04:43 - April 29, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گردشگری
  • >
  • سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی در گیلان:
    “سرخدار” کهنسال هیرکانی، در آستانه ثبت ملی است

سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی در گیلان:
“سرخدار” کهنسال هیرکانی، در آستانه ثبت ملی است

کیمیای شمال – سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی در گیلان، از ثبت ملی چندین درخت کهنسال سایت های هیرکانی گیلان خبر داد و اضافه کرد: پرونده ثبتی درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده و به زودی شاهد ثبت ملی آن خواهیم بود.

فریبا بابایی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ثبت جهانی سه سایت از جنگل های هیرکانی استان گیلان، اظهار کرد: سایت لیسار شهرستان تالش، سایت گشت رودخان فومن و سایت سیاهرود رودبار ثبت جهانی شده است.

وی مساحت سایت های ثبت جهانی شده جنگل‌های هیرکانی گیلان را ۵۸ هزار هکتار دانست و افزود: سایت تالش ۴۵۰۰ هکتار و سایت فومن و سایت رودبار هر کدام ۲۶ هزار هکتار مساحت دارند.

سرپرست پایگاه محلی میراث جهانی جنگل‌های هیرکانی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به وجود درختان کهنسال در این عرصه ها، یادآور شد: جنگل های گیلان طبیعی و دارای قدمت طولانی هستند و لذا درختان کهنسال به وفور در این عرصه ها مشاهده می شود.

بابایی، یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد جنگل‌های هیرکانی را حضور درختان کهنسال با کیفیت با تعداد و تنوع بسیار دانست و ادامه داد: درختان کهنسال در هر نقطه‌ای از کره‌ زمین ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه‌شناسی، فرهنگی و حتی تاریخی محسوب شده و برای ماندگاری و حفاظت از آنها تلاش‌های بسیاری انجام می‌شود.

وی از ثبت ملی چندین درخت کهنسال سایت های هیرکانی گیلان خبر داد و اضافه کرد: پرونده ثبتی درخت سرخدار کهنسال تکمیل شده و به زودی شاهد ثبت ملی آن خواهیم بود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی گیلان با بیان اینکه درخت سرخدار کهنسال روستای بنون شهرستان تالش سن تقریبی ۴۷۰ تا ۵۲۰ سال دارد، خاطرنشان کرد: امید است با ثبت این درختان کهنسال، گام مثبتی در راستای حفاظت موثر و پایدار از جنگل ها و توسعه گردشگری برداشته شود.

وی رویکرد اقدامات پایگاه میراث جهانی هیرکانی را آموزشی و ترویجی با هدف حفاظت دانست و متذکر شد: عرصه های ثبت جهانی شده هیرکانی خالی از سکنه بوده و به عنوان مناطق حفاظت شده نگهداری می شود؛ البته به دنبال معرفی این سایت ها به عنوان جاذبه گردشگری هستیم.

بابایی در ادامه از برگزاری جشن سالروز ثبت جهانی جنگل های هیرکانی خبر داد و اظهار کرد: ۱۹ تیرماه، سالروز ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث طبیعی است.

وی جنگل‌های هیرکانی را بازمانده از عصر یخبندان با ذخایر ژنتیکی منحصر بفرد و تنوع زیستی بالا دانست که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند و ادامه داد: جشن چهارمین سالروز ثبت جهانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ایستگاه نقاشی کودکان و توزیع ساک‌های دوستدار طبیعت منقش به لوگوی جنگل‌های هیرکانی از جمله برنامه‌هایی است که در شهرستان‌های مختلف دارای سایت‌های جهانی هیرکانی برگزار خواهد شد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی هیرکانی گیلان هدف از برگزاری این برنامه‌ها را جلب توجه عمومی نسبت به ارزش‌های منحصر بفرد جنگل‌های هیرکانی و تاثیر انکارناپذیر آن در زندگی مردمان این خطه، بررسی شیوه‌های حفاظت موثر و پایدار از جنگل‌های هیرکانی و ترویج گردشگری دوستدار طبیعت برشمرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *