22:13 - May 5, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • گیلان پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را ثبت کرد /
    با ابر بحران جمعیت مواجه ایم

گیلان پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را ثبت کرد /
با ابر بحران جمعیت مواجه ایم

اختصاصی / کیمیای شمال – نشست تبیینی و توجیهی جمعیت پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه با حضور استاد صالح قاسمی پژوهشگر جمعیت ، حجت‌الاسلام سعید مهدوی مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان و جمعی از اصحاب رسانه درسالن جلسات صدا و سیمای مرکز گیلان برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ در ابتدای جلسه مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان با گرامی داشت ایام رحلت جانگداز رهبر کبیر انقلاب و یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی گفت : با بررسی کارشناسان ، گیلان با کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه است و اگر این کاهش جمعیت تا ۵۰ سال آینده ادامه پیدا کند ، نزاد گیلک محو خواهد شد.

وی افزود : ما با ابر بحران جمعیت و مشکلی به نام پیرترین استان کشور مواجه ایم و اگر کسی به انسانیت فکر می کند باید ببیند که خانواده هایی با فرزند کمتر ، مشکلات و صدمات  روحی و روانی بیشتری دارند.

وی مساله جمعیت را بسیار جدی عنوان کرد و افزود : اقلیم جغرافیایی گیلان سبز است و نباید از نظر جمعیتی زرد باشد .

وی تاکید کرد : اقتدار ، امنیت ملی ، بهداشت جسمی و روانی ، هویت بخشی با بحث جمعیت گره خورده است.

در ادامه صالح قاسمی، کارشناس جمعیت پژوهی با اشاره به تغییر سبک زندگی و بی رغبتی زوج های جوان برای داشتن فرزند، گفت: ایران دارای کمترین نرخ باروری در بین کشورهای اسلامی است .

وی در نشست تبیینی و توجیهی جمعیت با بیان اینکه هر جامعه بشری برای هر نوع اقتدار نیازمند نیروی انسانی است اظهار کرد: غیر از رهبر انقلاب حتی یک نفر موضوع ابر چالش جمعیت را در کشور به درستی متوجه نشده است.

وی تاکید کرد : از سال ۹۴ به بعد کاهش تولد بسیار معنا دار بود و این یعنی ازسال ۹۴ تا ۴۰۰ ، نیم میلیون تولد را از دست داده ایم.

قاسمی گفت : در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت کشور سالمند است و درسه دهه آینده به ۳۲ درصد تبدیل می‌شود.

وی افزود : ۱۵ درصد جمعیت استان گیلان سالمند است و سالخورده ترین استان کشور محسوب می شود .

گیلان پایین ترین نرخ باروری دنیای اسلام را ثبت کرد

وی با بیان اینکه مساله جمعیت بسیار جدی است و سالمندی باعث کاهش نیروی کار خواهد شد افزود : ۲۰ درصد مشکل جمعیت ناباروری است و این یعنی  از هر ۵ زوج ایرانی یک نفر به طور طبیعی بچه دار نمی‌شود و تغییر سبک زندگی و غذایی از جمله عواملی هستند که می‌تواند در این موضوع دخیل باشد.

وی با بیان اینکه علم درمان ناباروری در ایران وجود دارد اما زیرساخت آن را نداریم و در بسیاری از شهرستان‌ها مرکز تخصصی ناباروری نیست، افزود: البته موضوع جمعیت با حل این مشکل برطرف نمی‌شود و باید سهم اثر هر متغیر را به درستی لحاظ کرد.

پژوهشگر و جمعیت شناس با تاکید بر اینکه سالمندی یعنی نیروی کار خارجی و خروج ارز بیشتر که این موضوع موجب افزایش صندوق‌های بازنشستگی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران در محاصره کشورهای جوان قرار دارد و این نوعی تهدید امنیتی برای کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون صندوق تأمین اجتماعی بدهکارترین صندوق کشور است که تداوم این روند منجر به ورشکستگی نظام تأمین اجتماعی می‌شود.

یک سوم تعداد تولدهای کل کشور سقط می‌شود

کارشناس جمعیت با اشاره به سقط سالانه حدود ۳۷۰ هزار جنین در کشور، تصریح کرد: ۱۲ هزار سقط به صورت قانونی است و مطالعات می‌گوید برخی متخصصان در این باره غیر متعهدانه عمل می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه معادل یک سوم تعداد تولدهای کل کشور سقط می‌شود، افزود: این موضوع زیبنده یک کشور اسلامی شیعی نیست .

وی در ادامه گفت: ۱۵ درصد خانوار کشور تک نفره است که خود زمینه بسیاری از آسیب های اجتماعی است .

وی ادامه داد: نفوذ سبک زندگی به واسطه صنعت گردشگری، مهاجرت جوانان با هدف پیدا کردن شغل، مهاجرت سالمندان از سایر استان‌ها به گیلان و برخی دلایل زیست محیطی از جمله عوامل دخیل در پایین بودن نرخ باروری گیلان است.

معصومه رفعتی خراط

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *