06:55 - April 29, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

رشتِ جامانده در ترافیک

کیمیای شمال – ترافیک یکی از معضل‌های جدی و مهم مرکز استان گیلان محسوب می‌شود که این مشکل طی سالهای اخیر همراه با عمیق‌تر شدن، گویا کمتر مورد توجه قرار دارد؛ مسئله‌ای که رفته رفته به چالشی بزرگ در زندگی عادی شهروندان این شهر تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال به نقل از ایرنا ، شهر رشت از دیرباز به دلیل برخورداری از شرایط فرهنگی-اقتصادی به همراه تمرکز امکانات آموزشی، بهداشتی و خدماتی، جمعیت زیادی را به خود جذب کرده است. هیچ شهری در امتداد شمالی رشته کوههای البرز و مجاور دریای خزر در سه استانی شمالی به میزان رشت جمعیت نداشته و این شهر با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن و بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت شناور به کلانشهری در میان استانهای شمالی تبدیل شده است.

از سوی دیگر شهر رشت با وجود جاذبه‌های توریستی و همچنین داشتن شرایط آب و هوای مناسب از دیرباز مورد توجه گردشگران بوده و هر ساله مسافران زیادی این شهر را برای سفر خود انتخاب می‌کنند و در طول سال، میلیونها گردشگر از رشت بازدید یا برای رسیدن به دیگر متناطق استان عبور می کنند.

با این حال هیچگاه شهرسازی و توسعه خدمات ترافیکی رشت به میزان جمعیت آن رشت نکرد و سرریز این ناهمخوانی و عقب ماندگی هر روز بر دوش شهروندان، رهگذرانو گردشگران سنگینی می کند. رشت طی سالهای اخیر در کنار دست و پنجه با معضلات زیست محیطی، زباله، زیرساخت های قدیمی و فرسوده و آسیب های اجتماعی، با ابرچالش ترافیک های سنگین خودرویی مواجه است که اکنون دیگر ساعت خاصی را نمی شناسد و از صبح تا پاسی از شب شهروندان را همراهی می کند.

ترافیک رشت از نگاه شهروندان

محمد پورعلی یکی شهروندان رشتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ساله تعدادی زیادی خودرو به خیابانهای رشت اضافه می‌شود که این امر یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک در این شهر است چون خیابانهای رشت گنجایش این تعداد از خودرو را ندارد و مسئولان باید راه حل مناسبی را برای کاهش ترافیک بیابند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاهد افزایش خودروهای تک سرنشین هستیم که این عامل نیز یکی از موارد مهم ایجاد ترافیک در شهرستان رشت است چون همانطور که در این خیابان و در این ترافیک سنگین نیز شاهدیم، اکثر خودروها، شخصی و تک سرنشین هستند.

زهرا سبحانی یکی از بانوان نیز به معضل ترافیک اشاره و بیان کرد: در بعضی از ساعات روز به خصوص هنگام ظهر و همچنین بین ساعت ۱۸ تا ۱۹ عصر، به هیچ وجه نمی‌توان در رشت سوار تاکسی شد چون آنقدر ترافیک در اکثر خیابانها سنگین و زیاد است که حتی تعدادی از همشهریها، پیاده مسیر خود را طی می کنند چون زودتر به مقصد می‌رسند.

غلام رنجبر یکی از رانندگان تاکسی شهری نیز با گله‌مندی از ترافیک‌های سگنین در شهرستان رشت گفت: متاسفانه با وجود ترافیک سنگین، درآمد ما رانندگان نیز کاهش شدیدی می‌یابد چون مجبوریم که دقایق زیادی را در این ترافیک سپری کنیم و علاوه بر مصرف سوخت بیشتر، مسافر کمتری نیز سوار کنیم.

کاظم علیدوست یکی دیگر از شهروندان رشتی به مسئله مسافران و گردشگران پرداخت و  اظهار داشت: با توجه به اینکه به تعداد خیابانهای رشت و همچنین سایر خیابانهای شهرهای گیلان چیزی افزوده نشده است، هر روزه شاهد موج های بزرگی از ورود گردشگران هستیم که در روزهای پایانی هفته بیشتر نیز می شود.

از حمل و نقل شهری تا توسعه شهری

به اعتقاد برخی از کارشناسان یکی از دلایل وجود ترافیک سنگین در اغلب خیابانهای رشت، عدم وجود حمل و نقل مناسب داخل شهری است. برای مثال تعداد اتوبوس های شرکت واحد نیز در این شهر بسیار کم و ناچیز است که این امر نیز علاوه براینکه گله‌مندی شهروندان رشتی را به دنبال دارد، منجر به  استفاده بیشتر از خودروهای شخصی نیز می شود که این امر باعث ایجاد ترافیک می شود.

توسعه حمل و نقل عمومی همچون برخی دیگر از کلان شهرها به طور حتم می تواند بار بزرگی از دوش ترافیک سنگین رشت بردارد که اغلب آن ناشی از استفاده خودروهای شخصی به خصوص تک سرنشین ها است.

امروز شهرهایی (چه کلان شهر و چه شهرهای کوچک) با معضل ترافیک روبرو هستند که اغلب از فرسودگی و محدودیت حمل و نقل عمومی رنج می برند. در بیشتر شهرها نبود حمل و نقل عمومی کارآمد مهم ترین علت در ترافیک و همچنین مصرف بیش از حد سوخت و انرژی می شود که علاوه بر معضلات روانی، مسئلی مانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و غیره را نیز به دنبال دارد.

اما علاوه بر این فقدان توسعه شهری متناسب با افزایش جمعیت و مصرف کنندگان خودرو از دیگر معصلاتی است که شهرهایی همچون رشت از آن رنج می برند. برای مثال حداقل طی پنج سال اخیر خیابان های شهری رشت در بخش کمیت تقریباً هیچ توسعه‌ای به خود ندیده است. هنوز پُرترافیک‌ترین خیابان‌های مسیرهای این شهر از عرض و شرایط یک دهه پیش برخودار هستند که تناسبی با نرخ رشد ترافیکی ندارد.

حال به این مسائل انباشت نارضایتی از کیفیت حمل و نقل عمومی را نیز اضافه کنید که جامعه را به سمت تک سرنشینی با خودروهای شخصی سوق می دهد، و خواهید دید که معضل ترافیکی رشت از ریشه های چند وجهی رنج می‌برد. دغدغه ای که رفته رفته وارد مرحله بحرانی شده است و اکنون عملاً برخی از خیابان های رشت در طور روز دارای ترافیک ثابت و دائمی هستند.

عرض کم خیابانهای رشت

همانطور که گفته شد یکی از مشکلات مهم و موثر در ایجاد ترافیک در رشت، کم عرض بودن اکثر خیابانهای این شهر است که موجب ایجاد ترافیک می‌شود و حتی بعضی از این خیابانها، گنجایش تردد اتوبوسهای شرکت واحد را ندارد چون با توقف این وسایل نقلیه عمومی در ایستگاه‌ها، به دلیل کم عرض بودن خیابانها، نیمی از وسعت آن اشغال و موجب ایجاد ترافیک می‌شود.

محمد محبتی سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت اظهار داشت: ابتدا باید زیرساختهای مناسب ناوگان حمل و نقل عمومی فراهم شود که در این راستا نیز شهرداری رشت درصدد اجرای این طرح است تا علاوه بر تعزیض خیابانها و همچنین افزایش اتوبوس های شرکت واحد، تا حدی بار ترافیک رشت کاهش یابد.

به گفته وی، البته مردم نیز مطلع هستند که تعریض خیابانها، کاری مشکل و پر هزینه‌ای است اما مسئولان شهرداری رشت و سایر مسئولان ارشد گیلان باید این اقدام را کلید زده تا بار ترافیک رشت کاهش یابد.

اظهارات سرپرست مدیریت حمل و نقل شهرداری رشت در حالی است که اکنون با اتمام فصل مدارس ، مسافرتهای تابستانی آغاز می‌شود که گیلان نیز پذیرای میلیونها مسافر در چهار ماهه خرداد تا پایان شهریور خواهد بود که این امر بی شک باعث ایجاد ترافیک بیشتر در رشت خواهد شد و پس از آن نیز، با بازگشایی مدارس، مردم این شهر پرجمعیت به گونه دیگر شاهد ترافیک خواهند بود که با توجه به این شرایط، مسئولان باید اقدامات موثری را در کاهش ترافیک داشته باشند تا این معضل در رشت کاهش و برطرف شود

افزایش چند برابری تعداد اتوبوسهای شرکت واحد رشت

مسئولان شهری رشت نیز به وجود ترافیک سنگین و همچنین کمبود وسایل نقلیه عمومی در رشت اعتقاد دارند و یکی از عوامل مهم کاهش ترافیک را افزایش وسایل نقلیه عمومی و همچنین استفاده مردم از این وسایل نقلیه می‌دانند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت در اینباره نیز گفت: به طور حتم با استفاده بیشتر مردم از اتوبوسهای شرکت واحد، بار ترافیکی در این شهرستان نیز کاهش خواهد یافت چون از تعداد خودروهای شخصی به خصوص خودروهای تک سرنشین، کاسته می شود.

محبتی افزود: البته باید استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی تسهیل شود و مردم به راحتی بتوانند از وجود این وسایل نقلیه عمومی سود ببرند که علاوه بر کاهش بار ترافیکی، برای اقتصاد خانواده نیز مناسب است. زیرا قیمت بلیط شرکت واحد با قیمتهای کرایه تاکسی بسیار متفاوت و به نفع قشر آسیب پذیر و حتی سایر اقشار جامعه است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک فقط ۳۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد در رشت فعالند اشاره کرد و گفت: هم اینک با کمبود تعداد اتوبوس در ناوگان عمومی رشت مواجه هستیم که از این بابت از مردم عذرخواهی می‌کنیم اما برنامه‌ریزی هایی انجام شده و مجوزهای لازم نیز اخذ شده که تعداد این اتوبوسها به صورت پلکانی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی ادامه داد: پیش بینی ما این است که تعداد اتوبوسهای شرکت واحد رشت به ۱۳۰ اتوبوس افزایش یابد که البته این تعداد افزایش در چند مرحله انجام خواهد شد که با توجه به این امر، در حومه شهر و کمربندی‌ها نیز خط اتوبوس شرکت واحد راه اندازی می‌شود و سایر خطوط نیز با افزایش تعداد اتوبوسهای شرکت واحد مواجه خواهند شد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت بیان کرد: با توجه به این امر ، خط ویژه نیز در رشت راه اندازی می شود و خطوط دور شهر رشت نیز شکل مشخصی خواهند یافت تا ناوگان عمومی حمل و نقل عمومی در تمامی خطوط شهرستان رشت فعال باشد.

محبتی خاطرنشان کرد: به هر حال با توجه به اقدماتی که انجام شده، طی ماههای آینده شاهد افزایش روند تعداد اتوبوس های شرکت واحد خواهیم بود که به طور حتم مردم نیز از این شبکه حمل و نقل عمومی بیشتر استقبال و استفاده خواهند کرد که به طور حتم این امر، یکی از راههای کاهش مناسب معضل ترافیک در رشت است..

ترافیک سنگین رشت نیازمند نگاهی جدی و عمیق و بهره مندی از کارشناسان ترافیکی و صرف هزینه است که البته این هزینه در بلند مدت با کاهش بار ترافیکی و آلودگی میتواند نوعی سرمایه گذاری محسوب شود.

با این حال رشت بی طاقت از ترافیک، بیصبرانه منتظر اقدامی عاجل از سوی مسئولان و مدیران شهری برای حل این معضل هر روزه است تا علاوه بر برداشتن باری از دوش زندگی مردم و تحقق حقوق شهروندی آنان، شاهد شهری آرام همانند هویت دیرین رشت باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *