22:21 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • کمک به راه اندازی مجدد واحدهای راکد صنعتی از طریق حمایتهای صندوق ضمانت صنایع کوچک

کمک به راه اندازی مجدد واحدهای راکد صنعتی از طریق حمایتهای صندوق ضمانت صنایع کوچک

کیمیای شمال – مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان با اشاره به پیشینه نامگذاری ۲۱ مرداد در تقویم رسمی کشور به عنوان روز صنایع کوچک گفت: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۳ با دو مأموریت اصلی تأمین زیر ساختها و کمک به ارتقاء توسعه صنعتی در کشور تأسیس شد، از همین روی هر ساله ۲۱ مرداد ماه به مناسبت بزرگداشت این روز و قدردانی از فعالان و تولیدکنندگان صنایع کوچک بعنوان روز صنایع کوچک در تقویم کشور جای گرفت.

مهدی محبوبی در ادامه با بیان استقرار ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی در سطح استان گفت: هم اکنون بیش از ۷۱۲ واحد صنعتی فعال با اشتغالزایی بیش از ۱۷ هزار نفر در سطح این شهرک ها مشغول به کار و تولید هستند و به عبارتی بیش از ۴۵ درصد اشتغال صنعت استان را در خود جای داده اند.

وی با اشاره به ظرفیت های تولیدی صنایع کوچک استان گیلان گفت:  ۱۶درصد از کارخانه های فعال در شهرک های صنعتی استان صادرات محور و جزو برندهای بزرگ داخلی و خارجی محسوب می شوند.

محبوبی یکی از مهم ترین نیازمندی های صنایع کوچک را بازاریابی صادراتی عنوان کرد و افزود: شرکت شهرکهای صنعتی همواره برنامه هایی برای حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور داشته تا با حمایت از تکنولوژی های نوین سبب ارتقاء توانمندی آنها را برای امر صادرات شود.

وی افزود: به منظور کمک به توسعه بازار صنایع کوچک و متوسط و فراهم نمودن زمینه های فروش محصولات تولیدی در بازارهای بین المللی، شرکت شهرکهای صنعتی اقداماتی از قبیل کمک به اعزام هیأت های تجاری متشکل از مدیران صنایع کوچک و متوسط استان و بازدید از صنایع خارج از کشور(پرداخت بخشی از هزینه های سفر )، برگزاری دوره های آموزشی مرتبط، انجام پروژه های مطالعاتی در حوزه ی بازار صنایع کوچک، حمایت از صنایع جهت شرکت یا بازدید از نمایشگاههای داخلی و خارجی (پرداخت بخشی از هزینه ها) ، همکاری با نهادها و سازمان های بین المللی و شرکت در کنفرانس های بین المللی را عهده دار می شود.

وی تصریح کرد: با حمایت از صنایع کوچک و متوسط جهت حضور در نمایشگاه های تخصصی کشورهای حاشیه دریای خزر (اوراسیا) وکشورهای حاشیه خلیج فارس، خوشبختانه تاکنون شاهد انعقاد قراردادهای همکاری خوبی از سوی صنایع کوچک و متوسط استان بوده ایم.

وی در ادامه مهم ترین مانع در عرصه تولید و فعالیت صنایع کوچک را تأمین منابع مالی عنوان کرد و افزود: در این راستا صندوق ضمانت صنایع کوچک با هدف حمایت از فعالان صنایع کوچک تأسیس شده است و حمایتی است که که دولت از طریق ارائه انواع ضمانت‌نامه اعتباری و پیمانکاری در مسیر تحقق آن گام برمی‌دارد.

محبوبی تصریح کرد: در واقع تسهیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع کوچک و همچنین کوتاه‌کردن مدت‌زمان طرح‌های اشتغال‌زا و دارای توجیه اقتصادی در دستورکار این صندوق قرار دارد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان گیلان تصریح کرد: حمایت‌های صندوق برای ایجاد و توسعه صنایع کوچک از طریق اعتبار سنجی و ارائه ضمانت‌نامه اعتباری تا سقف ۵۰ میلیارد ریال برای اعتبار سطح (A) و ضمانت‌نامه پیمانکاری تا سقف ۷۰ میلیارد ریال،همراه باارائه تخفیف در کارمزد تا ۵۰درصد انجام می‌شود.

محبوبی خاطر نشان کرد: با حمایت این صندوق ۶۴ واحد صنعتی بازفعال سازی شده و مجددا به چرخه تولید بازگشتند.

وی در ادامه با اشاره به گردهمایی کشوری مدیران ستادی و استانی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران که خرداد ماه سالجاری به میزبانی استان گیلان برگزار شد؛ افزود: سامانه هوشمند و واگذاری الکترونیکی زمین در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به‌عنوان یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این گردهمایی کشوری رونمایی شد.

وی با اشاره به مشکلات واگذاری عرصه های صنعتی در گذشته افزود: متقاضیان سرمایه گذاری های صنعتی می‌توانند از طریق این سامانه، شهرک صنعتی، زون و قطعه مورد نظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و پیگیری های مربوط به آن را بدون مراجعه حضوری به مراکز استان ها انجام دهند و ستاد مرکزی شرکت‌های استانی خدمات دهی به آنان را بصورت برخط (آنلاین) صورت دهند.

وی با اشاره به اینکه ۷۲درصد واحدهای صنعتی دارای پروانه در استان؛ فعال هستند و از میزان جوازهای تأسیس صادره ۷۴ درصد در شهرکها و نواحی صنعتی در حال ساخت و ساز هستند.

محبوبی با اشاره به اهمیت واگذاری عرصه های صنعتی به سرمایه گذاران واقعی تصریح کرد: طبق زمان بندی های مدون سرمایه گذاران می بایست در بازه زمانی که از قبل به آنان اعلام می شود، نسبت به راه اندازی واحد تولیدی تا رسیدن به مرحله تولید و بهره برداری اقدام کنند و در غیر اینصورت شرکت شهرکهای صنعتی نسبت به فسخ قرارداد واگذاری زمین اقدام می کند.

 وی در توضیح این مطلب گفت: به علت کم توجهی شماری از طرف‌های قرارداد، زمین ها و یا واحدهای صنعتی راکد مانده و وارد مدار تولید صنعتی نشده است که این اراضی به موجب قرارداد فی‌مابین و قوانین مربوطه، بازپس گرفته شده و در اختیار صنعت‌گرانی که از توانمندی لازم برای حضور فعال در عرصه صنعت و تولید برخوردارند، قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در این راستا بیش از ۸ هکتار از اراضی صنعتی در دولت سیزدهم فسخ قرارداد شد تا براساس اهلیت سرمایه گذاران به تولیدکنندگان واقعی واگذار شود همچنین بیش از ۵۶ واحد صنعتی نیز فسخ قرارداد شده اند تا مجدداً به سرمایه گذاران جدید واگذار شوند.

وی با تأکید بر آمادگی عرصه های صنعتی و زیرساختهای اساسی برای استقرار واحدهای صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی تصریح کرد: هم اکنون ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب صنعتی در سطح استان فعال هستند و دو تصفیه خانه دیگر بزودی وارد مدار بهره برداری می شوند. محبوبی تصریح کرد: در شهرکهایی که در حال توسعه اراضی هستیم به تناسب واگذاری ها و تقاضا برای سرمایه گذاری ها، تکمیل زیرساختها همچنان ادامه دارد.

وی همچنین در خصوص تسهیل فرایند دانش بنیان شدن واحدهای صنعتی گفت: در دولت سیزدهم ۱۰ واحد صنعتی در گیلان دانش بنیان شده اند و براساس برنامه ریزی ها مقرر است با حمایت های شرکت شهرکهای صنعتی تا پایان سال ۱۵ واحد صنعتی دیگر در استان گیلان؛ دانش بنیان شوند.

وی همچنین با اشاره به راه اندازی ساختمان مرکز فناوری و کسب و کار گیلان متعلق به شرکت شهرکهای صنعتی استان گفت: به منظور ایجاد امکانات مناسب جهت استقرار شرکت های دانش بنیان صنعتی، دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه ها همچنین دپارتمان واحد‌های فناور و….که هر کدام به فراخور تخصص خود و نیاز واحد صنعتی قادر به ارایه خدمت در زمینه های مختلف نظیر فنی، مهندسی، مدیریتی، حقوقی، بازاریابی و آموزشی و… هستند در این ساختمان مستقر شده اند.

وی همچنین در خصوص حمایت شرکت شهرکهای صنعتی در جذب سرمایه گذار برای راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس  CHP در شهرکهای صنعتیگفت: چندین قرارداد توسط شهرکهای صنعتی و سرمایه گذاران منعقد شده تا نسبت به تولید برق خودتأمین اقدام کنند. وی افزود: همچنین درصدد هستیم با توجه به اقلیم شهرستان رودبار؛ ۲۵ هکتار از اراضی شهرک صنعتی لوشان را در اختیار سرمایه گذاران جهت تولید انرژی برق خورشیدی قرار دهیم.

محبوبی با اشاره به اینکه واگذاری زمین ها در حالت عادی به سرمایه گذاران با اقساط سه ساله یا سه قسط ده ماهه است تصریح کرد: برای واگذاری زمین جهت راه اندازی نیروگاه های کوچک مقیاس واگذاری عرصه های صنعتی با اقساط ده ساله صورت می گیرد همچنین مشوق هایی همچون فروش برق مازاد بر نیاز واحد صنعتی به دولت، فروش برق به واحدهای فولادی سایر استان‌ها بدون پرداخت حق ترانزیت از دیگر حمایت های دولت و شرکت شهرکهای صنعتی از تولیدکنندگان نیروی برق است.

 وی افزود: متقاضیان سرمایه گذاری برای این مهم می توانند از طریق اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیرو اقدام نموده سپس شرکت شهرکهای صنعتی نسبت به واگذاری زمین اقدام می کند.

وی تصریح کرد: هدف ما این است بتوانیم برق مورد نیاز واحدهای صنعتی را در داخل شهرکهای صنعتی تأمین کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *