16:38 - May 15, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

بازدید ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی از شهر رشت

کیمیای شمال – مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به رشت خبر داد و گفت: هدف از این بازدید ارزیابی شاخص‌های معرفی رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی است. 

ولی جهانی در حاشیه بازدید تیم ارزیابی شورای جهانی صنایع دستی از نمایشگاه دائمی خانه صنایع دستی رشت در گفت وگو با ایسنا، از ورود ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به شهر رشت خبر داد و اظهار کرد: روز گذشته ایتی سینگ، سوماش سینگ و آصف شیخ به منظور بررسی وضعیت رشت برای دریافت عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» وارد این شهر شدند و مورد استقبال قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند، گفت: هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع دستی معرفی شده‌اند و اینک رشت با هفت رشته بسیار فعال شامل خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال و سرامیک نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده و قرار است کارشناسان ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی طی یک سفر سه روزه به بررسی موضوع یاد شده بپردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: مهرماه امسال نیز نعیمه بن کاری از کشور عمان به عنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرایند ثبت جهانی ماسوله وارد گیلان شد و موارد مدنظر را به صورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد.

جهانی هدف از این بازدید را ارزیابی شاخص‌های معرفی شهر جهانی صنایع دستی دانست و عنوان کرد: گروه ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی از موزه میراث روستایی و موزه رشتی دوزی و بازارچه ها و کارگاه‌ها و مراکز تولید و فروش صنایع دستی شهر رشت بازدید خواهند کرد.

وی ادامه داد: پس از بررسی و بازدید کارشناسان ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی از ظرفیت های رشت در صورت کسب شاخص‌های لازم، رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب و معرفی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان بازدید از گذر صنایع دستی پیرسرا، خانه کارآفرینان صنایع دستی، میدان شهرداری، سرای صنایع دستی، نمایشگاه البسه محلی و… را از برنامه‌های سفر سه روزه کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی به رشت عنوان کرد و متذکر شد: پرونده معرفی رشت به عنوان شهر جهانی صنایع دستی از سال ۹۸ در دست پیگیری است و به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شده است.

وی با اشاره به نامگذاری برخی از میادین و گذرها ی شهر رشت به نام صنایع دستی، یادآور شد: باید المان ها و بازارچه های صنایع دستی را در رشت ببینیم و زنجیره فروش صنایع دستی را فعال کنیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *