کیمیای شمال – داوود زارعیان، عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک درباره لزوم بهرهمندی از هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی بیان کرد: هوش مصنوعی سرعت و دقت را بالا میبرد و باعث پویایی و ارتقا واحد روابط عمومی میشود.
دکتر زارعیان، در گفتوگویی با تاکید بر لزوم به روز بودن واحدهای روابط عمومی بیان کرد: باید بدانیم برای توسعه و استفاده از آن نیاز به دانش حرفهای است و نباید انتظار داشته باشیم که روابط عمومیها در درون خودشان تحولات جدی و سریع داشته باشند.
عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک افزود: با توجه به توسعه فضای مجازی اگر روابط عمومیها بخواهند همان روال گذشته را در سازمان مورد استفاده قرار بدهند از بسیاری از کارها جا میمانند، وقتشان گرفته میشود و شاید نتوانند آن طور که باید به مسئولیتهای خود رسیدگی کنند.
در اینجا منظور از روال گذشته نیز روابط عمومی سنتی نیست بلکه همین روابط عمومی الکترونیک هم با توجه به پیشرفتهای صورت گرفته میتواند قدیمی شده باشد.
او در ادامه صحبتهای خود به کارکردهای هوش مصنوعی در روابط عمومی اشاره کرد و افزود: فعالیت در حوزه روابط عمومی آمیخته با هنر است. یکی از قابلیتهای هوشمصنوعی نیز در فضای هنر و تصویر است.
این قابلیت میتواند ساختار فعالیت روابط عمومی را ارتقا دهد و هنر در روابط عمومی را بهتر و جالبتر به نمایش بگذارد. بنابراین هوش مصنوعی میتواند کمک بسیار خوبی برای روابط عمومیها باشد.
دکتر زارعیان به دیگر ویژگیهای حضور هوش مصنوعی در روابط عمومی اشاره کرد و گفت: در سایر بخشهای روابط عمومی به ویژه فضای مجازی و ارتباط با رسانهها هوش مصنوعی میتواند کمک روابط عمومی باشد و روابط عمومی را از حالت انفعال خارج کند و مخاطب هم البته خبر داشته باشد که پاسخدهنده هوش مصنوعی است.
از سیستم پاسخگویی خودکار درابتدا GMAIL استفاده کرد و سپس دیگر نرم افزارها آن را اضافه کردند. بنابراین میتوان پیشبینی کرد در آینده نه چندان دور تمام نرم افزارها از این ویژگی بهره ببرند.
او اضافه کرد: تبدیل گفتار به نوشتار از دیگر ویژگیهای هوش مصنوعی است. در واقع در واحدهای روابط عمومی روزانه اطلاعات بسیاری باید نوشته، ارسال و منتشر شود و هوش مصنوعی باعث بالارفتن سرعت و صرفهجویی میشود.
بنابراین ساماندهی صفحات وب مثل رتبهبندی، کنارهم گذاشتن عکسها، طرحها و پوسترها از دیگر کارکردهای هوش مصنوعی است. در نهایت هوش مصنوعی سرعت بازخورد و انتشار را بالا میبرد و باعث پویایی و ارتقا واحد روابط عمومی میشود.
عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک درباره اینکه آیا هوش مصنوعی میتواند جای نیروی انسانی را بگیرد، توضیح میدهد: امروزه هوش مصنوعی در اغلب کارها و بخشها حضور دارد اما در شرایط کنونی نمیتوان درباره این موضوع صحبت کرد که آیا هوش مصنوعی میتواند یک اپراتور باشد یا خیر، به نظر هنوز راه هست تا به این موقعیت برسیم.
وقتی در حال حاضر خدمات پایه و ابتدایی را میبینیم که پیشرفت کردهاند، بنابراین شاید دور از ذهن نباشد که این اتفاق رقم بخورد.
معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران درباره شرایط ایران و استفاده از هوش مصنوعی در کسبوکارها توضیح داد: در ایران از فناوریهای ارتباطی و نوین در بسیاری از بخشها استفاده میکنیم اما هنوز این چرخه کامل نشده است.
این امر دلایل متعددی دارد که در سطح اشتغال، بیکاری، آموزشی و فرهنگی هم تاثیرگذار است اما به نظر میرسد در آینده، روابطعمومیها و سازمانها از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.
درواقع باید بدانیم برای توسعه و استفاده از هوش مصنوعی نیاز به دانش حرفهای این رشته است اما نباید انتظار داشته باشیم که روابط عمومیها در درون خودشان تحولات جدی داشته باشند. من معتقدم وقتی هوش مصنوعی در ساختار اداری سازمانی و آموزشی و حتی صنعت خودروسازی میتواند رشد کند، بنابراین میتواند بقیه بخشها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
او با بیان اینکه «وقتی مفهوم روابط عمومی الکترونیک مطرح شد، کاربرد ارتباطات نوین بسیار کم بود» بیان کرد: به مرور زمان روابط عمومی در این حوزه نیز رشد کرد و استفاده از آن متداول شد.
بنابراین باید گفت حتما روابط عمومی در استفاده از هوش مصنوعی نیز پیشگام خواهد بود. ارائه خدمات تخصصی در بخشهای مختلف میتواند بسیار موثر باشد و دانش هوش مصنوعی در کشور در حال رشد است و باید به این سمت برویم که فرهنگ استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای نوین نیز مرسوم و کاربردی شود.
دکتر زارعیان در پایان درباره ایجاد سازوکارهای روابطعمومی مبتنی بر هوش مصنوعی توضیح داد: روابط عمومیها باید از این دانش و امکان بهره ببرند.
اگر ما بتوانیم مدیران و کارشناسان روابط عمومی را به سمت استفاده از فناوریهای نوین ببریم موفق خواهیم بود اما درحال حاضر اینکه بتوانیم در هر واحد روابط عمومی شخصی را به عنوان متخصص هوش مصنوعی بگذاریم امکانپذیر نخواهد بود. پس باید این مفاهیم در روابط عمومی جا بیفتد و ادبیات آن ساری و جاری شود، سپس میتوان از مزایای آن بهره برد.
پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
اساتید، دانشجویان و فعالان حوزههای ارتباطات، روابط عمومی، جامعه اطلاعاتی و هوش مصنوعی میتوانند تا تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱، نسبت به ارسال مقاله خود به آدرس الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند.