کیمیای شمال – میرهاشم موسوی در نشست هماندیشی حوزه ارتباطی و رسانهای این سازمان با اشاره به اینکه تبیین دستاوردهای واقعی سازمانها زمینهساز اعتماد عمومی است گفت : رسانه باید نقاط قوت و ضعف را بدون بزرگنمایی دستاوردها و انکار مشکلات تبیین کند.
به گزارش روابطعمومی اداره کل تأمیناجتماعی استان گیلان به نقل از سایت رسمی این سازمان ، میرهاشم موسوی با اشاره به اینکه متأسفانه پس از چند دهه هنوز نتوانستهایم برخی از دستاوردهای انقلاب را برای مردم تببین کنیم، گفت: وقتی به فضای کلی کشور و هجمههای رسانهای دشمنان و بدخواهان نگاه میکنیم، میبینیم که دشمن در زمینه استفاده از ظرفیت ابزارهای رسانهای در جهت تخریب دستاوردها و ایجاد جو ناامیدی برنامه ویژهای دارد.
یک وقت دنبال تخریب افراد هستند، یک وقتی هم دنبال وارونه نشان دادن دستاوردها میروند و فراتر از آن میکوشند هویت انقلابی و اسلامی مردم و به ویژه جوانان را هدف بگیرند.
امروز میبینیم در شرایطی که کشور و نظام و انقلاب در طول ۴۵ سال دستاوردهایی بزرگ دارد و اقتدار خود را در بسیاری از عرصهها به جهان دیکته کرده، گاه با یک عملیات رسانهای متن کنار میرود و حاشیه غلبه پیدا میکند و این یکی از قابلیتهای سحرآمیز رسانه است.
البته هر جا واقعیت دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی مطرح میشود، آنها که نهاد و فطرت بیداری دارند، کاملاً متوجه میشوند که این دستاوردها چقدر ارزشمند است.
وی افزود: امروز اگر پنج دستگاه مهم و مؤثر در حوزههای مختلف از جمله در حوزه تحقق عدالت داشته باشیم، قطعاً یکی از مهمترین آنها سازمان تأمیناجتماعی است.
در واقع آنجا که در فضای عمومی ممکن است اشکالاتی در زمینه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود داشته باشد، یکی از بسترهای مهم برای صلح و سازش و پر کردن شکاف اعتماد عمومی میتواند رضایت از کارامدی و کفایت خدمات سازمان تأمیناجتماعی باشد.
البته این به معنای تاثیرگذاری بر افکار عمومی با اقدامات نمایشی یا دستاوردسازی نیست، بلکه تبیین دستاورهای واقعی که کم هم نیستند میتواند این اعتماد عمومی را بسازد.
موسوی با اشاره به اینکه دستاوردهای واقعی اگر درست تبیین شوند میتوانند فضاهایی را که دچار جراحت شده ترمیم کنند، اظهار داشت: باید تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در مورد امیدآفرینی را بهصورت جدی در نظر داشته باشیم.
یکی از کارهایی که در این باره باید انجام دهیم این است که آنچه را که در عمل هستیم با نقاط قوت و ضعف و بدون بزرگنمایی دستاوردها و انکار مشکلات تبیین کنیم.
وی با اشاره به اینکه شفافیت یک عنصر مهم در اطلاعرسانی است، گفت: باید پستی و بلندیها را با هم نشان بدهیم و تلاش کنیم آنجایی که مشکلی وجود دارد را ترمیم کنیم.
در دورهای هستیم که هیچ چیز مخفی نمیماند و بنابراین نمیتوان یکطرفه و غیرواقعی دستاوردسازی کرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: یکی از اشکالات در اطلاعرسانی،یکسویه بودن اطلاعرسانی است.
ارتباط با افکار عمومی باید دوسویه باشد و باید ارزیابی دقیقی داشته باشیم که آیا آنچه که ما در قالب خبر به مردم عرضه میکنیم، آیا به همان شکل که مدنظر ماست، به مردم و افکار عمومی منتقل میشود یا آنچه در افکار عمومی، از پیام ما درک و فهم میشود مغایر آن چیزی است که ما درنظر داشتهایم. در این صورت باید ببینیم موانع انتقال پیام ما به مردم چیست و این موانع را برطرف کنیم.
وی با اشاره به اهمیت شبکه سازی در حوزههای مختلف گفت: دشمنان برای تأثیرگذاری بر مردم و وارونه جلوه دادن دستاوردها، از شبکهسازی گسترده استفاده میکنند.
در جریانات اخیر دیدیم که یک شایعه یا یک خبر وارونه که در یک شبکه معاند پخش میشد بلافاصله در شبکهای عظیم از کانالهای فعال در پیامرسانهای مختلف بازنشر میشود.
روابطعمومیها هم باید برای انتقال پیام به مخاطبان به موضوع شبکهسازی توجه ویژه داشته باشند.
موسوی با اعلام اینکه برخی اخباری که درباره شرایط سازمان تأمیناجتماعی مطرح میشود اخبار غیرواقعی است، گفت: یکی از چیزهایی که در فضای رسانهای به نحو بسیار پربسامد مطرح میشود، بزرگنمایی در زمینه ابعاد چالش نابرابری منابع و مصارف در تأمیناجتماعی و ایجاد نگرانی نابجا در مورد آینده استمرار خدمات این سازمان است.
هرچند مشکلاتی در زمینه تأمین نقدینگی و نابرابری منابع و مصارف وجود دارد، اما این بحرانها قابل کنترل است و در بلند مدت هم در صورت برنامهریزی درست و با رویکرد تحولی، میتوان آینده سازمان تأمیناجتماعی را با قاطعیت تضمین کرد؛ اما برخی دوست دارند ته دل مردم را خالی کنند و نگرانی و ناامیدی ایجاد کنند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر ضرورت پیگیری رویکرد خلاقانه در ارتباط با مخاطبان و برنامههای اطلاعرسانی، گفت: رویکردهای نوین و خلاقانه، کلید اثربخشی فعالیتهای ارتباطی و اطلاعرسانی است.
توفیق در طرح پوشش فراگیر بیمهای که از ابتدای دوره مدیریتی جدید در سازمان تأمیناجتماعی مورد توجه قرار گرفته، جز از طریق فعالیتهای ارتباطی و اطلاعرسانی خلاقانه و ابتکاری، امکانپذیر نبود.
وی افزود: سازمان تأمیناجتماعی یک سازمان خدمتمحور است. در حوزه کسبوکار در کنار کارآفرینان و کارفرمایان و در خدمت آنها هستیم. همچنین خدمات سازمان تضمینکننده معیشت بیمهشدگان در رویدادهایی چون بیماری، بیکاری، پیری و ازکارافتادگی است و در حوزه درمان هم دسترسی بیمهشدگان و بازنشستگان به خدمات سلامت را تضمین میکنیم.
اما آیا جامعه و مخاطبان هم ما را به عنوان یک سازمان حامی کارگر و کارفرما میشناسند و همین فهم از سازمان تأمیناجتماعی در فضای عمومی وجود دارد؟ در بخش خدمات درمانی، روزانه یک میلیون مورد درمان سرپایی و بیش از ۱۳ هزار مورد خدمت بستری به بیمهشدگان ارائه میشود. ما همه باور داریم که تأمیناجتماعی واقعاً یک سازمان خدمتمحور کرامتمدار است.
اما آیا مخاطبان هم چنین فهم و شناخت و تجربهای نسبت به نقش و جایگاه تأمیناجتماعی دارند؟ باید به دقت بررسی کنیم که چرا بخشی از افکار عمومی سازمان تأمیناجتماعی را مانع میداند تا تسهیلگر. بخشی از این به اشکالاتی برمیگردد که ما در خدمات و سازوکارهای خود داریم و باید اصلاح کنیم. بخشی هم ذهنیتهای از پیش ساخته شده است که فکر میکنند تأمیناجتماعی یک جایی بهعنوان مانع ایستاده و همه باید از روی این مانع بپرند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به اینکه اطلاعرسانی بهموقع یکی دیگر از مسائلی است که باید به آن توجه شود، گفت: برخی مواقع با افکار عمومی صحبت میکنیم و خوب هم صحبت میکنیم، اما بهموقع صحبت نمیکنیم.
روابطعمومی سازمان باید در حوزه تحلیل پیشگیرانه افکار عمومی بیش از پیش فعالیت داشته باشد.
افکار عمومی باید ساخته شود و این ساختن افکار عمومی از منظر واقعی باید صورت بگیرد نه در قالب عملیات روانی، چون در سنت دینی ما عملیات روانی ابتدا به ساکن مجاز نیست.
موسوی افزود: روابطعمومی باید در خدمت اهداف سازمان و خدمت و مأموریت و حکمرانی تأمیناجتماعی و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد نه روابطعمومی مدیرعامل یا مدیران واحدها. باید با شناخت ظرفیتها، برای حضور در رسانههای رسمی و رسانههای غیررسمی و نیز ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم و مخاطبان، برنامهای مشخص و هدفمند داشته باشیم.
ارتباطات و اطلاعرسانی تنها منحصر به این نیست که مدیر در اتاق خود بنشیند و از ابزارهای رسانهای برای ارتباط با مردم استفاده کند بلکه گاهی هم باید به میان مردم و مخاطبان رفت. یک بخش مهم و اثرگذاری از ارتباطات و اطلاعرسانی، ارتباطات چهره به چهره است.
براساس گزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی در این جلسه، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی همچنین از رسانهها و فعالان رسانهای به سبب همکاری و همراهی با این سازمان در تبیین دستاوردها و اطلاعرسانی طرحها و برنامههای سازمان تشکر و قدردانی کرد.