11:59 - May 17, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

ثبت جهانی ماسوله افتخاری ملی در پی دارد

کیمیای شمال – مدیرکل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی مطرح کرد: ثبت جهانی ماسوله یک پروژه ملی محسوب می شود و به ثمر نشستن این موضوع یک موفقیت ملی محسوب خواهد شد.

به گزارش کیمیای شمال به نقل از ایرنا، رضا سامه روز چهارشنبه در نشست تخصصی هم اندیشی مدیران پایگاه های میراث جهانی و ملی در شهر تاریخی ماسوله افزود: بر اساس موضوع گفته شده، در فرآیند ثبت جهانی این شهر تاریخی باید از همه تجارب ملی فکری و عملیاتی بهره مند شد .

وی اظهار داشت: در پروسه ارزیابی هر ثبت جهانی، باید فعالیتهای عملیاتی میدانی و لجستیکی شکل گیرد.

مدیرکل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی تاکید کرد: هر ثبت جهانی یک پروژه ملی محسوب می شود و افتخاری ملی در پی دارد.

سامه در خصوص سومین نشست شورای هماهنگی امور ‌پایگاه های میراث ملی و جهانی که در ماسوله برگزار شده است، گفت: این شورا بر اساس نظام نامه ای که سال گذشته تهیه شد شکل گرفت و قرار شد هر فصل در یک استان برگزار شود.

وی با بیان اینکه ۱۵۳ پایگاه میراث فرهنگی در کشور فعال است افزود: نشست نخست در بم،دومین نشست در سلطانیه زنجان و نشست پائیزه در شهر تاریخی ماسوله برنامه ریزی شده است.

ماسوله با قدمتی حدود یک‌هزار سال در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن،سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موقت ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در گذر سال‌ها این شهر رفت و آمد مدیران، کارشناسان بین‌المللی، ملی و استانی بسیاری را به خود دید که بررسی‌ها و گزارش‌های متعددی را از این قطعه تاریخی به همراه داشت.

همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندرخم یونسکو باقی مانده بود تا اینکه آبان ماه ۱۴۰۰ ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد که به اعتقاد کارشناسان قدمی مهم در مسیر ثبت جهانی آن محسوب می‌شد و ارزیاب یونسکو بالاخره پس از گذشت ۱۱ سال از آغاز فرایند ثبت جهانی منظر فرهنگی ماسوله، ششم مهرماه ۱۴۰۱ وارد این شهر تاریخی شد و فرآیند اولیه ثبت جهانی ماسوله را آغاز کرد و قرار شد نتیجه شهریور ۱۴۰۲ در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام شود.

۲۶ شهریور(۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳)، چهل‌ وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)برگزار شد و خبر ثبت جهانی کاروانسرای 600 ساله تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایران به همراه۵۳ کاروانسرای تاریخی کشور بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد اما از ثبت جهانی ماسوله خبری نشد.

به گزارش ایرنا، گویا هنوز فرصت این ثبت از سوی یونسکو باقیست لذا برای مردم این سرزمین شوق جهانی شدن کاروانسرای کهن با ثبت جهانی شهر تاریخی پلکانی‌شان تکمیل می‌شود.

کارنامه گیلان در ثبت جهانی

۱۱ تیر ماه سال ۹۷ نخستین فرایند ثبت جهانی برای گیلان رقم خورد و روستای قاسم آباد رودسر از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد و در بهمن ماه ۹۸ با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید.

جنگل‌های هیرکانی در تاریخ ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ در چهل و سومین گردهمایی جهانی یونسکو در کشور آذربایجان باکو؛ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان و لیسار با مساحت ۵۸ هزار و ۵۳۴ هکتار در استان گیلان قرار دارند.

پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی، سال ۱۴۰۱ در شهر رباط مراکش به‌ عنوان بیست و یکمین عنصر میراث ‌فرهنگی ناملموس کشورمان مشترک با کشورهای افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث ‌فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.

۳۱ استان کشور در حوزه صنعت نوغانداری فعالیت دارند و گیلان به عنوان قطب تولید پیله‌تر ابریشم در کنار خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله‌تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور پایتخت ابریشم‌کشی ایران به شمار می‌رود.

قدمت ابریشم گیلان به دوران اشکانیان و ساسانیان برمی‌گردد و جزو مرغوبترین تولیدات ایران و جهان محسوب می‌شود؛ تعداد زیادی از بناهای مجموعه ابریشم گیلان دارای ارزش تاریخی است و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ ثبت جهانی کاروانسرای تی تی گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایرانی جهانی شد و هنوز فرصت ثبت جهانی شهرک تاریخی ماسوله از سوی یونسکو باقیست لذا، برای مردم این سرزمین شوق جهانی شدن کاروانسرای ۶۰۰ ساله با ثبت جهانی شهر تاریخی پلکانی‌شان تمام می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *