02:44 - May 22, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

۵۰ هزار سالمند گیلانی تنها زندگی می کنند

کیمیای شمال – مدیرکل بهزیستی گیلان، داشتن بیماری ها صعب العلاج، ناتوانی حرکتی، چند بیماری، تنها زیستی، حاشیه نشینی و سن بالای ۷۵ سال را از معیارهای خطر سالمندی در گیلان دانست و ادامه داد: ۵۰ هزار سالمند در گیلان تنها زندگی می کنند.

سید مهدی خدمت بین دانا در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت استان گیلان دو میلیون و ۵۸۷ هزار نفر برآورد شده است، اظهار کرد: از این جمعیت ۴۰۶ هزار نفر سالمند بودند که زنگ خطر سالمندی گیلان را از همان زمان به صدا درآورد.

وی با اشاره به جایگاه نخست گیلان در سالمندی، افزود: نرخ ولادت پایین و آسیب های اجتماعی همچون افزایش طلاق، کاهش ازدواج، بیکاری، اعتیاد و مهاجرت جوانان از جمله عواملی است که موجب ارتقای نرخ سالمندی استان شده و می تواند تا ۱۰ سال آینده بحران ساز شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با بیان اینکه شورای ساماندهی سالمندان استان یک کار پژوهشی بزرگ برای جلوگیری از بحران سالمندی را آغاز کرده است، گفت: در مراحل اولیه تهیه بانک اطلاعاتی سالمندان هستیم.

خدمت بین دانا، با اشاره به نقسیم بندی سالمندان به پنج دسته بسیار پرخطر، پرخطر، متوسط، کم خطر و حداقل خطر، خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد جمعیت سالمندی استان در دسته حداقل خطر هستند و لذا به امکانات ویژه نیاز دارند.

وی داشتن بیماری ها صعب العلاج، ناتوانی حرکتی، چند بیماری، تنها زیستی، حاشیه نشینی و سن بالای ۷۵ سال را از معیارهای خطر سالمندی در گیلان دانست و ادامه داد: ۵۰ هزار سالمند در گیلان تنها زندگی می کنند.

مدیرکل بهزیستی گیلان قانون جامع حمایت از سالمندان را در مراحل اولیه دانست و با تاکید بر لزوم پیگیری وزارت بهداشت و ایجاد زیرساخت ها توسط وزارت تعاون، عنوان کرد: ۹۵۲ سالمند در ۱۵ مرکز مراقبتی شبانه روزی استان نگهداری می شوند که ۲۰ درصد آنان بی سرپرست هستند.

وی با اشاره به کاهش آمار سالمندآزاری در مراجعه به اورژانس ۱۲۳، یادآور شد: به دنبال شهرک یا دهکده سالمند استان گیلان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم. اگرچه هنوز این فرهنگ در استان ما وجود ندارد، اما تک فرزندی در آینده نیاز به چنین شهرک هایی را افزایش می دهد.

خدمت بین دانا، گیلان را یکی از استان های پایلوت طرح نظام پایش سلامت از راه دور سالمندان دانست و گفت: در این طرح داروخانه سالمند، نمونه گیری آزمایشگاهی، خدمات پزشکی و پرستاری، مراقبت د منزل، ویزیت و پانسمان و… انجام می شود. در حال حاضر سه مرکز مراقبت در منزل و پرستاری داریم و ۲۵۷ نفر حق پرستاری دریافت می کنند.

وی مناسب سازی را یکی از اصول اولیه برای یک سالمند و معلول دانست و تصریح کرد: مقرر شده هر شهر حداقل یک خیابان مناسب سازی داشته باشد که شامل عابربانک های کوتاه، رفع موانع و اتوبوس مناسب سازی است. ۱۵ اتوبوس مناسب سازی در رشت داریم و امیدواریم به زودی فعال شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان در ادامه با بیان اینکه ۵۲ هزار پرونده از ۷۰ هزار پرونده سازمان بهزیستی ئر استان مربوط به معلولان است، افزود: ۱۲ هزار نفر دارای معلولیت بینایی و شنوایی داریم لذا پیشگیری بهتر از درمان است و تیم های غربالگری سازمان بهزیستی غربالگری بینایی و شنوایی را از نخستین روزهای تولد آغاز می کنند.

خدمت بین دانا، با اشاره به راه اندازی مرکز کاشت حلزون شنوایی در گیلان و خدمت رسانی به استان های مجاور، یادآور شد: هرچه سن پایین تر باشد جراحی کاشت حلزون موفق تر خواهد بود و از ناشنوایی مطلق جلوگیری می کند.

وی از پرداخت هزینه تحصیلی ناشنوایان و کم شنوایان و تهیه سمعک برای دانش آموزان خبر داد و اظهار کرد: برای معلولانی که فعالیت های ورزشی قهرمانی دارند، استخر و سالن ورزشی داریم.

مدیرکل بهزیستی گیلان، با اشاره به پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به معلولان دارای حرفه و اشتغال، اضافه کرد: بهزیستی استان واحد مشاوره قبل از ازدواج و آزمایش ژنتیک دارد که در ازدواج های فامیلی جهت کاهش تولد فرزندان دارای معلولیت مهم است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *