12:20 - May 7, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

پناهگاه حیات وحش سلکه؛ تالابی دائمی با آب شیرین

کیمیای شمال – پناهگاه حیات وحش سلکه، تالابی دائمی با آب شیرین است که آب آن از رودخانه‌های هندخاله، صوفیانده، تراب خاله و نوسانات سطح آب دریای خزر تامین شده و زیستگاه مهمی برای پرندگان، آبزیان و پستانداران محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به نقل از ایسنا ، پناهگاه حیات وحش سلکه در بخش مرکزی تالاب انزلی با مساحت ۳۶۶ هکتار و در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان صومعه سرا و ۲ کیلومتری شمال دهستان هند خاله واقع شده است.

تالاب سلکه از شمال به تالاب انزلی از جنوب به شالیزارهای روستاهای هندخاله و صوفیانده، از سمت شرق به رودخانه تُراب خاله و از غرب به رودخانه هند خاله محدود است.

راه دسترسی به منطقه از شهرستان رشت به پیربازار و از آنجا به سمت روستای هندخاله و هم چنین از شهر انزلی با قایق از داخل تالاب انزلی امکان پذیر است.

تاریخچه حفاظت و مساحت پناهگاه حیات وحش سلکه به گونه‌ای است که بخش‌هایی از این پناهگاه در گذشته نه چندان دور علفزار برای روستائیان اطراف منطقه بوده، با بالا آمدن سطح آب دریا این زمین‌ها به زیر آب رفت و با توجه به اهمیت این زیستگاه برای پرندگان آبزی به ویژه پرندگان آبزی روی آبچر این بخش از تالاب به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شد.

 

پناهگاه حیات وحش سلکه، تالابی دائمی با آب شیرین است که آب آن از رودخانه‌های هندخاله، صوفیانده، تراب خاله و نوسانات سطح آب دریای خزر تامین می‌شود، ارتفاع این منطقه از سطح آب‌های آزاد ۲۴ متر است.

از گیاهان تالاب سلکه می‌توان به لویی، لاله مردابی، عدسک ستاره‌ای و مریم آبی و از جمله ماهیان این تالاب می‌توان به اردک ماهی، کپور معمولی، کولمه، ماهی سفید و سوف حاجی طرخان اشاره کرد.

از خزندگان منطقه مار آبی مار چلیپر، لاک پشت برکه‌ای اروپایی و لاک پشت خزری و از دوزیستان تالاب به قورباغه معمولی، قورباغه جنگلی و قورباغه درختی می‌توان نام برد.

شنگ شاخص‌ترین پستاندار این منطقه است و از دیگر پستانداران آن می‌توان به شغال ، گربه جنگلی و راسو اشاره کرد.

شناسایی ۱۶۷ گونه پرنده در پناهگاه حیات وحش سلکه

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب ‌های استان گیلان دیروز ۱۰ فروردین ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت پناهگاه حیات وحش سلکه برای پرندگان آبزی، اظهار کرد: تاکنون ۱۶۷ گونه پرنده از ۹۶، جنس ۳۳ تیره و ۱۴ راسته در پناهگاه حیات وحش سلکه شناسایی شده است که که از این تعداد ۴۱ گونه آبزی ۴۰۰ گونه کنارآبزی و ۸۶ گونه خشکی زی هستند.

عباس حسن‌پور با بیان اینکه سلکه، زیستگاه مهم برای ۹ گونه از پرندگان آبزی کنار آبزی و خشکی زی است، افزود: از این پرندگان می‌توان به پلیکان خاکستری، عقاب خالدار بزرگ و عقاب شاهی، اردک بلوطی، گیلانشاه بال سفید، کورکور حنائی، سنقر سفید عقاب دریایی دم سفید و سبزقبا اشاره کرد.

وی گفت: پلیکان خاکستری قوی،کوچک باکلان،کوچک اردک بلوطی عقاب، شاهی عقاب دریایی دم سفید و شاهین از پرندگان در خطر انقراض ایران هستند که در این تالاب به صورت زمستان‌گذران و عبوری دیده می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب ‌های استان گیلان از مهمترین عوامل تهدید کننده پناهگاه حیات وحش سلکه می‌توان به ورود پساب‌های کشاورزی، فاضلاب‌های روستایی و شکار غیر مجاز، اغلب در حاشیه شرقی و شمالی منطقه اشاره کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *