17:53 - May 18, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

برگزاری همایش ملی آل بویه با حضور استاندار گیلان در رشت

کیمیای شمال – استاندار گیلان با بیان اینکه در انجام تحقیقات و بررسی حرکت‌ها و نیز اقدامات و شناساندن آل بویه غفلت کرده‌ایم بر ضرورت تشکیل کارگروهی پژوهشی در این باره در رشت مرکز استان و نیز دبیرخانه آل بویه تاکید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ دکتر اسدالله عباسی بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در همایش ملی آل‌بویه در تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار کرد: با تشکیل کارگروه پژوهشی در ارتباط با آل‌بویه، حوزویان و دانشگاهیان با نشست‌هایی در کنار هم این حکومت شیعی را بر اساس واقعیت بشناسانند.

وی با بیان اینکه در برخی نوشته‌ها در ارتباط با آل‌بویه تناقض وجود دارد ضمن اینکه در این راستا برخی همدیگر را تکذیب و تایید می‌کنند، افزود: بر این اساس ضروری است در مواردی که تایید شده و به اجماع رسیده اقدامات موثری برای شناسایی و معرفی آنها انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان از دانشجویان، اساتید، محققان و پژوهشگران خواست تا با مطالعات و تحقیقات لازم در ارتباط با آل‌بویه مقاله و پایان نامه  و تحقیق بنویسند و آل بویه را به معنی واقعی معرفی نمایند.

وی با تاکید بر اینکه آل‌بویه را باید از زوایای مختلف بررسی کنیم، اضافه کرد: اینکه تنها از یک زاویه به آل‌بویه نگریسته شود، تنگ نظری و کوتاه بینی است باید از زوایای مختلف آل‌بویه را بررسی کرده و سپس در مورد آن اظهار نظر شود.

دکتر عباسی با بیان اینکه خدمات آل‌بویه را نباید تنها در یک دوره محفوظ کنیم و جغرافیای سیاسی خودمان را درگیر نماییم، اظهار کرد: باید اصل آل‌بویه، رسالت و حرکت و حکومت‌ آنان را در تاریخ بررسی کرده و بنگریم.

وی با بیان اینکه در دوران آل‌بویه در قرنهای سوم و به ویژه چهارم، درخشان‌ترین دوره برای بلوغ و نبوغ اندیشمندان، فقها و دانشمندان برگرفته از اسلام و اسلامیت بوده است، اظهار کرد: فعالیت برای دانشمندان در علوم مختلف و فقها در بخش واقعیت‌ها و اعتقادات دینی در آن دوره، همچون نگینی در تاریخ اسلام می‌درخشد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تشریح ماهیت اقدامات و حرکت آل‌بویه و با تاکید بر مطالعه تاریخ عنوان کرد: حرکت آنها تجاوز و فتح مکانی نبوده بلکه حرکت آنان فرهنگی بود و می‌خواستند مبانی فکری و اعتقادی شان و آن مناطق را شکوفا کنند، نکته مهمی که صاحبنظران و اندیشمندان باید در این بخش‌ها کار کنند.

وی برگزاری همایش ملی در ارتباط با آل‌بویه را اقدامی خوب و البته آغاز راه دانست و ادامه داد: این مهم را نمی‌توان در جلسه‌ای چند ساعته خلاصه کرد، باید برای رسیدن به نقطه اصلی با هماهنگی پیش رفت از این رو تشکیل کارگروه و دبیرخانه آل بویه باید مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به حمایت خود از کارگروه آل‌بویه خاطر نشان کرد: در کنار دبیرخانه کنگره میرزاکوچک خان در کتابخانه مرکزی رشت و دانشگاه گیلان جایگاهی تعریف می‌شود تا فعالیت در این بخش انجام شود.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره میرزاکوچک خان جنگلی و همراهانش اظهار کرد: در ارتباط با نهضت جنگل و میرزا کوچک‌خان و در راستای جبران غفلت های گذشته؛ کنگره میرزاکوچک خان برگزار شد و شناساندن این روحانی مبارز استمرار می یابد.

دکتر عباسی با بیان اینکه نباید به راحتی از کنار نهضت جنگل و قیام میرزاکوچک‌خان جنگلی گذشت، اضافه کرد: در گذشته از پدران و پدربزرگ‌ ها نسل به نسل نقل می شد که میرزا کوچک خان و یارانش چه فداکاری‌هایی کردند و در کنار ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی آنان، چه کسانی خیانت کردند ومقاومت آنان همچون برگ زرینی در تاریخ گیلان می درخشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *