10:40 - April 29, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • با عوامل تهديد كننده آبزیان در رودخانه های استان گیلان برخورد قاطع می شود

با عوامل تهديد كننده آبزیان در رودخانه های استان گیلان برخورد قاطع می شود

کیمیای شمال – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در بازدید از پارک ملی بوجاق و محدوده مصب رودخانه سفیدرود هشدار داد : در فصل تخم ریزی ماهیان با عوامل تهدید کننده آبزیان در رودخانه های استان بویژه رودخانه سفیدرود برخورد قاطع می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان ، «حمزه عشوری» گفت :همه ساله از اواسط اسفند ماه مهاجرت ماهيان غضروفی و استخوانی بويژه ماهی سفيد از آب های دريای خزر به سمت رودخانه ها برای تخم ريزی آغاز می شود و تا اواخر ارديبهشت و اوايل خرداد ماه ادامه می يابد.

وی افزود : صيادان غيرمجاز نيز با سواستفاده از اين موقعيت در حالی كه ماهيان برای تخم ريزی در بستر امن و پرتغذيه رودخانه آرام می گيرند ، تور صياديشان را پهن و با صيد ماهيان بارور ،  به اين ذخيره مهم دريای خزر آسيب می رسانند.
اگر چه گارد یگان حفاظت محیط زیست با حضور محیط  بانان سراسر استان در اين مدت بر رودخانه ها نظارت دارند و برخورد با سودجويان را شدت می بخشند ، ولی گستردگی مناطق تحت حفاظت و كمبود نيرو و امكانات سبب می شود تا صيد غيرمجاز بويژه شب هنگام ادامه يابد که این امر  به این ذخیرگاه و زایشگاه دریای خزرآسیب جدی می رساند .

این گزارش می افزاید «حمزه عشوری» مدیرکل به همراه  فرمانده یگان و  رئیس اداره حراست حفاظت محیط زیست استان گیلان به منظور حمايت از مجموعه محیط بانان در برخورد با متخلفان روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه به کیاشهر رفتند و از روند اجرای اين طرح در محدوده مصب رودخانه سفیدرود بازديد كردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان در اين بازديد گفت :‌ طی هماهنگی های به عمل آمده با مسئولان دستگاههای مرتبط ، هرگونه صيد غيرمجاز ، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه ها  در زمان تخم ريزی ماهیان غضروفی و استخوانی در گیلان ممنوع است .
وی افزود :‌  نقش مردم در فرآيند اجرای طرح حمايت ، حفاظت از مهاجرت و تكثير طبيعی ماهيان در رودخانه ها ، بویژه رودخانه سفیدرود بسیار میتواند در حفظ ذخایر آبزیان در استان اثربخش باشد.
عشوری مشاركت همه جانبه مردمی در صيانت از رودخانه ها به عنوان سرمايه ملی را با اهمیت دانست و افزود ‌: مردم در اين حوزه نقش ميدانی دارند و در خط مقدم صيانت وحفاظت از محیط زیست هستند.
وی گفت : ‌نكته مهم تر اين است كه هر چقدر هم مسئولان دستگاههای ذيربط در صيانت از اين سرمايه ملی بدرستی ماموريتشان را انجام دهند ، بدون مشاركت و پشتوانه مردمی چنين حمايت هایی بی فايده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست تاكيد كرد : نكته اساسی و اصلی اين است كه صيانت از انفال عمومی مانند رودخانه ها ، دريا و ديگر عرصه های ملی در اين استان باید با فرهنگ سازی به یک باور عمومی تبديل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *