10:24 - May 6, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

خبرهایی خوش برای آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب گیلان

کیمیای شمال – بیست و چهارم آبانماه در سرزمینمان روز “کتاب و کتابخوانی ” نام گرفت و هر سال در هفته‌ای به نامش ” بخوان ” واژه‌ای نام آشنا می‌شود و امسال در سی‌امین دوره هفته کتاب، متولیان این حوزه خبرهایی خوش نوید داده‌اند.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا ؛ گرانی کتاب، نداشتن فرصت مطالعه و امکان خرید کتاب به دلایل اقتصادی، ضعف فرهنگ کتابخوانی و نبودن آموزش مناسب در دوران کودکی برای کتابخوانی، نبود چاپ مناسب کتاب در قطع‌های متفاوت و قابل حمل، فقدان برنامه‌ریزی برای گروه‌ها و سلیقه‌های متفاوت در انتشار و عرضه کتاب، جذابیت فضای مجازی و نیز فقدان نویسندگانی که بتوانند با نوشته‌های خود پاسخگوی نیازهای جامعه از طریق ادبیات باشند، برآیند کلام پژوهشگران برای رقم پایین مطالعه در جامعه است.

محققان بر این باورند که کتاب خواندن در وهلۀ نخست یک امر آموزشی است؛ مانند خوردن (چگونه خوردن، چه چیزی را خوردن)، پوشیدن (چه چیزی را پوشیدن و چگونه پوشیدن)، ارتباط برقرار کردن (چگونه برخورد کردن، دست دادن یا دست ندادن، چه چیزی را گفتن و نگفتن) و حتی مانند درس خواندن و علم آموزی است؛ از این رو کتاب خواندن می‌باید آموزش داده شود بنابراین، کتاب خواندن امری اکتسابی است و نه ارثی.

همچنین، کتاب خواندن باید لذتی به همراه داشته باشد؛ پس کتاب آنقدر می‌باید جذاب باشد که لذتی را برای خواننده به همراه بیاورد؛ کتاب خواندن باید مفید باشد، کارآیی داشته باشد، مشکلی را حل کند، مسیری را روشن و باز کند، اگر نه همۀ زندگی، بخشی از آن را بهتر کند؛ بهبود ببخشد، کامل کند؛ لذا خواندن کتاب نه تنها یک امر آموزشی بلکه یک فرهنگ است و نیاز به فرهنگ سازی دارد، یعنی خود بخود در فرد بوجود نمی‌آید.

کتابخانه مرکزی رشت جذابیتی برای رقابت با فضای مجازی 
اگرچه قرار شد، خوش خبرهایی برای هفته کتاب و کتابخوانی اعلام شود اما پیش از این موضوع مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان بیان کرد: باید بپذیریم فضای مجازی بدلیل در دسترس بودن منابع و جذابیت آن مورد رغبت جوانان است اما این را هم بپذیریم پروژه کتابخانه مرکزی رشت اگر پس از ۱۸ سال موانعش مرتفع شود و به بهره برداری برسد بواسطه جذابیت‌های علم و عمل، فضایی جذاب برای حضور خانوادگی ایجاد می کند که می‌تواند قابل رقابت با فضای مجازی باشد.
یاسر تقوا در نشست خبری بمناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از دلایلی که در فضای مجازی حضور بیشتر مخاطبان را داریم در دسترس بودن آن و جذابیت این فضا است اما این میزان ولع فضای مجازی در کشورهای پیشرفته وجود ندارد چون آنان هزینه‌کرد برای کتابخانه‌های عمومی را سرمایه‌گذاری برای کشور می‌دانند اما در کشور ما چنین نیست.
وی اظهار داشت: متاسفانه کتابخانه‌های ما جذابیت لازم را ندارند؛ ساختمان ها فرسوده و تجهیزات قدیمی است، میزهای مطالعه مناسب نیست، فضای تجهیزاتی قدیمی و از رده خارج است و یکی از دلایلی که در ایران بیشتر مردم از کتاب رویگردان هستند و به فضای مجازی ترغیب می شوند همین موضوع است که باید مورد اهتمام متولیان فرهنگی کشور قرار گیرد.

طرح بخشودگی جرائم‌ِدیرکرد منابع کتابخانه‌های عمومی اجرا می‌شود
مدیر روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی گیلان بیان کرد: طرح بخشودگی جرائمِ دیرکرد منابع به امانت گرفته شده در کتابخانه‌های استان همزمان با سراسر کشور به مناسبت آغاز سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اجرایی می‌شود.
مجید زمانداری افزود: این طرح تا جمعه ۲۷ آبان ماه اجرا می‌شود؛ اعضایی که منابع امانی خود را همچنان پس از اتمام تاریخ امانت در اختیار دارند، می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ عمومی امانت دهنده از بخشودگی جرائم دیرکرد این طرح برخوردار شوند.

اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی گیلان 

زمانداری همچنین از اجرای، طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی گیلان از امروز ۲۴ آبان‌ ماه خبر داد.

وی اظهار داشت: علاقه‌مندان برای استفاده از این طرح و عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی می توانند با مراجعه حضوری به کتابخانه های عمومی استان یا پرتال کتابخانه های عمومی به نشانی samanpl.ir/common/portal/fehrestlib و یافتن پرتال اختصاصی کتابخانه مورد نظر خود ضمن دریافت کد تخفیف که تا پایان آذرماه اعتبار خواهد داشت به عضویت در کتابخانه مورد نظر خود اقدام کنند.

کتاب دستت چیه؟
مدیر روابط عمومی کتابخانه های عمومی گیلان از اجرای پویش ملی «کتاب دستت چیه!؟ » با هدف ارتقای کمیت و کیفیت مطالعه و رشد و شکوفایی استعدادها، توانایی ها و دانش افراد از سوی این نهاد خبر داد.
زمانداری گفت: این پویش تا پایان آذرماه ادامه دارد و دوستداران کتاب و کتابخوانی از هر گروه سنی می توانند با ضبط ویدئویی کتابی که در حال مطالعه هستند یا قبلا مطالعه کرده اند را  حداکثر در ۱۱۰ و حداقل ۶۰ ثانیه، معرفی کنند. ویدئوی ارسالی در حجم حداکثر ۱۰۰ مگابایت باید به صورت افقی (با کادر ۱۶:۹) ضبط شود. شرکت کنندگان باید ابتدای ضبط ویدئو نام و نام خانوادگی، شهر، سن، شغل و عنوان کتاب را بیان کنند.
بیان یک مورد از نقاط قوت و ضعف کتاب؛ معرفی نویسنده، ناشر و تعداد صفحات کتاب، بیان ویژگی های جذاب فیزیکی کتاب و استفاده از کلمات فارسی در معرفی کتاب حائز اهمیت بوده و استفاده از موسیقی پس زمینه و موسیقی های بدون مشکل کپی رایت بدون مانع است.
نخستین دوره از پویش ملی «کتاب دستت چیه!؟ »، ۱۰۰ میلیون تومان جوایز نقدی خواهد داشت که با انتخاب هیأت داوران به برگزیدگان اهدا می شود.
علاقه مندان برای شرکت در این پویش پس از ثبت نام در سایت «کتاب دستت چیه!؟» به نشانی  www.ketabdc.ir، می توانند ویدیوهای خود را بارگذاری کنند. در صورت بروز مشکل در آپلود ویدیو، امکان پیگیری از طریق ارسال پیامک به شماره ۹۰۰۰۸۸۷۷، ارتباط با نشانی @ketabdcadmin در صفحات مجازی و ارسال ایمیل به نشانی  info@ketabdc.ir فراهم است.
برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این پویش می توانید به وب سایت پویش ملی «کتاب دستت چیه!؟» مراجعه کنید.

هنوز کتاب خواندن جذابیت خود را داراست
مریم دهدار اگرچه بینایی‌سنج است اما از اعضای فعال گروه‌های کتابخوان است و می‌گوید: حتی در تاریکی هم میان کسی که نابیناست و کسی که می بیند فرق هست اگر چه امروز تکنولوژی راه میانبر برای آگاهی آنی فراهم آورده و هر فردی به کمک فضای آنلاین وب و دریای مواج اطلاعات و دیتایی که در آن است، بالقوه همه چیزدان محسوب می شود اما اگر از این موضوع بگذریم معتقدم هنوز کتاب خواندن جذابیت خود را داراست.
وی که گاه به گاه نشست‌های کتابخوانی برگزار می‌کند، می گوید: چندی پیش در مقاله‌ای خواندم که نویسنده‌اش ادعا می‌کرد، آنچه “مطالعه عمیق” نامیده می‌شود به ‌زودی از بین خواهد رفت چرا که میزان مطالعه عمیق میان آدم‌ها کمتر شده و این روزها دیگر آدم‌ها سرسری کتاب می‌خوانند و با وجود مطالب خلاصه شده اینترنتی تعداد خواننده‌های کتاب‌ها روز به روز کم می شود اما برداشت من این است که می توان با اندیشیدن و برنامه‌ریزی و حمایت‌هایی در خصوص خرید کتاب می توان برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در جامعه برنامه ریزی کرد.
به گواه تاریخ؛ کتاب‌خوان‌ها آدم‌های بهتری هستند چرا که کتاب خواندن تجربه کردن زندگی دیگران با چشم غیرواقعی است؛ یاد گرفتن این نکته که چه طور بدون این که خودت در ماجرایی دخیل باشی، بتوانی دنیا را در چارچوب دیگری ببینی و انتشار این تجارب که بر اساس تحقیقات کتاب‌خوان‌ها به دلیل دایره وسیع واژگان‌شان و مهارت‌های حافظه، آدم‌های باهوش‌تری هستند می تواند نقش مثمری در افزایش مطالعه داشته باشد.
می گویند، حتی در تاریکی هم میان کسی که نابیناست و کسی که می بیند فرق هست و بر این اعتقادیم اگر چه فضای مجازی با همه خوبی‌ها و بدی‌هاش در سبک زندگی‌مان تنیده شده اما خواندن را افزایش داده و باید تلاش کرد تا از خانه‌هایمان شروع کنیم و خواندن‌های فرزندانمان را به سمت مطالعه صحیح و عمقی چه از طریق کتاب های اینترنتی و چه کتاب های واقعی سوق دهیم؛ مهم عادت به خواندن‌های حساب شده است.
گفتنی است سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی کتاب محور در کتابخانه های عمومی سراسر کشور برگزار می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *