01:35 - May 16, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

صید ۱۲۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر

کیمیای شمال – مدیر کل شیلات گیلان گفت: بیش از ۱۲۰ تن انواع ماهی استخوانی توسط پره‌های صیادی گیلان از دریای خزر صید شده است.

 کوروش خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای فصل صید امسال تاکنون بیش از ۱۲۰ تن انواع ماهی استخوانی توسط پره‌های صیادی گیلان از دریای خزر صید شده است.

وی با بیان اینکه که از این میزان ۷۷ تن ماهی کفال، ۴۰ تن ماهی سفید و سه تن سایر گونه‌ها بوده است، افزود: ارزش ناخالص این میزان صید ۳۳ میلیارد تومان است.

مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۴ پره فعال با ۴ هزار نفر از آستارا تا چابکسر فعالیت دارند، گفت: فصل صید به طور معمول از مهر ماه آغاز و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه دارد.

خلیلی تصریح کرد: با توجه به مصوبات کمیته مرکزی مدیریت صید سازمان شیلات ایران در سه استان ساحلی شمال کشور صید پره‌های صیادی به طور رسمی از ۲۵ مهرماه آغاز می‌شود و تا اواسط فروردین سال بعد ادامه خواهد داشت البته خاتمه صید هم توسط کمیته مرکزی مشخص شده و ما هم به صورت لازم‌الاجرا به پره‌ها ابلاغ می‌کنیم.

صید پره یا تور گستر یکی از قدیمی‌ترین روش‌های صید ماهیان استخوانی از جمله ماهی سفید در حاشیه جنوبی دریای خزر (استان گیلان و مازندران) است که قدمتی چند صد ساله دارد.

در این روش یک سر توری که معمولاً ۱۰۰۰ متر طول و ۷ الی ۱۰ متر ارتفاع دارد توسط قایق چوبی بزرگی در دریابه شکل حرف U انگلیسی گسترده می‌شود و سر انتهایی تور با فاصله حدوداً صد متری از نقطه اولیه به ساحل بازمی‌گردد.

در زمان‌های قدیم کشیدن و جمع کردن تور توسط نیروی صیادان و با کمک حیوانات صورت می‌گرفته‌است و صیادان با خواندن اشعار محلی انسجام و شور ویژه‌ای را ایجاد می‌کردند اما امروزه این کار توسط نیروی مکانیکی تراکتور صورت می‌گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *