبل و البته نشان دهنده کاهش محسوس نسبت به روزهای گذشته است.

البته همچنان سه هزار و ۹۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

نقشه کرونایی کشور نیز از روز جمعه شاهد کاهش قابل توجه شهرهای قرمز از ۱۸۴ مورد به ۱۴۸ شهر بود و البته ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. کاهش آمار مبتلایان همزمان با کاهش آمار شهرهای قرمز حاکی از عبور کشور از قله پیک ششم است و آمار کنونی فوتی‌ها به گفته مسئولان نظام سلامت آثار شیوع ویروس در دو هفته گذشته است.

با این حال آنچه که مشهود و ملموس است، آمار کمتر جان باختگان و مبتلایان همچنین درگیری کوتاه مدت‌تر با سویه امیکرون نسبت به سویه دلتا است، این در حالی است که همین سویه امیکرون در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا تلفات بسیار بیشتری به نسبت جمعیت از خود به جا گذاشته است.

در این میان نقش واکسیناسیون گسترده پس از تامین فراوان واکسن با روی کار آمدن دولت سیزدهم قابل کتمان نیست.

این موضوع هم در کنترل نهایی موج پنجم که قبل از گسترش واکسیناسیون تا روزی ۷۰۰ فوتی هم در کشور ثبت می‌شد و هم در مدیریت موج ششم قابل مشاهده است.

به گفته رضا محمودی، متخصص بیماری‌های عفونی موج پنجم و سویه دلتا را در شرایطی تجربه کردیم که هنوز واکسیناسیون به صورت گسترده در جامعه انجام نشده ‌بود و دیدیم که این موج چقدر سهمگین بود. بنابراین اگر در شرایط فعلی و مواجهه با اُمیکرون هم واکسیناسیونی در کار نبود، بدون شک بیمارستان‌ها مملو از بیمار شده بود.

از طرفی طبق اعلام متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت بیشتر فوتی‌ها و بیماران بدحال موج ششم افراد واکسن نزده و یا کسانی بودند که واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده بودند.

در همین رابطه، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، ۱۹ بهمن ماه اعلام کرده بود: «۹۰ درصد افرادی که در این سویه بستری می‌شوند واکسن تزریق نکرده‌اند». احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اظهار داشت: اغلب بستری‌ها و مرگ و میرها مربوط به کسانی است که یا واکسن نزده‌اند یا بیماری‌های خاص و زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت و نقص ایمنی دارند.

اظهارات متخصصان و مسئولان نظام سلامت درباره اثر واکسیناسیون بر مهار امیکرون و عبور سریع کشور از پیک ششم در حالی است که کشور از اواخر آذرماه وارد پیک ششم کرونا شد. آمار واکسیناسیون در اواخر آذر (۳۰ آذرماه) به این شرح بود: ۵۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸ نفر دز اول واکسن کرونا، ۵۰ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۲۲۸ نفر دز دوم و چهار میلیون و ۳۶۱ هزار و ۵۵۱ نفر دز سوم واکسن را دریافت کرده‌ بودند.

این در حالی است که این آمار بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته به ۶۳ میلیون و ۷۷ هزار و ۵۳۱ نفر دریافت دُز اول، ۵۵ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۷۰۸ نفر دریافت دُز دوم و ۲۳ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۹۴۱ نفر دریافت دُز سوم واکسن کرونا رسیده است و در مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۱۸۰ دُز رسیده است.

افزایش استقبال از واکسیناسیون به ویژه دز سوم در شرایطی است که دولت سیزدهم اهتمام جدی در راستای اقناع افکار عمومی و تامین واکسن مورد نیاز داشته است. علاوه‌بر این نباید مدیریت جو روانی حاکم بر کشور در سویه امیکرون را نادیده گرفت. مسئله‌ای که منجر به کاهش آمار و مدیریت بهتر شرایط به نسبت برخی از کشورهای مدعی و تحریم نبوده، شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *