08:14 - May 11, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • در سه ماهه نخست امسال ؛
    ساخت و تکمیل ۳۲۸ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

در سه ماهه نخست امسال ؛
ساخت و تکمیل ۳۲۸ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

کیمیای شمال – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در سه ماهه نخست امسال، ۳۲۸ واحد کارگاهی با اولویت استقرار شرکت‌های دانش‌ بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ساخته و تکمیل شده است.
به گزارش کیمیای شمال ؛ علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست ارتباط تصویری برخط با مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها درخصوص بررسی آخرین وضعیت احداث واحدهای کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور افزود: ۸۷ واحد از این تعداد واحدهای کارگاهی توسط شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان‌ها و ۲۴۱ واحد نیز توسط بخش خصوصی ساخته شده است.

وی به اهمیت احداث واحدهای کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اشاره و اضافه کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با احداث واحدهای کارگاهی کوچک با محوریت و تأکید بر استقرار شرکت‌های دانش‌ بنیان، مسیر تولید و تجاری ‌سازی محصولات را برای شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نوآور تسهیل و هموار کرده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با یادآوری این‌که پارسال یک هزار و ۶۱۰ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور ساخته شده است، ادامه داد: ۲۹۰ واحد از این تعداد واحدهای کارگاهی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و یک هزار و ۳۲۰ واحد دیگر توسط بخش خصوصی تکمیل شده بود که رقم قابل توجهی است.

رسولیان اظهار داشت: امسال با نگاه ویژه به موضوع و ضرورت حمایت گسترده تر از دانش‌ بنیان‌ها، برای ایجاد یک هزار و ۷۶۶ واحد کارگاهی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها و همچنین بخش خصوصی توانمند برنامه‌ریزی و هدف گذاری کرده‌ایم.

وی بیان کرد: ۴۴۸ واحد از مجموع واحدهای هدف گذاری شده، توسط شرکت‌های استانی و ۹۵۳ واحد توسط بخش خصوصی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور ساخته می‌شود که شرکت‌های فناور، نوآور و صنایع پیشرفته در آن‌ها مستقر خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین امسال با تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۶۱ واحد کارگاهی دانش بنیان در ۷ شهرک فناوری کشور ساخته خواهد شد.

رسولیان متوسط متراژ این واحدها را ۲۵۰ مترمربع و میزان سرمایه گذاری برای ساخت آن‌ها را پنج هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران محدود به دانش‌ بنیان‌ها نیست و شرکت‌های فناور و صنایع پیشرفته (های ‌تک) که فناوری‌های مفید و سطح بالایی را به کشور وارد می‌کنند نیز زیر چتر حمایتی این مجموعه قرار دارند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به اقدامات حمایتی و مشوق‌های لازم برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اشاره و اضافه کرد: در شهرک‌هایی که زمین برای واگذاری به متقاضیان کم است، مزایده برگزار می‌شود، اما این فرآیند برای شرکت‌های دانش‌ بنیان حذف ‌شده است و آنان بدون مزایده می‌توانند زمین مورد نظر خود را تحویل بگیرند.

رسولیان ادامه داد: میزان پیش ‌پرداخت حق بهره برداری نیز از ۱۰ درصد و در برخی مناطق محروم از حدود ۵ درصد بیشتر نیست که این مهم نسبت به سایر صنایع به ‌نوبه خود یک امتیاز محسوب می‌شود و مدت‌ زمان بازپرداخت نیز ۴۸ ماهه خواهد بود.

وی با بیان این‌که اکنون نزدیک به ۶۰۰ واحد دانش ‌بنیان تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مستقر هستند، تصریح کرد: برای این‌که بتوان جهش قابل‌ توجهی در حوزه شرکت‌های دانش‌ بنیان ایجاد کرد، باید اقدامات متعددی صورت گیرد که بخشی از آن به زیرساخت، زمین و استقرار واحدها بازمی‌گردد که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی این مهم را با توجه بیشتر در دستور کار خود دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که الگو و چارچوب مناسب برای مشارکت در ساخت واحدهای کارگاهی عمومی و دانش بنیان تهیه و ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: ظرفیت سنجی لازم از نظر متقاضیان، شناسایی شهرک‌های صنعتی دارای توجیه فنی و اقتصادی و تقاضا محور برای ایجاد واحدهای کارگاهی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

رسولیان در پایان از مشارکت خوب بخش خصوصی در احداث واحدهای کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور قدردانی کرد و از فعالان اقتصادی و شرکت‌های دانش بنیان برای حضور در این عرصه دعوت به‌عمل آورد.

مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها نیز در این نشست ارتباط تصویری برخط به تشریح برنامه‌های عملیاتی هدف‌ گذاری شده و عملکرد خود در حوزه ایجاد واحدهای کارگاهی طی سه ماهه نخست سال جاری پرداختند.

مدیران عامل شرکت‌های استانی همچنین مهمترین پیشنهادات و راهکارهای خود را در راستای تکمیل هرچه سریع تر واحدهای کارگاهی برنامه‌ریزی شده و کمک به بخش خصوصی برای برآورده کردن تعهدات خود ارائه دادند.

پیش از این نشست همچنین در نشست ارتباط تصویری دیگری با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها، برنامه‌ها و اقدامات شرکت‌های تابعه درخصوص تکمیل زیرساخت‌های لازم، از جمله آب، برق و گاز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *