16:27 - April 27, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • سلامت
  • >
  • رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن کلیه:
    ابتلای ۷۴ هزار نفر به بیماری کلیه در کشور/ غذاهای پرنمک نخورید

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن کلیه:
ابتلای ۷۴ هزار نفر به بیماری کلیه در کشور/ غذاهای پرنمک نخورید

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ثبت حدود ۷۴ هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید از خوردن غذاهای پرنمک که آسیب‌رسان کلیه‌ها و تشدیدکننده فشارخون هستند خودداری شود.

محسن نفر روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دیابت، فشارخون و بیماریهای نفروتیک یا آسیب رسان به کلیه، از عوامل اصلی و شایعترین علل بروز نارسایی کلیه ها محسوب می شوند، افزود: در مجموع ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و جهان همین سه عامل اصلی است.

وی اظهار داشت:هر چه زندگی شهرنشینی و دیابت شیوع بیشتری پیدا کند وبیماری های آسیب رسان کلیه زودتر تشخیص داده نشوند، مشکلات کلیوی نیز افزایش می یابد، در کشور به دلیل دقت نکردن در تنظیم قند و فشار خون، متاسفانه افراد سالها با عارضه خود زندگی می کنند و همین نکته در طولانی مدت موجب آسیب به کلیه ها می شود.

ضرورت معاینات دوره‌ای کلیه‌ها

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیماری های نفروتیک کلیه معمولا علائم بالینی مشهودی ندارند یا اینکه خیلی دیر و در موارد پیشرفته با علائمی مثل تورم برخی اندام ها تشخیص داده می شوند.

بی توجهی به معاینات دوره ای و چکاپ سالیانه موجب می شود خیلی دیرتر به بروز بیماری های آسیب رسان کلیه پی ببریم.

رییس بخش بیماریهای داخلی بیمارستان شهید لبافی نژاد، توصیه کرد: افراد بالای ۵۰ سال یا کسانی که در خانواده خود فرد مبتلا به بیماری های کلیه دارند، افراد سیگاری، مبتلایان به فشارخون و دیابت، حتما بررسی های دوره ای سلامت کلیه ها را در زمان مناسب انجام دهند تا خیلی زودتر اقدامات لازم درمانی آغاز شود.

بیماران کلیوی واکسن آنفلوآنزا بزنند

به گفته نفر، تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بیماران کلیوی ضروری بوده زیرا احتمال ابتلا به آنفلوانزای شدید در بیماران کلیوی و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی به دلیل پیوند کلیه و مصرف داروهای خاص دارند، بیشتر است به همین خاطر باید این افراد در برنامه درمانی خود تزریق واکسن آنفلوانزا را قرار دهند.

اواخر شهریور و اوایل مهرماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا بخصوص برای بیماران کلیوی است و بیماران پیوندی و دیالیزی در این خصوص هیچ محدودیتی ندارند.

استاد نفرولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص واکسن آنفلوانزای نوترکیب ایرانی، افزود: اقدامات مربوط به بررسی های بالینی این واکسن انجام شده است و مجوز استفاده دارد.
بیماریهای نفروتیک کلیه عامل۳۰ درصد نارسایی های کلیه است ولی در شرایطی که زود تشخیص داده شود قابل درمان است

نفر با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا در داروخانه های کشور به وفور یافت می شود، تصریح کرد: بیماریهای نفروتیک کلیه عامل۳۰ درصد نارسایی های کلیه است ولی در شرایطی که زود تشخیص داده شود قابل درمان است؛ توجه مردم به سلامت موجب حفظ سلامت کلیه ها خواهد شد چون درمان و کنترل دیابت و فشار خون و انجام آزمایشات دوره ای نقش مهمی دارد.

غذاهای پرنمک نخورید

این متخصص بیماری های کلیه گفت: یکی از مشکلات و دغدغه های مردم موضوع مصرف نمک بخصوص از طریق غذاهایی که در خارج از منزل تهیه می شود، است و حجم نمک در غذاهای آماده زیاد و به نظر می رسد، شاید سازمان غذا و دارو نظارت دقیقی بر این گونه مواد غذایی خارج از منزل ندارد و افراد دارای فشار خون که مجبورند خارج از منزل غذا میل کنند عمدتا فشار خون کنترل نشده دارند.

نفر در پایان تاکید کرد: مردم غذای سالم مصرف کنند و از خوردن غذاهای پرنمک که آسیب رسان کلیه ها و تشدید کننده فشار خون هستند نیز خودداری کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *