02:00 - April 30, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

وزارت صمت بدنبال خلق بازار برای شرکت‌های دانش بنیان است

کیمیای شمال – معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: به دستور وزیر طی پنج ماه گذشته برای حمایت از دانش بنیان ها خط ویژه‌ای فعال شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل صمت گیلان؛ مجید فولادگر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از کارخانجات گیلان؛با تاکید بر اینکه این وزارت‌خانه سعی دارد بازار را برای شرکت های کوچک دانش بنیان فراهم کند، افزود: در کشور حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان وجود دارد که از این تعداد اگر مقدار رشد یافتگی را ۲ هزارمیلیارد ریال فروش سالانه و یا دارا بودن ۲۰۰ کارمند در هر شرکت در نظر بگیریم فقط ۲ درصد شرکتها در این مقیاس جا می گیرند و ۹۸ درصد شرکتها نیاز به خلق بازار دارند تا امکان خرید و فروش و صادرات برای آنها مهیا شود.

وی تاکید کرد: صنعت دانش بنیان کشور بدنبال تحقق این هدف است و در این راستا کارگروه ملی با مشارکت وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارایی،علوم و تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی رئیس جمهور تشکیل شده است و در نخستین رویداد دانش بنیان تفاهم نامه چند جانبه و بسته پیشران دانش بنیان رونمایی شد.

وی یادآور شد: تلاش می کنیم از ظرفیت گمرک، مالیات، تامین ارز و پرداخت تسهیلات در موضوعات مربوط به دانش بنیان خط سبزی بصورت ویژه برای این شرکت ها در نظر بگیریم که خارج از روندهای معمول بوروکراتیک بتوانند موضوعات مرتبط با تولیدات دانش بنیان را پیگیری کنند.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: برای صادرات محصولات دانش بنیان نیز جلساتی تشکیل شد که در آن مدل بازگشت ارز از نظر زمان، میزان و نرخ ارز بازگشتی با معاون ارزی بانک مرکزی به مذاکره گذاشته شد و تا تخفیفات و تسهیلاتی برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شود.

وی ایفای نقش تنظیم‌گری را وظیفه دولت دانست و افزود: دولت ابزارهایی دارد که در راستای اهداف خود تنظیم کند که شامل ارز، تسهیلات و سایر ضوابط است که در راستای افزایش صادرات محصولات دانش بنیان در حال استفاده است البته همه این ابزارها در اختیار وزارت صمت نیست و ما باید تفاهم نامه های مشترک با سایر نهادها و دستگاههای ذیربط داشته باشیم.

فولادگر اضافه کرد : تاکنون سه رویداد دانش بنیان در کشور برگزار شده که فردا (پنجشنبه ۲۶ بهمن ماه) رویداد چهارم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با مشارکت معاونت علمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برگزار می شود و ما بدنبال استفاده از ظرفیت های بین بخشی در این رویدادها هستیم تا فعالان اقتصادی دچار سردرگمی نشوند.

وی موضوع تولید صادرات محور دانش بنیان را شعار اصلی این وزارت خانه اعلام کرد و اظهار کرد: ما برای توسعه و افزایش تولید محصولات صادراتی دانش بنیان تلاش می کنیم.

وی گفت: بدون اغراق حوزه دانش بنیان، مزیت رقابتی کشور است و ایران ظرفیت دانشگاهی ویژه و ممتازی در منطقه دارد چنانچه ایران هاب مهندسی منطقه است و نخبگانی دارد که در کشورهای توسعه یافته مدیرعامل شرکت های بزرگ هستند و از این جهت ظرفیت بی نظیری داریم که عملا در شرایط کنونی به سمت شرکت ها و کسب و کار دانش بنیان در حرکت است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *