11:42 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه ؛
    تفکیک زباله از مبدا باید ترویج و نهادینه شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه ؛
تفکیک زباله از مبدا باید ترویج و نهادینه شود

اختصاصی/ کیمیای شمال – مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان مطرح کرد : در سطح کشور نسبت به بحث آلودگی هوا در گیلان توجه و تمرکزی نیست که شاید این موضوع تنها بواسطه پوشش گیاهی استان به چشم نمی‌آید.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال ؛ حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ، صبح سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته محیط زیست اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه محیط زیست طبیعی استان ، کلیات طرح توجیهی پارک ملی بوجاق تصویب شده است.

وی با بیان اینکه با تخصیص اعتبارات سازمان محیط زیست ، برای پایگاه های محیط زیست در همه شهرستان های استان ادوات و تجهیزات جدید خریداری شده است ، گفت: بدلیل حساسیت و با تخصیص اعتبارات لازم تمام شهرستان های استان به دستگاه ها و تجهیزات بیهوشی و زنده گیری حیات وحش مجهز شده اند.

احداث پایگاه محیط بانی جدید در بندر انزلی

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در ادامه افزود : پاسگاه محیط بانی جدید در شهرستان انزلی با توجه به شرایط و وضعیت خاص آن منطقه احداث شده تا همکاران در بخش حفاظتی بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۶ طرح مطالعاتی در حوزه های مختلف صورت گرفته است ، تصریح کرد: برای انجام هر اقدامی در محیط زیست مطالعات لازم باید صورت گیرد و اعتبارات میبایست وارد فضای اجرایی شود و اقدامات انجام شده در موضوعات مختلف زیست محیطی برای مردم ملموس باشد.

تعمیر و بازسازی ۸ پایگاه محیط زیست در استان

حمزه عشوری از تعمیر و بازسازی ۸ پایگاه محیط بانی درسال مالی گذشته در سطح استان خبر داد وافزود: پایگاه هایی که شرایط مناسبی نداشتند تعمیرات انجام گرفت و سعی کردیم کل پایگاه های محیط بانی در سطح استان تجهیز شود. .

مجوزاحداث پایگاه اطفای حریق تالاب انزلی صادر شد

حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد : یکی از معضلات ما در سطح استان گیلان و تالاب ها این بود که پایگاهی برای اطفای حریق نداشتیم و زمانی که دچار حریق میشدیم از دستگاه های دیگر کمک میگرفتیم و امکانات حداقلی داشتیم ولی خوشبختانه مجوز احداث پایگاه اطفای حریق تالاب انزلی را گرفتیم و  فاز اجرایی آن بزودی آغاز و تا پایان سال مالی به اتمام می رسد.

‌ حمزه عشوری با اشاره به اهمیت آبخیزداری افزود : خواسته مردم در بحث حاشیه تالاب ، لایروبی است و از طرفی مطالعات جامعی در این حوزه نداشتیم به همین دلیل این امکان وجود نداشت تا مجوزهای لازم را در این خصوص صادر کنیم .

به همین دلیل کارشناسان ما تمرکز کردند وبر اساس مطالعاتی که از قبل انجام شد (مطالعات جایکا ، مشترک ایران و ژاپن ) در ۸ پهنه مطالعات اولیه انجام شده  و پیشنهاد رسوب برداری داده شد و بر این اساس ، مجوز رسوب برداری  ۵ پهنه که در تالاب انزلی بودند صادر شد.

باید جلوی ورود منابع آلاینده به تالاب گرفته شود

وی با اشاره به اختصاص اعتبارات جهت جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی اظهار داشت: تالاب آخرین منطقه ای است که فاضلاب وارد آن می شود ، قبل از احیای تالاب و انجام اقدامات لازم باید جلوی ورود منابع آلاینده و رسوبات  به تالاب گرفته شود.

انجام طرح احیای تالاب در پناهگاه حیات وحش سلکه در شهرستان صومعه سرا یک نمونه بارز احیای تالاب و خوشبختانه موفق بود.

قالب آلودگی در بخش شرق تالاب انزلی ناشی از آلودگی های صنعتی و خانگی است

وی با تاکید بر اینکه قالب آلودگی در بخش شرق تالاب انزلی ناشی از آلودگی های صنعتی و خانگی است ادامه داد : حدود هزار میلیارد تومان اعتبار صندوق ملی محیط زیست است و این مبلغ برای تمام کشور است  اما با رایزنی هایی که برای استان گیلان صورت گرفت، اعتبار ۱۴۲ میلیاردی در مرحله اول به تصفیه خانه شهر صنعتی رشت اختصاص داده شد .

وی با با بیان اینکه ۲۵ درصد اعتبارات صندوق ملی محیط زیست در استان گیلان در حال انجام است ، تاکید کرد : این تسهیلات برای تصفیه خانه شهر صنعتی رشت است و ما امیدواریم بتوانیم از این صندوق یک سری اعتبار برای تاکسی های فرسوده حوزه فرودگاه دریافت کنیم تا ناوگان تاکسیرانی نوسازی شود.

گیلان درگیر آلودکی هوا و ریزگردهاست

حمزه عشوری به نصب دستگاه اندازه گیری آلودگی هوا در کیاشهر اشاره کرد و اظهار داشت :  ما نیز درگیر آلودگی هوا و ریزگردها هستیم ولی به دلیل پوشش گیاهی آنچنان به چشم نمی آید  و رایزنی برای افزایش تعداد دستگاه اندازه گیری آلودگی هوا در حال انجام است.

وی گفت:در سطح کشور نسبت به بحث آلودگی هوا در گیلان توجه و تمرکزی نیست که شاید این موضوع تنها بواسطه پوشش گیاهی استان به چشم نمی‌آید.

آزادسازی روستاهای حفاظت شده در گیلان

وی گفت : ما یک چالشی در مناطق چهار گانه در استان گیلان داشتیم که چهار دهه با آن درگیر بودیم و آن روستاهای داخل طرح هادی بود که با  با مناطق چهارگانه محیط زیست تعارض داشتند و این مساله باعث شده بود اگر مستثنیاتی داشتند در مناطق چهارگانه درگیر مسائل حقوقی می شدند وپرونده قضایی تشکیل میشد و نمی توانستند از زمین هایی که دارند استفاده کنند در حالی که داخل طرح هادی بودند .

وی افزود :  مردم در ۴ شهرستان فومن ، شفت ، رودسر و رودبار درگیر این مشکلات بودند و در این راستا جلساتی تشکیل و در نهایت بعد از چند دهه این مشکلات رفع شد و هم اکنون روستاهایی که در مناطق چهارگانه هستند منابع طبیعی تایید می کند که مستثنیات بوده و ملی نیستند.

عشوری گفت : خوشبختانه این مشکلات حل شده است و هرکس شرایط حداقلی را در این خصوص دارد یعنی عرصه آنها جزو مستثنیات و طرح هادی است و مستندات لازم را دارند می‌توانند از این مزایا استفاده کنند.

شناسایی نقاط بحرانی زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان در دستور کار قرار گرفته است

عشوری با بیان اینکه شناسایی نقاط بحرانی زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: :به صورت مستمر، فاضلاب و پسماند شهرستان ها توسط همکاران رصد و اخطاریه صادر می شود و در صورت عدم رفع مشکل نیز معرفی به مراجع قضایی صورت می گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به برگزاری کمیته مدیریت پسماند استانداری  ، تصریح  کرد : نقاط زباله خیز و بحرانی در استان معرفی و دهیارانی که در حوزه مدیریت پسماند فعالیت ندارند و وظایف خود را به درستی انجام ندهند به کمیته تخلفات دهیاران در حوزه مدیر کل روستایی استانداری معرفی و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان‌های گیلان مشکل پسماند عفونی ندارند، افزود: متاسفانه برخی بیمارستان‌های گیلان در حوزه فاضلاب با مشکل مواجه هستند اما وضعیت نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است .

وی گفت : ولی چند بیمارستان‌ دولتی و یک بیمارستان خصوصی مشکل داشت  و حتی در لیست صنایع آلاینده استان قرار گرفت که چنین واحدهای آلاینده ای علاوه بر پرداخت مالیات ، ملزم به پرداخت یک درصد فروش سالانه به عنوان خسارت می شوند.

گیلان در حوزه شاخص‌های عملکردی، رتبه دوم کشوری را کسب کرده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به عملکرد مثبت این اداره کل در بخش‌های مختلف در یک سال گذشته بیان کرد: استان  گیلان در حوزه شاخص‌های عملکردی، رتبه دوم کشوری را کسب کرده است .

عشوری اضافه کرد: در گذشته جامع آماری و بانک اطلاعاتی از وضعیت واحدهای آلاینده گیلان در دسترس نبود و با دسته بندی و پایش میدانی این موضوع را احصاء کردیم.

مدیر کل حفاظت محیط گیلان با بیان اینکه تمام منابع آلاینده رودخانه های زرجوب و گوهررود شناسایی شده است ، یادآور شد:برای واحدهای خصوصی اخطاریه صادر شده و واحدهای دولتی نیز جهت اصلاح وضعیت از صندوق ملی محیط زیست اعتبار دریافت کرده اند.

تفکیک زباله از مبدا باید ترویج و نهادینه شود

وی با بیان اینکه با کسب اطلاعات درست می‌توان تصمیم گیری درستی انجام داد، افزود: نقشه راه محیط زیست گیلان در حوزه‌های مختلف مشخص شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه تفکیک زباله از مبدا اولین قدم ساماندهی پسماند است، گفت: مدیریت زباله باید از خانه شروع شود تا نتیجه بخش باشد و باید تفکیک زباله از مبدا ترویج و نهادینه شود.

وی با تاکید بر اینکه با هیچ مرکز دفن جدید زباله در استان موافقت نمی شود ، تصریج کرد:اقدامات لازم بصورت علمی در سراوان در حال انجام است و موضوع تفکیک زباله ، کمپوست ، کنترل شیرابه و … باید مدیریت شوند.

عشوری تاکید کرد: ایجاد جایگاه جدید دفن زباله در گیلان چاره ساز نیست اما موافق ارتقا جایگاه مدیریت پسماند هستیم.

عشوری با اشاره به وجود گونه‌های جانوری و گیاهی نادر در گیلان بیان کرد: همه شهرستان‌های گیلان مجهز به امکانات زنده گیری هستند.

وی از کشف ۵۵۱ قبضه اسلحه شکاری در گیلان خبر داد و افزود: گیلان با فاصله از سایر استان‌ها جایگاه نخست در بخش کشفیات را دارد.

وی با اشاره به انجام برنامه سرشماری در شهرستان رودسر اظهار داشت: ۳۱ گونه در معرض خطر و حمایت شده در استان وجود دارد ، برنامه عمل فک خزری در حال نهایی شدن لست.

صدور موافقت کلی برای اجرای پروژه ریلی رشت- آستارا

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به مطالعات زیست محیطی پروژه ریلی رشت – کاسپین – آستارا، بیان کرد: ارزیابی و مطالعات زیست محیطی محور ریلی رشت- کاسپین و رشت- آستارا انجام شده و موافقت کلی صادر شده است.

تهیه و تنظیم : معصومه رفعتی خراط

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *