23:06 - May 14, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • در دیدار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با استاندار گیلان عنوان شد:
    کمبود زمین صنعتی و محدودیت‌‌ها و الزامات زیست محیطی در استان گیلان

در دیدار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با استاندار گیلان عنوان شد:
کمبود زمین صنعتی و محدودیت‌‌ها و الزامات زیست محیطی در استان گیلان

کیمیای شمال – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق و تأمین برق پایدار برای واحدهای صنعتی در سطح کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در دیدار با استاندار گیلان با اشاره به وجود ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در سطح کشور گفت: ۴۹ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی هم‌اکنون در سطح این شهرک‌ها و نواحی صنعتی واجد پروانه بهره برداری و درحال فعالیت هستند که سهم اشتغالزایی آن‌ها ایجاد بیش از یک میلیون شغل مستقیم در سطح کشور است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳۷ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی افزود: ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب صنعتی و تصفیه و بازچرخانی مجدد پساب‌های صنعتی در راستای تأمین آب پایدار برای صنعت، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: هم اکنون ۳ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در استان گیلان در دست احداث است و امیدواریم تا پایان سال وارد مدار بهره برداری شوند.

رسولیان تأمین برق پایدار را یکی دیگر از مهم‌ترین نیازهای صنعت کشور عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به ضرورت تأمین برق صنایع، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تأکید بر تأمین و خود تأمینی برق به این موضوع ورود کرده است.

وی یادآور شد: با حمایت از ایجاد نیروگاه‌های انرژی تجدید پذیر به‌خصوص انرژی‌های خورشیدی، مقدمات کار انجام و تفاهم نامه‌هایی منعقد شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در راستای خود تأمینی برق، با اعطای مجوز برای تأسیس و راه اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک CHP و DG به واحدهای صنعتی و سرمایه گذاران، مشوق‌هایی همچون فروش برق مازاد بر نیاز واحد صنعتی به دولت، فروش برق به واحدهای فولادی سایر استان‌ها بدون پرداخت حق ترانزیت، اعطای ۱۰۰ مترمربع زمین رایگان به ازای تولید هر یک مگاوات برق برای احداث نیروگاه‌های کوچک و نیز مجوز ورود تجهیزات و امکانات دست دوم برای راه اندازی این نیروگاه‌ها برای سرمایه گذاران درنظر گرفته شده است.

رسولیان اظهار داشت: تا کنون تقاضای سرمایه گذاری برای تولید ۷۰۰ مگاوات برق از سوی بخش خصوصی به وزارت صنعت، معدن و تجارت واصل شده است.

وی همچنین از برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق و تأمین برق پایدار برای واحدهای صنعتی در سطح کشور خبر داد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه با اشاره به راه اندازی مجدد واحدهای راکد صنعتی و افزایش سهم تولید در واحدهایی که کمتر از ظرفیت واقعی خود درحال فعالیت هستند، گفت: تا کنون ۱۲ هزار و ۶۷ واحد تولیدی در داخل و خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شده‌اند که درحال رکود به‌سر می‌برند.

رسولیان تصریح کرد: سال گذشته در قالب حمایت و همکاری لازم از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در سطح استان‌ها، دو هزار واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازگشتند و خوشبختانه در پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ماقبل آن شاهد کاهش ۱۵ درصدی واحدهای راکد در سطح کشور بودیم.

وی در ادامه با اشاره به استقرار حدود ۹۳۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گیلان بیان کرد: از این میزان حدود ۱۹۰ واحد غیرفعال و راکد در گیلان شناسایی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نسبت واحدهای راکد صنعتی در گیلان به میزان ۲۳ درصد افزود: متوسط واحدهای راکد صنعتی در کل کشور کمتر از ۱۵ درصد است.

رسولیان اضافه کرد: عارضه یابی و کمک به حل این مشکل به‌طور جدی در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان قرار دارد و همسو با آن امیدواریم با حمایت و همراهی استاندار و بانک‌ها در تأمین منابع مالی و راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی راکد گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

وی با تأکید بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنعتی استان گیلان ادامه داد: با توجه به نرخ ۱۳ درصدی بیکاری در گیلان، اختصاص زمین برای احداث و راه اندازی شهرک‌های صنعتی و کارگاهی، یکی از الزامات جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، استفاده از توان علمی و انگیزه جوانان در تولید و خودکفایی، ایجاد اشتغال و افزایش سهم درآمد سرانه است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به کمبود زمین صنعتی در گیلان و محدودیت‌‌ها و الزامات زیست محیطی در این استان اظهار امیدواری کرد با همراهی استاندار و کمک مسئولان، اراضی جدیدی برای استقرار و راه اندازی صنایع در گیلان اختصاص یابد.

رسولیان بر آمادگی مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تأمین امکانات و اعتبارات لازم برای بالندگی صنعت استان گیلان تأکید کرد.

سیاست توسعه متوازن سرمایه ‌گذاری در بخش‌های تولیدی گیلان دنبال می‌شود
استاندار گیلان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از نگاه عملیاتی و تلاش‌های میدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان این‌که سیاست توسعه متوازن سرمایه‌ گذاری در بخش‌های تولیدی این استان دنبال می‌شود؛ آینده‌ نگری و استفاده از طرح‌های نوآور و دانش ‌بنیان برای رونق صنعت و نیز واگذاری زمین به متقاضیان دارای اهلیت در جهت بازگرداندن واحدهای راکد و غیرمولد به چرخه تولید را مورد تأکید قرار داد.

اسدالله عباسی با اشاره به ظرفیت‌های گیلان در حوزه تولید اظهار داشت: در دهه ۸۰ و پیش از آن، گیلان استانی کشاورزی محسوب می‌شد و توسعه صنعت در آن مورد توجه جدی قرار نمی‌گرفت.

وی با بیان این‌که امروز شرایط استان دچار تحولی چشمگیر است، تولید در گیلان را رکن مهم اقتصاد و اشتغال خواند و افزود: شمار قابل توجهی از واحدهای تولیدی استان حائز رتبه ممتاز در کشور هستند، اما بخشی از واحدهای تولیدی نیز در وضعیت راکد و نیمه فعال قرار دارند که لازم است در جهت رفع موانع پیش روی آن‌ها و ورود به چرخه تولید، فعالیتی جهادی به انجام رسد.

استاندار گیلان به موضوع کمبود زمین و عدم استفاده صحیح از ظرفیت شهرک‌های صنعتی گیلان اشاره کرد و با تأکید بر لزوم مدیریت منابع موجود، آینده نگری و بهره گیری از طرح‌های نوآور و دانش بنیان اضافه کرد: فراهم کردن زیرساخت‌ها و توجه به کیفیت افزایی آن‌ها باید مورد توجه باشد.

عباسی با بیان این‌که نمی‌توان از محل اجتماع چند واحد تولیدی به‌عنوان شهرک صنعتی یاد کرد، مبلمان شهری، زیباسازی محیطی و نیز جانمایی نماد (اِلمان)های مرتبط را از ضروریات معماری شهرک‌های صنعتی خواند و ادامه داد: تصفیه فاضلاب و اطمینان از مقادیر دقیق برای حد مجاز شاخص‌های آلاینده در پساب خروجی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی صدور مجوزهای بی  نام برای سرمایه  گذاری در نقاط مختلف استان گیلان را راهکاری برای سهولت فعالیت سرمایه  گذاران بدون معطلی در پیچ و خم‌های اداری خواند که آمایش و مزیت های منطقه ای سرمایه گذاری در آن لحاظ شده است.

استاندار گیلان با اشاره به گردشگر پذیر بودن این استان و لزوم توجه به زیباسازی محیطی به‌ویژه در مبادی ورودی گیلان اظهار داشت: شهرداری‌ها می‌توانند نسبت به ایجاد شهرک‌های کوچک مقیاس با هدف تمرکز در ساماندهی مشاغل اقدام کنند.

عباسی تأمین اراضی مورد نیاز شهرک‌های صنعتی را منوط به ارائه گزارشی از عملکرد صورت ‌گرفته و نحوه استفاده از منابع خواند و تأکید کرد: در صورت عملکرد موفق شهرک‌های صنعتی از آن‌ها برای توسعه و تأمین زیرساخت‌هایی همچون زمین حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت آسیب شناسی در بخش‌های تولیدی استان خاطرنشان کرد: به منظور توسعه متوازن سرمایه ‌گذاری در گیلان، تمرکز زدایی از مرکز استان و جلوگیری از پدیده مهاجرت، باید سرمایه ‌گذاران را به سمت فعالیت در شهرستان‌ها سوق و ارتباط مؤثر میان آنان و دستگاه‌های اجرایی را شکل داد.

استاندار گیلان با تأکید بر این‌که در واگذاری‌ها اهلیت افراد مورد سنجش قرار گیرد، افزود: توسعه صنعت باید همسو با محیط زیست و با رویکرد کاهش آلایندگی‌های محیطی باشد. از این ‌رو از صنایع دانش بنیان و روزآمد برای رونق تولید و صنعت استفاده شود.

عباسی خلع ید سریع زمین هایی که در اختیار افراد دارای مجوز تولید قرار دارد، اما این افراد اقدام به تولید نکرده اند را ضروری دانست و اضافه کرد: این زمین ها را در اختیار افرادی قرار می دهیم که کار می کنند تا بتوانیم واحدهای راکد و غیر مولد را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی همچنین خواستار ایجاد توازن و عدالت در توسعه صنعتی در نقاط مختلف استان گیلان شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سفر دو روزه به گیلان و در حاشیه برگزاری نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی این سازمان در بندر انزلی، با نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت دیدار و گفت‌وگو کرد.

در نشست اجرایی و تخصصی مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران که به مدت دو روز به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در بندر انزلی آغاز به کار کرده است، مهم‌ترین موضوعات اجرایی حوزه صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در قالب ۸ کارگروه تخصصی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

در آیین گشایش این گردهمایی با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شهاب جنابی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سامانه سازمان هوشمند و واگذاری الکترونیکی زمین در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت رونمایی و از ۹ شرکت شهرک‌های صنعتی که در شاخص‌های برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰ حائز رتبه‌های برتر شدند، تقدیر شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *