02:27 - May 13, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

از نجف تا رشت ؛ چند دهه مجاهدت و خدمت آیت‌الله

کیمیای شمال – آیت الله سیدمجتبی رودباری یکی از علمای بزرگ استان گیلان که روز دوم فروردین امسال به ملکوت اعلی پیوست، در طول عمر پربرکتش علاوه بر تالیف چند کتاب، چند دهه از نجف تا رشت، به ترویج دین مبین اسلام و تدریس مشغول بود.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا، آیت الله سیدمجتبی رودباری فرزند مرحوم آیت الله سیدحسین رودباری که یکی از علمای برجسته استان گیلان است، در سال ۱۳۱۲ در نجف اشرف چشم به جهان گشود و به مدت هفت سال در جوار مرقد امیرالمومنین حضرت علی (ع) اقامت داشت.

پس از آن آیت الله رودباری در سال ۱۳۱۹به همراه خانواده خود به ایران عزیمت و وارد شهرستان رشت شد و دوران ابتدایی را در رشت به اتمام رساند و پس از آن در سال ۱۳۲۶ با  توصیه و رهنمود پدر بزرگوارش به طلبگی ورود کرد.

مرحوم آیت الله رودباری برای گذراندن دروس طلبگی، در نزد آیت الله ضیابری کتاب جامع المقدمات را فرا گرفت و سه سال در حوزه علمیه رشت به فراگیری علم و دانش اشتغال یافت و در سال ۱۳۲۹ جهت ادامه تحصیلات به حوزه علمیه قم رفت.

آیت الله رودباری به مدت ۱۴ سال در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه (س) به فراگیری دروس مشغول شد و در سال ۱۳۴۳ به توصیه پدرش، حوزه علیمه قم را به قصد عزیمت به حوزه علمیه نجف اشرف ترک و مدت ۱۵ سال در جوار مرقد حضرت علی(ع) به فراگیری فقه و اصول پرداخت.

وی در زمان تحصیل در حوزه‌های علمیه قم و نجف اشرف توفیق تشرف به مدت ۲۳ سال در درس حضرت امام خمینی (ره) را داشت و از دیگر اساتید وی می‌توان به آیت الله حاج سیدمحمود ضیابری، حاج شیخ محمدعلی امینیان،آقا میرزا جعفر سبحانی تبریزی، میرزا محمدتقی ستوده اراکی، حاج سید عبدالکریم اردبیلی، شهید مفتح همدانی، علامه طباطبایی، آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی، آیت الله خوئی و آیت الله العظمی حکیم اشاره کرد.

آیت الله سیدمجتبی رودباری سال ۱۳۵۸ و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دوباره به ایران عزیمت و وارد شهر رشت شد و تا پایان عمرش را نیز در این شهر گذراند و حتی به دلیل خدمات ارزنده وی، یکی از خیابانهای رشت به نام آیت الله رودباری نامگذاری شده است.

مرحوم رودباری همه روزه در مسجد صفی رشت که از مساجدمعروف، قدیمی و فعال رشت در زمان انقلاب و پس از آن بوده و محل تجمع نیروهای مومن و انقلابی است، به اقامه نماز می پرداخت و همچنین مسئول مدرسه علمیه جامع رشت و نایب رئیس شورای مدیریت حوزه‌های علمیه گیلان نیز بود.

آیت الله رودباری و افتخار شاگردی نزد امام راحل

یکی از نکات بارز تحصیل آیت الله رودباری، سابقه تحصیل در محضر حضرت امام خمینی (ره) بود و در سال ۱۳۲۹ که برای ادامه تحصیل به قم مشرف شدف به مدت ۲ سال در خدمت آیت الله شیخ عباس شاهرودی و آیت الله العظمی بروجردی بود و پس از آن، به خدمت امام خمینی( ره) رسید.

بهره‌برداری آیت الله رودباری از درس امام راحل (ره) تا سال ۱۳۴۳ ادامه داشت و بعد از تبعید ایشان به نجف در این شهر نیز ادامه داشت و ۱۴ سال که در نجف مشرف بودند، خدمت امام می‌رفت و حتی هنگام  ورود امام راحل (ره) به کاظمین، وی جزو اولین نفراتی بودند که خدمت امام خمینی(ره) شرفیاب شد.

اما بی شک یکی از اقدامات مفید و موثر ایشان در سالهای اخیر برای رشد و نمو استعدادهای نوجوانان و جوانان شهر رشت، تأسیس کتابخانه‌ای با عنوان کتابخانه عمومی حضرت امیرالمومنین علی(ع) بود که هر روزه عده‌ای از نوجوانان و جوانان به ویژه قشر دانش‌آموز و دانشجو از این مکان فرهنگی بهره‌ فراوان می‌برند.

همچنین آیت الله رودباری در چند سال اخیر همه روزه به اقامه‌ نماز در مسجد صفی رشت می‌پرداخت و هنگام ظهر نیز، درب منزل آن مرحوم به روی همگان برای طرح سوالهای دینی و دادن مبالغ خمس ، زکات و رفع مشکلات باز بود.

از دیگر اقدامات آیت الله رودباری می توان به برپایی جلسات معنوی استان گیلان اشاره کرد که کلاسهای تفسیر ایشان جمعه شبها پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد صفی رشت برگزار می‌شد و همچنین به برپایی کلاس اخلاق که چهارشنبه‌ها یک ساعت مانده به نماز ظهر در مسجد جامع بازار در راسته‌ زرگرها جنب حوزه‌ علمیه‌ جامع رشت برگزار می‌شد، اشاره کرد که بسیاری از طلاب و روحانیون در آخرین ساعتهای درسی هفته‌ خود از کلام این عالم بزرگ بهره می‌بردند.

علاوه بر خدمات ارزنده آیت الله سیدمجتبی رودباری، این عالم گرانقدر تالیفات گرانبهایی نیز از خود برجای گذاشت که می توان به کتاب الخمس، تقریرات مکاسب، شرح بر متاجر لمعه و همچنین کتاب الحج شرح العروه الوثقی اشاره کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *