04:25 - May 14, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • سرپرست منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان :
    گیلان دارای ۹ نهالستان شاخص و فعال است

سرپرست منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان :
گیلان دارای ۹ نهالستان شاخص و فعال است

کیمیای شمال – سرپرست منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان با بیان اینکه گیلان دارای ۹ نهالستان شاخص و فعال است، گفت: ۱۹۲ هکتار از نهالستان های گیلان قابلیت تولید و کاشت نهال دارد.
سید مازیار رضوی در گفت و گو با مهر با اشاره به اهمیت منابع طبیعی در بخش‌های مختلف اظهار کرد: منابع طبیعی و جنگل‌ها در بخش اشتغال، اقتصاد و معیشت از اهمیت ویژه برخوردار است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور از طرح‌های مهم و حیات بخش است، افزود: در راستای اهمیت ویژه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تعداد ۹ نهالستان شاخص در استان گیلان نسبت به تولید و کاشت نهال طبق تعهدات در نظر گرفته شده فعال هستند.
رضوی ادامه داد: مناطق جنگلی استان گیلان به ۲۹ حوزه جنگلی تقسیم می‌شوند و هر کدام از این حوزه‌ها شامل تعدادی واحد مدیریت جنگل به نام سری یا طرح جنگلداری هستند.
وی به معرفی نهالستان‌های شاخص استان گیلان پرداخت و گفت: گیلان دارای ۹ نهالستان شاخص و فعالی چون نهالستان‌های صفرا بسته و کیاشهر در شهرستان آستانه اشرفیه، لاکان در شهرستان رشت، آستارا چای در شهرستان مرزی آستارا، پیلمبرا و دشت دامن در شهرستان رضوانشهر، پیسه سون وجوکندان در شهرستان تالش و نهالستان شاندرمن در شهرستان صومعه سرا است.
رضوی با بیان اینکه مساحت کل نهالستان‌های استان گیلان ۴۱۵ هکتار است، افزود: ۱۹۲ هکتار از این مقدار نهالستان استان گیلان قابلیت تولید و کاشت نهال را دارد ضمن اینکه طبق تعهدات لازم به صورت سالیانه ظرفیت ۷ تا ۱۰ میلیون تولید نهال در نهالستان‌ها وجود دارد.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان به گونه‌های قابل تولید و کاشت در سطح نهالستان‌های استان گیلان اشاره کرد و گفت: نهال‌های قابل تولید در نهالستان‌های استان گیلان شامل صنوبر، انواع سوزنی برگان، ون، توسکا، افرا، بلوط، کاج سیاه، داغداغان و انواع پهن برگان است.
وی با اشاره به اقدامات ترویجی و اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان گیلان اضافه کرد: انعقاد تفاهم نامه همکاری در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به تعداد ۷۰ فقره با مدیران کل ادارات دولتی و همچنین تشکلهای مردم نهاد، تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال (غالباً گونه صنوبر) در نهالستان‌های خصوصی و کاشت در سطح ۴۵۰۰ هکتار در اراضی غیر دولتی، انجام تعهدات زراعت چوب در سطحی بیش از ۶۳۹ هکتار در اراضی چوبر خرفکل شهرستان شفت، حفظ آباد شهرستان تالش، سری ۴ گانه شفارود، تنیان شهرستان صومعه سرا و غنی سازی جنگل در سطح ۵۶ هکتار در اراضی سلانسر رودبار و پلام رودسر و همچنین انجام عملیات واکاری بیش از ۱۷۰ هزار اصله نهال از گونه‌های جنگلی در سطح ۲۸۹۰ هکتار جنگل کاری سنواتی از اهم اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *