02:59 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

اهدای عضو ۲ بیمار مرگ مغزی در گیلان

کسمیای شمال – مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان گفت: ۲ مورد اهدای عضو بیمار مرگ مغزی دیروز (جمعه) در گیلان به ۲ هموطن نیازمند به پیوند زندگی دوباره بخشید.

دکتر سیامک ریماز شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: اولین مورد اهدای عضو به نام محسن وفائی طرازکوهی ٥٢ ساله اهل رشت ثبت شد که با رضایت خانواده وی کبد این بیمار برای پیوند به بیمارستان بوعلی شیراز انتقال یافت.

وی افزود: این بیمار بستری در بیمارستان پورسینا رشت که به علت خونریزی مغزی دچار مرگ مغزی شده بود بیست و چهارمین مورد اهدای عضو سال جاری در استان گیلان است.

وی خاطرنشان کرد: دومین مورد اهدای عضو بیمار مرگ مغزی به نام ابوطالب مقصودی ۶۱ ساله ثبت شد که با رضایت خانواده برای اهدای عضو، کبد این بیمار نیز برای پیوند به بیمارستان بوعلی شیراز انتقال یافت.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان بیان کرد: این بیمار اهل شهرستان رودسر بستری در بیمارستان پیروز لاهیجان به علت حادثه سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی شده بود ضمن اینکه بیست و پنجمین اهدای عضو سال جاری در گیلان است.

به گزارش ایرنا هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهند، می‌تواند جان حداقل هشت نفر را از مرگ حتمی نجات داده و با اهدای نسوج ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

طبق آمارها هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود، هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

ارگان هایی شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضا فروردین ماه ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به‌ تصویب رسید؛ براساس این قانون، اعضای بیماران فوت ‌شده یا بیمارانی که مرگ‌ مغزی آنان آشکار و مسلم شده را می ‌توان به ‌شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند ‌به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *