21:27 - May 15, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • متخصص پیوند کبد در گیلان؛
    نیازمند فرهنگ سازی اهدای عضو هستیم/ اهدای عضو یک نوع ایثار است

متخصص پیوند کبد در گیلان؛
نیازمند فرهنگ سازی اهدای عضو هستیم/ اهدای عضو یک نوع ایثار است

کیمیای شمال – دکتر پیروز سامی دوست ، مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اهمیت اهدای عضو در جامعه بیان کرد: اهدای عضو حیات بخشی به افراد نیازمند است و باید این فرهنگ در جامعه توسط اصحاب رسانه ترویج داده شود.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال؛  متخصص پیوند کبد در گیلان در نشست خبری با حضور جمعی از اصحاب رسانه به مناسبت روز «اهدای عضو، اهدای زندگی» مطرح کرد: نیازمند فرهنگ سازی اهدای عضو هستیم و باید ارزش این کار را برای افکار عمومی بازگو کنیم و در واقع برای این فرهنگ سازی،  هنر و قلم اصحاب رسانه کمک خواهد کرد. 

دکتر پیروز سامی دوست، فلوشیپ پیوند کبد ، اهدای عضو را نوعی جان بخشی دانست و اظهار کرد: هیچ جایگزینی برای ارگان های بدن وجود ندارد و لذا اهدای عضو بسیار کمک کننده است.

وی با اشاره به برگزاری مراسم «جشن نفس» در روز یکم تیر ماه همزمان با «روز جهانی اهدای عضو»، گفت: فردا ۳۱ اردیبهشت ماه «روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی» است و امام خمینی (ره) در این روز فتوای شرعی بودن اهدای عضو را صادر نمود.

این جراح پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اهمیت اهدای عضو، اظهار داشت: خانواده‌هایی که اعضای عزیزان خود را اهدا کرده اند، کاری بزرگ کرده‌اند که هیچ چیزی جبران کننده این ایثارگری آنان نیست.

دکتر سامی دوست اهدای عضو را نوعی وصیت دانست و بیان کرد: همه افراد باید این آگاهی را داشته باشند که در شرایط خاصی می توانند با اعضای بدنشان به دیگران زندگی دوباره ببخشند و لذا دریافت کارت اهدای عضو نشان دهنده رضایت قلبی فرد برای اهدای عضو پس از مرگ مغزی است.

متخصص پیوند کبد با بیان اینکه داستان کما با مرگ مغزی متفاوت است، افزود: در مرگ مغزی، سلول‌ها و بافت مغز آسیب جدی می‌بینند اما در کما این طور نیست و در واقع مرگ مغزی پایان زندگی است و بر خلاف آنچه که برخی‌ها ادعا می‌کنند احتمال بازگشت افراد دچار مرگ مغزی، اصلاً وجود ندارد.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه اهدای عضو سنت بسیار حسنه‌ای است که فرد دچار مرگ مغزی به فرد دیگری اجازه ادامه حیات می‌دهد افزود : اهدای عضو، حیات بخشی به افراد نیازمند است و باید این فرهنگ در جامعه توسط اصحاب رسانه ترویج داده شود.

این فلوشیپ پیوند کبد، با اشاره به اهدای عضو فرد زنده برای نخستین بار در گیلان در سال ۷۷، عنوان کرد: در سال ۸۷ نیز برای نخستین بار اهدای عضو بیمار مرگ مغزی را در بیمارستان رازی رشت انجام دادیم .

تشکیل واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۹۳

وی با اشاره به تشکیل واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از سال ۹۳، بیان کرد: تاکنون ۲۴۸ خانواده بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو رضایت دادند؛ البته طبق بررسی آمارها در بازه سه ساله ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حدود ۵۰ درصد خانواده های بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو رضایت دادند.

وی در ادامه تاکید کرد : زمان مورد نیاز برای دریافت رضایت از خانواده فرد دچار مرگ مغزی تنها ۵ روز است و بعد از آن اعضای بدن بلااستفاده شده و بیمار به صورت قطعی از دست خواهد رفت و به هیچ عنوان امکان بازگشت وجود نخواهد داشت و باید توجه داشت که اعضای بدن تنها در زمان حیات بیمار قابلیت اهدا دارند.

مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به در دسترس بودن شرایط ثبت نام جهت دریافت کارت اهدای عضو، گفت: تمامی مردم می‌توانند از طریق وب سایت https://ehdacenter.ir/ و همچنین ارسال کد ملی به سامانه ۳۴۳۲، اقدام به ثبت نام خود جهت اهدای عضو نمایند.

سامی دوست با بیان اینکه اهدای عضو رایگان است، اضافه کرد: اهدای عضو یک نوع ایثارگری برای حیات بخشی به افراد نیازمند است.

۲۵ هزار نفر در فهرست انتظار دریافت عضو

این متخصص پیوند کبد در گیلان با اشاره به اینکه اجازه اولیای دم در اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده ضروری است، گفت: حدود ۵۰ درصد خانواده‌ها به اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی، رضایت ندادند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در فهرست انتظار دریافت عضو هستند و هر ده دقیقه یک بیمار به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست میدهد ، افزود : تنها چیزی که می‌تواند باعث ادامه حیات نیازمندان پیوند عضو باشد فقط و فقط انجام پیوند است و باید با فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو گامی بلند برای نجات جان بیماران نیازمند پیوند برداریم.


دکتر سامی دوست یادآور شد: انتخاب بیماران برای پیوند معیارهای علمی دارد و طبق استانداردهای جهانی انجام می شود.

جراح پیوند اعضاء دانشگاه علوم پزشکی در پایان تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در میان ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور، در موضوع اهدای عضو رتبه هفتم را در اختیار دارد.

تهیه و تنظیم : معصومه رفعتی خراط

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *