کیمیای شمال – پایگاه خبری «راه پرداخت» ۲۲ آبان ۱۴۰۱ گزارشی در مورد شرکت مخابرات ایران با عنوان «شرکت مخابرات ایران؛ بازی با کلمات احساسی از جنس انحصارطلبی تجاری» منتشر کرد.که در آن هزینه تبلیغات شرکت مخابرات به اشتباه ۷۰۰میلیارد تومان عنوان شد .
در حالی طبق صورتهای مالی شرکت، هزینه تبلیغات این شرکت بهعنوان یکی از شرکتهای گروه، مبلغ ۶۷ میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان در سال گذشته است. این مبلغ کمتر از یکدهم مخارج تبلیغاتی کل گروه است.شرکت مخابرات ایران توضیحاتی در پاسخ به این گزارش ارائه داده که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
گروه مخابرات ایران متشکل از شرکتهای متعددی است و نکته اصلی در محاسبه عدد و رقم این سایت، توجهنکردن به این نکته است. شرکت مخابرات در گزارشهای سالیانه آماری خود اطلاعات گروه مخابرات ایران را منتشر میکند که شرکت ارتباطات سیار بهعنوان یک شرکت مستقل با توجه به بحثهای سهامداری در ذیل گروه مخابرات قرار میگیرد.
شرکت همراه اول بهعنوان یکی از بازیگران اصلی بازار تلکام در بازار رقابتی با توجه به ایدههای مربوط به خود، سهم خاصی از تبلیغات گروه مخابرات را به خود اختصاص داده است. شرکت مدیریت سامانسازه غدیر، شرکت گسترش خدمات ارتباطات، شرکت سرمایه کارکنان ارتباطات و مخابرات و نیز شرکت پیشگامان خدمات اول بخشی از شرکتهای گروه مخابرات هستند.
مجموع میزان تبلیغات که به نام شرکت مخابرات در این سایت منتشر شده عددی نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان برای سال مالی گذشته است که در واقع کاملاً اشتباه است و طبق صورتهای مالی شرکت، مبرهن است که هزینه تبلیغات شرکت مخابرات ایران بهعنوان یکی از شرکتهای گروه، مبلغ ۶۷ میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان در سال گذشته است.
این مبلغ کمتر از یکدهم مخارج تبلیغاتی کل گروه است و از وبسایت تخصصی حوزه اقتصادی انتظار میرود در تشخیص این مطلب واضح توانا باشد.
ضمناً ایجاد تشکیک در عدم افزایش تعرفه تلفن ثابت کاملاً غیرطبیعی و با اهداف مغرضانه است؛ چون حتی کسانی که با دشمنی با مخابرات در بیش از یک دهه گذشته در مقابل توسعه بازار ارتباطات کشور ایستادند نیز معترف هستند که این تعرفه بیش از یک دهه و در واقع نزدیک به دو دهه است که با تورم مجموع هزاراندرصدی ثابت مانده است.
اگر سایر دلایل را نادیده بگیریم، فقط افزایش تورم ۳۰۰درصدی ایجاب میکرد تعرفه تلفن ثابت حداقل سالی ۱۰ درصد افزایش یابد.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که مخابرات با درک اهمیت ارتباطات در جامعه هرگز خواهان رشد تعرفهها برابر با دیگر کالا و خدمات نبوده و نیست. همچنین تورم و تحریمها موجب افزایش قیمت تجهیزات مخابراتی تا ۱۰ برابر و بیشتر میشود که متأسفانه بخش عمده آن وارداتی است و اگر در توسعه این بخش تعللی صورت گیرد، امکان عقبماندگی زیاد خواهد بود.
با توجه به مجموع مطالب گفتهشده، از رسانهها بهعنوان چشم بینای مردم در بخشهای مختلف و بهویژه حوزه ارتباطات که نیاز زیرساختی کشور است، انتظار میرود مطالب تخصصی خود را با دقت بیشتری تهیه و منتشر کنند تا در نهایت با توجه به مشکلات یادشده و حمایتهای دولت فعلی از مجموعه مخابراتی کشور، شاهد رشد و توسعه در بخشهای مختلف ارتباطات؛ بهخصوص بخش مهم فیبر نوری باشیم.