17:53 - May 14, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

شناسایی بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در رشت، لاهیجان و املش

کیمیای شمال – مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: با پایش میدانی و بررسی‌های صورت پذیرفته از بافت‌های تاریخی استان، تاکنون بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش شناسایی شده است.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایسنا؛ ولی جهانی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به شناسایی بناهای تاریخی متعدد در استان گیلان، اظهار کرد: گیلان با احتساب شهرک تاریخی ماسوله دارای هفت شهر با بافت تاریخی است که از این میان می توان به شهرهای رشت، بندرانزلی، لاهیجان، لنگرود، رودسر و املش اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان شناسایی بیش از ۶۰۰ بنای تاریخی در شهرهای رشت، لاهیجان و املش را در کنار محوطه‌های تاریخی ارزشمند، گواهی انکارناپذیر بر اهمیت بافت‌ها دانست و بر لزوم بسیج همگانی و فرهنگ‌سازی به منظور صیانت از مواریث منحصر به فرد تاکید کرد.

وی سهم رشت را از این بناهای تاریخی، ۲۴۰ بنا دانست و عنوان کرد: به تفکیک ۱۰۸ بنا در محله ساغریسازان، ۳۶ بنا در محله پیربازار، ۱۸ بنا در محله باقرآباد و ۷۸ بنا در بازار رشت قرار دارد؛ این در حالیست است که شهرهای لاهیجان و املش نیز به ترتیب دارای ۲۶۰ و ۱۱۰ بنای تاریخی هستند.

جهانی، بررسی و شناسایی آثار تاریخی واجد ارزش را یکی از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان دانست و خاطرنشان کرد: با شناسایی آثار تاریخی زمینه صیانت بهتر از میراث فرهنگی فراهم خواهد آمد و در هر صورت اداره کل از همراهی و مشاوره فرهیختگان، جوانان، نخبگان، مسئولان و آحاد مردم استقبال می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *