08:35 - May 19, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • رییس شورای شهرستان رشت :
    باید با تعامل بیشتر ، مدیریت بهتری در بحران کم آبی پیش رو داشته باشیم

رییس شورای شهرستان رشت :
باید با تعامل بیشتر ، مدیریت بهتری در بحران کم آبی پیش رو داشته باشیم

کیمیای شمال – جلسه شورای شهرستان رشت با حضور اعضای شورای شهرستان و مدیرعامل آب منطقه ای گیلان روز یکشنبه ۱۷ دی ماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری کیمیای شمال به نقل از عصرکاسپین ؛ رئیس شورای شهرستان رشت ضمن عرض تسلیت به مناسبت حادثه تروریستی کرمان و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان مخصوصا شهدای کرمان که ناجوانمردانه به شهادت رسیدند ، اظهار داشت: استکبار جهانی در راس آن امریکا و اسرائیل به دنبال از بین بردن اتحاد و انسجام ملت هستند و به خیال خود به دنبال تضعیف باورهای مردم نسبت به انقلاب و نظام بشوند، نظامی که خون بهای شهدایی است که ما قطعا قدردان همه آنها هستیم و امنیت و آسایش و رفاه خودمان را مرهون رشادت ها و صبوری خانواده آنها میدانیم.

مجید عزیزی با اشاره به مشکلات موجود بخصوص در زمینه کشاورزی و کمبود آب زراعی عنوان داشت : متاسفانه گیلان در زمینه کشت محصولات کشاورزی تک بعدی بوده و عمده  محصول کشاورزی گیلان برنج می باشد ، نیازمند تعاملات بیشتر مدیران اجرایی با اعضای شورایی هستیم ، چراکه اعضای شورا به صورت مستقیم با مردم ارتباط دارند.
با توجه به اینکه سال خشکسالی بی سابقه ای را در پیش داریم ، باید با تعامل و همپوشانی بیشتر ، مدیریت بهتری در بحران پیش رو داشته باشیم.

وی افزود: ما ۵ پهنه آب بندان عینک داریم ، اگر کشورهای دیگر همچین منابع خدادادی داشتند ، قطعا خیلی بهتر از این فرصت برای توسعه گردشگری استفاده می کردند .

رئیس شورای شهرستان رشت عنوان داشت : معتقدم بعد از کشاورزی، دومین قطبی که میتوانیم در آن سرمایه گذاری کنیم و تاثیرگذار باشد در بحث اقتصاد و معیشت مردم ،  قطب گردشگری است.

وی افزود: ظرفیت بسیار خوبی در بحث تالاب یا آب بندان عینک وجود دارد. اتفاقات بسیار خوبی در دوره شورایی ما اتفاق افتاده است .

شهرداری میتواند در قالب گردشگری طرح هایی را در تالاب عینک اجرا کند.
مجید عزیزی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه صورت گرفته ، بیان کرد: در شورای ششم حق مالکیت به منابع طبیعی و بهره‌برداری به آب منطقه‌ای سپرده شد و شهرداری رشت نیز می‌تواند توافق بلند مدتی در قالب گردشگری برای استفاده بهینه از این تالاب داشته باشد.

عزیزی با تاکید بر اینکه تعاملات خوبی بین شورای شهر رشت و آب منطقه‌ای صورت گرفته، عنوان کرد: متاسفانه در دهه ۶۰ فاضلاب را به رودخانه‌های رشت متصل کردند و تا زمانی که آب و فاضلاب اقدامات لازم و جدی را در مهار فاضلاب‌ها نکند و عزم جدی در لایروبی‌های این رودخانه‌ها نباشد، همچنان شاهد آلودگی زرجوب و گوهررود خواهیم بود.

در ادامه جلسه وحید خرمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان اظهار داشت : ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و بالغ بر ۳۰۰ هزار خانوار روستایی در استان داریم.

وی با بیان اینکه می‌توان مصرف آب کشاورزی را در سه بخش تقسیم کرد که شامل بخش مرکزی، بخش فومنات و بخش شرقی است، تصریح کرد: مصرف آب در گیلان بالغ بر ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب است که این به جز حق‌آبه محیط زیستی است و این حق‌آبه به وفور در استان گیلان وجود دارد که از این میزان ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب‌های زیرزمینی و ۲ میلیارد متر مکعب از سد سفیدرود تامین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه هیچ منبعی که جایگزین تامین آب از سفیدرود باشد در حال حاضر وجود ندارد، اظهار داشت: بسیاری از افراد معتقد هستند که آب بندان‌ها می‌توانند جایگزین آب سفیدرود شود که این فرضیه نادرستی است و هیچ‌گاه ۹ هزارهکتار آب بندان موجود در استان نمی‌تواند به تنهایی تامین کننده آب کشاورزی باشد.

خرمی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۵۰ میلیون متر معکب آب در سفیدرود داریم، گفت: این نشان می‌دهد که سال کشاورزی سختی را پیش‌رو داریم.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره آب پشت سد نسبت به سال گذشته خوب نیست، افزود: حتی اگر الان هم بارش داشته باشیم باز هم به وضعیت سال گذشته نمی‌‎رسیم البته ناامید نیستیم شاید بارش شروع شود، همچنین در سد شهر بیجار آب‌ بیشتری ذخیره شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه لایروبی آب بندان‌ها را به جهاد کشاورزی واگذار شده است، گفت: البته امکان لایروبی آب بندان‌های دارای خاک مناسب توسط پیمانکار بخش خصوصی وجود دارد و دستمزد از محل برداشت خاک محاسبه می‌شود و پرداختی نداریم.

خرمی از لایروبی ۷۰ هکتاری آب بندان‌ها از محل برداشت خاک های حاصل‌خیر داخل آب بندان طی امسال خبر داد و بیان کرد: آب بهای کشاورزی در سال زراعی پیش رو مانند سال گذشته خواهد بود.

خرمی با اشاره به اینکه آب منطقه ای گیلان در بخش هزینه های پرسنلی و سایر هزینه های جاری اعتباری از دولت در یافت نمی نماید و بعنوان یک شرکت دولتی بصورت درآمد هزینه ای هستیم تصریح کرد: در خشکسالی سال گذشته از محل ظرفیت ماده ۱۸ قانون بحران مبلغ ۳۰میلیار تومان از محل اعتبارات جاری شرکت هزینه کردیم.

همچنین مبلغ ۱۷۱ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ماده ۱۷ مدیریت بحران برای مدیریت خشکسالی به آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده که تاکنون حدود ۴۰ رصد آن بصورت اسناد خزانه اسلامی تخصیص یافته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *