15:19 - May 15, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • در نشست هم‌اندیشی مدیران حراست شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها در رشت عنوان شد:
    مبنای کار حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اقدامات پیشگیرانه، آسیب‌ شناسی مسائل با نگاه تخصصی و ارائه راهکارهای عملی به مجموعه مدیریت است

در نشست هم‌اندیشی مدیران حراست شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها در رشت عنوان شد:
مبنای کار حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اقدامات پیشگیرانه، آسیب‌ شناسی مسائل با نگاه تخصصی و ارائه راهکارهای عملی به مجموعه مدیریت است

کیمیای شمال – مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که مبنای کار حراست را اقدامات پیشگیرانه قرار داده‌ایم گفت: با نگاه تخصصی، مسائل مختلف را رصد و آسیب‌ شناسی می‌کنیم تا راهکارهای عملی برای مجموعه مدیریت سازمان ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، عسکری مجتهدزاده  با بیان این مطلب در نشست هم‌اندیشی مدیران حراست شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها در رشت افزود: در ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری کشور، بالغ بر ۴۹ هزار واحد تولیدی به بهره ‌برداری رسیده و بیش از ۹۸۰ هزار فرصت شغلی به‌وجود آمده است.

وی با اشاره به این‌که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌صورت درآمد ـ هزینه‌ای اداره می‌شود و از بودجه عمومی کشور ارتزاق نمی‌کند، اضافه کرد: بودجه این سازمان (داخلی، ملی و استانی) در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۴ هزار میلیارد ریال بود که معادل ۸۴ درصد آن محقق شده است.

مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که بخش عمده فعالیت این سازمان، علاوه بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط، به حوزه فنی و عمرانی مرتبط است، ادامه داد: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از بودجه سازمان و شرکت‌های تابعه استانی به حوزه شهرک سازی تخصیص داده می‌شود.

مجتهدزاده یادآور شد: در سال گذشته ۷۵ هزار میلیارد ریال به بخش زیرساخت در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اختصاص یافت که این رقم در سال ۱۴۰۱ به هشت هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به استقبال قابل توجه سرمایه گذاران برای حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، حجم اقدامات زیرساختی، تأمین امکانات زیربنایی آب، برق، گاز، تلفن و تملک زمین در استان‌ها را افزایشی توصیف کرد.

مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: تا کنون بیش از ۱۷ هزار لیتر بر ثانیه آب و بیش از ۱۰ هزار مگاوات برق برای تسهیل فعالیت سرمایه‌ گذاران و صنعتگران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأمین شده است که این رقم با توجه به افزایش حضور سرمایه گذاران بیشتر نیز خواهد شد.

مجتهدزاده با یادآوری این‌که در حوزه تأمین آب، استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری را پیگیری کرده‌ایم، افزود: امسال موضوع انتقال پساب در استان‌ها بیشتر دنبال خواهد شد و در حوزه برق نیز استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر و مولدهای تولید پراکنده و خود تأمین جزو مهمترین برنامه‌های سازمان است.

وی ایجاد کارگاه‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از دیگر محورهای فعالیت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برشمرد و اضافه کرد: سال گذشته یک هزار و ۴۳۳ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با مشارکت بخش خصوصی ایجاد شده است و امسال برای ایجاد یک هزار و ۵۰۰ واحد کارگاهی دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و می‌خواهیم ۶ هزار هکتار اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را اضافه نماییم.

مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگر سخنان خود، احیاء واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال را از برنامه‌های اولویت ‌دار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته و امسال عنوان کرد و ادامه داد: با پایش انجام شده توسط این سازمان مشخص شد که ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در سراسر کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۸۱۴ واحد راکد داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵ هزار و ۲۵۳ واحد راکد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند.

مجتهدزاده با اشاره به راه‌ اندازی مجدد ۲ هزار و ۶۷ واحد راکد در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور طی سال گذشته اعلام کرد: امسال هم برنامه داریم که ۲ هزار واحد راکد دیگر را مجدد راه اندازی و به چرخه تولید بازگردانیم.

وی همچنین افزایش ظرفیت ۳ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند را نیز در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد و گفت: این اقدام برای اولین بار در کشور درحال انجام است و از ظرفیت‌های ستاد و کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید در اجرای آن استفاده خواهد شد.

مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه، واگذاری الکترونیکی زمین را از برنامه‌های مهم این سازمان اعلام کرد که از اواسط سال گذشته آغاز شده و امسال به مرحله اجرا رسیده است.

مجتهدزاده افزود: در سامانه ویژه‌ای که در راستای شفاف سازی، حذف امضاهای طلایی، جلوگیری از رانت و دلال بازی درخصوص واگذاری زمین‌های صنعتی طراحی شده است، هر شخصی در هر نقطه از کشور می‌تواند به‌صورت الکترونیکی درخواست زمین خود را ارائه و پیگیری نماید.

وی با اشاره به این‌که افرادی در سنوات مختلف زمین‌های صنعتی را دریافت کرده اما هیچ گونه اقدامی روی آن‌ها انجام نداده‌اند، اضافه کرد: تمام اراضی صنعتی بدون پیشرفت فیزیکی به مرحله داوری گذاشته و قرارداد ۷۷۰ هکتار زمین فسخ و خلع ید شد. این زمین‌ها مجدد به مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی بازگردانده شد تا به‌صورت قانونی از طریق مزایده به سرمایه گذاران دارای صلاحیت واگذار شوند. همچنین تعیین تکلیف ۵۰۰ هکتار از این اراضی نیز برای امسال در دستور کار است.

مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان سال “تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین” از سوی مقام معظم رهبری ادامه داد: سال گذشته یک هزار و ۶۳۳ شرکت مستعد دانش بنیان شدن در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور شناسایی و یک هزار و ۶۰۰ نیاز فناورانه صنعت نیز احصاء شد.

مجتهدزاده به مصوبات خوبی که برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به تصویب رسیده است نیز اشاره و بیان کرد: واگذاری زمین به این شرکت‌ها با شرایط خاص و تشویقی انجام می‌شود. همچنین شرکت‌هایی که در راستای دانش بنیان شدن گام بردارند، مورد حمایت جدی قرار خواهند گرفت.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که مبنای کار حراست در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را اقدامات پیشگیرانه قرار داده‌ایم، اظهار داشت: با نگاه تخصصی، مسائل مختلف را رصد و آسیب‌ شناسی می‌کنیم تا راهکارهای عملی برای مجموعه مدیریت سازمان ارائه دهیم.

مشاور مدیرعامل و مدیر حراست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با بیان این‌که از ۸۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده، ۲۸۴ شهرک به شرکت‌های خدماتی واگذار شده است، افزود: در این شهرک‌ها حفاظت فیزیکی نیز به خود شرکت‌های خدماتی واگذار شده است، اما در ۵۶۰ شهرک تحت پوشش شرکت‌های استانی، ۵۰۰ نفر از همکاران مشغول حفاظت فیزیکی هستند.

مجتهدزاده با اشاره به برگزاری مانور ویژه نظارت بر بازار با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای  کنترل بازار در ماه‌های اخیر اضافه کرد: همکاران حراست شرکت‌های استانی در کنار ادارات کل صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه‌های مرتبط، حضور فعالانه در این مانورها داشته‌اند و با تعامل و همکاری‌های به‌عمل آمده، اقدامات خوبی در این راستا برای نظارت بر بازار در زمینه‌های مختلف انجام شد.

ضرورت نگاه تخصصی مبتنی بر دانش مدیران حراست به حوزه سرمایه گذاری
مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این نشست گفت: مجموعه‌های حراستی باید اتاق شیشه‌ای باشند تا افراد به‌راحتی به آن‌ها مراجعه نمایند.

محسن الیاسی افزود: جراحی بزرگ اقتصادی دولت سیزدهم در راستای جلوگیری از تداوم تخلفات مستمری بوده که در دولت‌های قبلی منجر به فساد شده است و این جراحی باید هرچه سریع‌تر اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان این‌که اگر پیش بینی‌های به موقع و به هنگام داشتیم، بسیاری از مسائل و مشکلات کنونی کشور پیش نمی‌آمد، اضافه کرد: وظیفه حراست دستگاه‌های اجرایی نیز ۹۹ درصد، پیشگیرانه است؛ چرا که اقدامات پیشگیرانه باعث جلوگیری از تخلفات و کم کاری‌ها در آینده ‌شده و هزینه‌های سازمانی را نیز کاهش می‌دهد.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: انجام این‌ گونه اقدامات تحولی نیاز به همت مضاعف و کار مضاعف دارد، که این همت در مجموعه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جدید وجود دارد.

الیاسی با اشاره به وجود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: پویایی و بالندگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای نیل به اهداف تحولی دولت سیزدهم بسیار حائز اهمیت است.

وی همچنین با اشاره به این‌که سه سازمان توسعه‌ای از چهار سازمان توسعه‌ای کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، اظهار داشت: سازمان‌های توسعه‌ای ایدرو، ایمیدرو و ایزیپو سه بال اساسی دولت در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به نقش و جایگاه بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: تا زمانی که این واحدها به حرکت درنیایند، صنایع بزرگ نیز حرکتی نخواهند کرد و این نشان از نقش و جایگاه حائز اهمیت صنایع کوچک و متوسط است.

الیاسی در ادامه سخنان خود، شهرک‌ها و نواحی صنعتی را خط مقدم ایجاد و جذب سرمایه ‌گذاری‌ها دانست و تأکید کرد: نباید بگذاریم فرار سرمایه‌ گذاری اتفاق بیفتد. باید با تسهیل فرآیندها و ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری، زمینه برای حضور سرمایه‌ گذاران را فراهم نماییم.

وی افزود: پیش زمینه در این موضوع، نگاه تخصصی مبتنی بر دانش به حوزه سرمایه گذاری است و مدیران حراست شرکت شهرک‌های صنعتی استانها در کنار مدیران عامل‌شان این قابلیت‌ها را برای جذب و حفظ سرمایه گذاران باید داشته باشند؛ چرا که افزایش اشتغال در حوزه صنایع کوچک و متوسط نمود بیشتری دارد.

مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اضافه کرد: ما باید در سلامت اداری و شفافیت سرآمد باشیم و در هر حوزه‌ای که می‌توانیم، اقدامات پیشگیرانه را با نگاه تخصصی در دستور کار خود قرار دهیم.

توجه به موضوع پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی
در ادامه این نشست، رئیس حراست کل استان گیلان اظهار داشت: توجه به موضوع پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، از ضروریات است؛ چرا که پدافند غیرعامل نیاز امروز کشور است که باید مد نظر واقع و آموزش‌ها و فرهنگ سازی‌های لازم در این حوزه ارائه شود.

صادق زاده افزود: دشمن برای ایجاد ناامیدی در افکار عمومی به دنبال امنیتی جلوه دادن مطالبات صنفی مردم است و در سناریوهای خود حتی حوادث غیرمترقبه را نیز امنیتی و سیاسی جلوه می‌دهد تا نظام را در برخورد با مسائل مدیریتی و بحران‌ها ناکارآمد نشان دهد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان سال “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین” از سوی مقام معظم رهبری اضافه کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی در تحقق شعار سال، پویایی تولید و متعاقب آن تزریق امید به کالبد جامعه جایگاه حائز اهمیتی دارد.

رئیس کل حراست استان گیلان همچنین تقویت نیروی انسانی در حوزه حراست را مورد توجه قرار داد و گفت: پیگیری برای جذب و تقویت نیروهای کارآمد در حوزه حراست با توجه به نیازهای شهرک‌ها و نواحی صنعتی باید جدی گرفته شود.

صادق زاده بر ضرورت تخصصی شدن شهرک‌ها و نواحی صنعتی تأکید کرد و ادامه داد: با توجه به انتخاب شعار سال که ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را می‌طلبد، تخصصی شدن شهرک‌های صنعتی نیز باید با اولویت ویژه دنبال شود.

وی حمایت از شرکت‌های صادرات گرا و توجه به اولویت‌های منابع طبیعی و محیط زیست را نیز مورد تأکید قرار داد و تأکید کرد: توجه به موضوع پدافند غیرعامل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از ضروریات است؛ چرا که بحث پدافند غیرعامل نیاز و ضرورت امروز است که باید مد نظر واقع و آموزش و فرهنگ سازی‌های لازم در این حوزه ارائه شود.

رئیس کل حراست استان گیلان با بیان این‌که گیلان از استان‌های نخبه پرور و مستعد در سطح کشور است، گفت: برای رشد و توسعه هرچه بیشتر، نیازمند حمایت‌های لازم به‌خصوص در حوزه تولید اشتغالزا هستیم.

گیلان از بعد توسعه یافتگی صنعتی نسبت به سایر استان‌ها در رتبه‌های پایین تر قرار دارد
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان نیز در بخش دیگر این نشست گفت: همه تلاش‌های این مجموعه با تکیه بر تجارب ارزشمند سال‌های گذشته، در راستای تحقق تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین و ارتقاء بخش صنعت معطوف شده است.

مهدی محبوبی حسن کیاده افزود: رسالت شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان بر دو محور اصلی، شامل ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های صنعتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط استوار است که در این راستا امسال برنامه احداث ۴ تصفیه خانه فاضلاب، زیرسازی و آسفالت شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تأمین برق و گاز، تملک اراضی و تأمین برق از طریق انرژی‌های نو و تجدید پذیر در دستور کار قرار گرفته و با جدیت درحال پیگیری است.

وی اضافه کرد: فعال سازی واحدهای راکد و افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی، توسعه خوشه‌های صنعتی، استاندارد سازی محصولات صنعتی، حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نیز در سال جاری در شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان همچنین با اشاره به این‌که ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره برداری با ایجاد اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۷ هزار نفر در این استان فعالیت می‌کنند، ادامه داد: با توجه به سیاست‌های گذشته و لحاظ کردن استان گیلان به‌عنوان قطب کشاورزی، آن‌چنان که شایسته توانمندی‌های گیلان بود، به ارتقاء صنعتی آن پرداخته نشد.

محبوبی حسن کیاده تصریح کرد: گیلان به این دلیل از بعد توسعه یافتگی صنعتی نسبت به سایر استان‌ها در رتبه‌های پایین تر قرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۶ مرکز آموزش عالی در گیلان و اشتغال به تحصیل ۸۶ هزار نفر دانشجو در این واحدها اظهار داشت: این آمار در کنار بیش از ۷۰ درصد رشته‌های تحصیلی صنعتی یا گرایش به حوزه صنعت، نشانگر گستردگی نیروی کار تحصیل کرده بخش صنعت در این استان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان یادآور شد: با توجه به سیاست‌های گذشته و لحاظ کردن گیلان در قطب کشاورزی و کمبود زیرساخت‌ها و الزامات ایجاد صنایع در این استان، متأسفانه شاهد مهاجرت قشر تحصیل کرده و نیروی کار جوان به سایر استان‌ها بوده‌ایم که علاوه بر از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و نیروی کار تحصیل کرده، شاهد کاهش زاد و ولد و روند رو به پیری جمعیت گیلان بوده‌‌ایم.

محبوبی حسن کیاده اظهار امیدواری کرد با حمایت همه مسئولان و مجموعه‌های اطلاعاتی و امنیتی و تلاش در جهت ارتقاء صنعت، تولید و اشتغال در گیلان، از پیشروی معضلات اجتماعی یادشده جلوگیری و وضعیت استان در شاخص‌های ملی ارتقاء یابد.

نشست هم‌اندیشی مدیران حراست شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها با هدف تبیین مباحث حوزه تخصصی و برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۱ سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در رشت برگزار شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *