23:49 - April 28, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

۷۵میلیارد ریال اعتبار برای مرمت مثلث تاریخی گیلان اختصاص یافت

کیمیای شمال – مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: شهر تاریخی ماسوله، قلعه رودخان و موزه میراث روستایی به عنوان شناخته‌شده‌ترین مقاصد گردشگری و از میراث فرهنگی بارز استان هستند که برای مرمت آنها ۷۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

ولی جهانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: منابع یاد شده از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری و استانی است که برای قلعه‌رودخان و ماسوله اختصاص و مبلغ ۲۰ میلیارد ریال برای مرمت موزه روستایی گیلان اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: برنامه مرمتی ماسوله و قلعه رودخان برای بناهای مسجد تاریخی قنبرآباد این شهر و برج، بارو و سازه‌های سربازان دژ رودخان است که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: این استان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.
جهانی تاکید کرد: ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی گیلان در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید از میراث فرهنگی و بناهای تاریخی استان در سه ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

ماسوله
ماسوله با قدمتی حدود یک‌هزار سال از سال ۹۰ در مسیر جهانی شدن قرار گرفت تا اینکه در سال گذشته با فراهم شدن زمینه حضور ارزیابان یونسکو برای بررسی شرایط ثبت، همت مسئولان برای رفع هرچه بیشتر موانع ثبتی این اثر زنده تاریخی جزم‌تر شد. ماسوله سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
این شهر تاریخی قطعه‌ای از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن در دل جنگل‌های البرز قرار دارد که با ۳۵۰ خانه تاریخی؛ هویتی ۸۰۰ تا یک‌هزار سال را به رخ می‌کشد.
پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل‌گیری اولین سکونت گاه‌های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می‌دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است.

قلعه رودخان
قلعه رودخان در مسیر ماسوله بر فراز جنگل‌های هیرکانی هزاران ساله به جا مانده از دوره سلجوقیان استوار و سهمگین نظاره‌گر سده‌ها و هزاره هاست که برای رسیدن به آن از رشت، می باید تونلی از درختان آزاد جاده فومن را طی کرد و در هیاهوی رود و جنگل های انبوه نزدیک به یک هزار پله را پشت سر نهاد تا به قلعه‌ای استوار رسید.
می‌گذریم از اینکه این دژ نظامی به اسامی دیگری چون قلعه حسامی، قلعه هزار پله و قلعه سگسگال نیز معروف است؛ وسعت بنا ۲.۶ هکتار بوده و از سه بخش اصلی شرقی، میانی و غربی تشکیل شده و طول باروی قلعه یک هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع آن بین پنج تا ۱۲متر متغیر است؛ باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند و این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶ و در تاریخ سی ام مردادماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه میراث روستایی گیلان

اندیشه ایجاد موزه میراث روستایی گیلان برای نخستین بار پس از زمین لرزه ۱۳۶۹ گیلان – زنجان از سوی دکتر محمود طالقانی که زاده اسفند ماه ۱۳۲۴ در رشت است مطرح و عملیات ساختمانی موزه در اردیبهشت ۸۴ آغاز شد؛ مساحت سایت موزه که در پارک جنگلی سراوان واقع شده ۲۵۵ هکتار است.
بر اساس نتایج مطالعات و بر مبنای تنوع فرهنگی و معماری مناطق روستایی گیلان، حوزه فرهنگی – معماری گیلان بدون در نظر گرفتن تقسیمات کشوری و سیاسی به ۹ زیر حوزه دسته‌بندی شد هر یک از این زیرحوزه های فوق در قالب یک روستا متشکل از گونه های اصیل و معرف معماری آن حوزه در سایت موزه بازسازی شده اند که در ۴۵ هکتار مرکزی سایت موزه قرار دارد.
شهر تاریخی ماسوله، قلعه رودخان و موزه میراث روستایی به عنوان شناخته شده‌ترین مقاصد گردشگری بار دیگر رتبه نخست بازدیدکنندگان نوروزی میراث تاریخی گیلان را به خود اختصاص داده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *