06:03 - May 20, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و استاندار گیلان با وزیر صمت

نشست مشترک مجمع نمایندگان استان و استاندار گیلان با وزیر صمت

کیمیای شمال – نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس با حضور استاندار و برخی از فعالان اقتصادی و به‌منظور بررسی و رسیدگی به مشکلات این استان برگزار شد.

اعضای مجمع نمایندگان و برخی فعالان اقتصادی هم ضمن بیان مشکلات و دغدغه‌ها، خواستار بررسی این مسائل توسط وزیر صمت و درنظر گرفتن راهکارهای لازم برای رفع آنها شدند.

متن پیام مجمع نمایندگان استان گیلان به شرح زیر می باشد:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی آبادی
وزیر محترم صنعت،معدن و تجارت

سلام علیکم
احتراما ضمن تشکر از تشکیل جلسه با حضرتعالی، بدینوسیله موارد و مشکلات حوزه صمت استان گیلان بصورت ذیل جهت عنایت ویژه و اقدامات لازم تقدیم میگردد.

1- در بخش صنایع فولادی و معدنی بزرگ مانند سیمان و… در سالهای اخیر قطع حاملهای انرژی در فصول گرم و سرد سال کماکان ادامه دارد بوده، واحدهای صنعتی یاد شده را در امر تولید پایدار و انجام تعهدات در موعد مقرر با چالش مواجه ساخته است ، قطع حاملهای انرژی در این بخش علاوه بر موارد ذکر شده متاسفانه ضررهای مالی بسیار سنگینی به همراه داشته و باعث تخریب کوره های ذوب و ضایع شدن مواد اولیه داخل آنها شده است .
2- مشکل تامین مواد اولیه صنایع سلولزی تولید اوراق فشرده چوبی و پالت سازان. رفع مشکل از طریق واگذاری عرصه منابع طبیعی جهت کاشت نهال و تسهیل در واردات چوب. گیلان بزرگترین تولیدکننده محصولات مذکور در سطح کشور است و سهم 40 درصدی تولیدات را دارا می باشد. شرکت های نئوپان فومنات – آرین مریم – آرین تخته – آریا پویا – فیبر وینا – روجین پایا و پالت سازان درگیر مشکل مزبور هستند.
3- مشکل عدم تعیین تکلیف تعدادی از واحدهای بزرگ عمدتا نساجی تحت تملک بانک ها و تامین اجتماعی به بخش خصوصی دارای اهلیت .

این واحدها با ظرفیت پایین و غیر اقتصادی درحال کارند و تمایلی از مدیران فعلی جهت به روز رسانی ماشین آلات و بازسازی و نوسازی ندارند وعلیرغم پتانسیل و امکانات بالقوه کج دار و مریض ادامه کار می دهند.
4- عدم خلع ید دارندگان اراضی صنعتی بلااستفاده در شهرکهای صنعتی گیلان علی رغم کمبود زمین صنعتی و این در حالیست که اکثر شهرکهای صنعتی استان، زمینی برای واگذاری به طرح های صنعتی نمی باشند و با توجه به اینکه طبق دستورالعمل های وزارت صمت، صدور جواز در خارج از شهرکهای صنعتی منوط به تغییر کاربری زمین به صنعتی می باشد و این امر باعث طولانی شدن پروسه های تامین زمین ، صدور جواز و در بسیاری از موارد منجر به خروج طرح از حالت اقتصادی می شود. لذا پیشنهاد می گردد شرکت شهرکهای صنعتی کشور ضمن خلع ید دارندگان اراضی بلااستفاده همزمان نسبت به جانمایی و احداث شهرکهای جدید صنعتی در سطح استان را در دستور کار قرار دهد.

5- تعیین تکلیف و فعال سازی معدن سنگرود با توجه به نقض تعهدات شرکت برنده مزایده قبلی.
6- تامین زمین برای احداث نمایشگاه بین‌المللی در محل شهرک صنعتی سفیدرود که نیازمند دستور مقام عالی وزارت می‌باشد.
7- تامین زمین جهت احداث میدان میوه و تره بار کلانشهر رشت بنحوی که بتواند مرکز استان و سایرشهرستانهای همجوار را بشکل مطلوب پوشش دهد.
8- هماهنگ نمودن حقوق کارکنان اداره کل صمت با دیگر دستگاه های دولتی خدمت رسان مثل جهاد کشاورزی با توجه به اختلاف بسیار وجود دارد.
9- ارتقاء جایگاه اداره کل صمت با توجه به تعدد و گستردگی وظایف و ماموریت های محوله به سازمان صمت همانند سایر دستگاههای همتراز در استان.
10- افزایش اعتبارات تبصره 18 برای استان گیلان با توجه به تقاضای صاحبان صنایع.
11- كمبود اراضي صنعتي در استان گيلان با توجه به اينكه ميانگين عرصه صنعتي در شهركها و نواحي صنعتي استانها حدود 5000 هكتار بوده ، (اين استان داراي 1858 هكتار اراضي صنعتي مي باشد.)
12-تامين اعتبار جهت ايجاد تصفيه خانه فاضلاب و خريد اراضي به منظور ايجاد شهركها و نواحي صنعتي. ( با توجه به شرايط اقليمي استان و مرغوبيت اراضي نياز به ايجاد تصفيه خانه ها و خريد اراضي از محل اعتبارات ملي مي باشد).
13- با توجه به شرايط اقليمي استان ، رده زيست محيطي شهركهاي صنعتي استان گيلان تا رده 3 مي باشد. لذا استقرار واحدهاي صنعتي بزرگ با چالش مواجه بوده نياز به تغيير رده زيست محيطي ضروري است.
14- تامين برق از طريق ماده 54 احكام دائمي در شهركهاي صنعتي.( ملزم كردن وزارت نيرو جهت اجرايي شدن ماده 54 احكام دائمي).

15- واگذاري شهر صنعتي رشت به شركت شهركهاي صنعتي گيلان.( شهر صنعتي رشت جزء 5 شهر صنعتي ايجاد شده در قبل از انقلاب بوده و به جهت انسجام در خدمات دهي پيشنهاد مي گردد از لحظ حاكميتي زير نظر شهركهاي صنعتي قرارگيرد.).
16- واگذاري كارخانه پوشش رشت.( واگذاري كارخانه پوشش به شركت شهركهاي صنعتي جهت ايجاد شهرك تخصصي نساجي و مجتمع هاي كارگاهي).
17- تسهيل در پرداخت تسهيلات به صنايع كوچك و متوسط.( ايجاد بانك صنايع كوچك).

مجمع نمایندگان مردم شریف استان گیلان در مجلس شورای اسلامی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *