20:13 - May 10, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat

عفاف و حجاب و نقش آن در تحکيم بنيان خانواده


کیمیای شمال – دشمنان تلاش زيادى براي ايجاد انحراف در بانوان ايران اسلامی و فروپاشی نهاد خانواده و در پی آن جامعه اسلامی انجام مي‌دهند و تا زماني که حجاب را از زنان دور نکنند به اهداف خود به طور کامل نخواهند رسيد.

اصل وجوب حجاب براي زنان از ضروريات دين اسلام مي‌باشد و منکر آن در حکم منکر دستور ضروري اسلام است و کسی که از روي عمد و آگاهی منکر ضروريات اسلام شود، در حکم کفر است مگر اينکه معلوم باشد که منکر خدا و يا رسول خدا نيست.

در قرآن مجيد براي وجوب حجاب و حدود آن به چهار آيه که صراحت بر آن دارد تمسک شده است ولي در مورد حفظ عفت و پاسداري از حريم آن در قرآن بيشتر از ده آيه وجود دارد.

آياتي از که به طور صريح بر وجوب و لزوم اصل حجاب براي زنان دلالت دارند.

آيه 31 سوره نور و آيات 59 و 33 و 23 سوره احزاب که به ترتيب سخن از حجاب و پوشش به ميان آمده است.
از آنجائيکه حجاب همواره بخشي عمده از رسالت انبياء و اولياء(ع)، اديان و علما بوده است و يکي از وظايف علماي دين و جامعه مي‌باشد، انجام و رعايت آن از ضروريات اصلي جامعه اسلامي است.

در واقع حجاب و عفاف، غرايز و التهاب جسمي و معاشرت‌هاي بي‌بندوبار را کنترل و بر تحکيم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشويي جلوگيري و امنيت اجتماعي را فراهم مي‌کند.

جايگاه رفيع زن در دين مقدس اسلام و هويتي که معمار کبير انقلاب اسلامي ايران در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به زنان بخشيد بيانگر اين واقعيت مهم است.
در جوامع اسلامي، بانوان بايد منزلت خود را با توجه به چارچوب وظايف خود در بخش حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردي و اجتماعي در جامعه اسلامي ايران که داراي ارزش‌هاي ديني و ملي است ارتقا يابد.
حجاب براي زن ايراني که مسئوليت تربيتي و آموزشي يک نسل را بر عهده دارد داراي چارچوبي است که هر يک از بانوان که نقش مادري و همسري در کانون خانواده را بر عهده دارند بايد به آن اهميت دهند.
رفتار حضرت فاطمه (س)، الگو و معيار بسيار روشني براي همه بشر به ويژه دختران جوان و مسلمان است تا زندگي سعادتمندي داشته باشند، در حقيقت دختران جوان با عفاف خود، گامي مؤثر براي بالا بردن شخصيت و ارزش خود و حفظ موقعيت خويش در برابر مردان بر خواهند داشت.

مقوله بي‌حجابي و شل‌حجابي امروز به يک معضل کاملاً مشهود در جامعه در آمده است.

معضلي که فقط براي افراد بي‌حجاب مشکل ايجاد نمي‌کند؛ بلکه آسيب‌هايي که از بي‌حجابي ناشي مي‌شود، تمام اعضاي جامعه را در بر مي‌گيرد.

حجاب و عفاف با بسياري از مسائل پيوند خورده و داراي ابعاد سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شده است.

اين مسأله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نيمي از جمعيت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظيم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط مي‌شود.

همان طور که رعايت آن به عنوان يک امر ضروري مي‌تواند مفيد باشد،‌ عدم رعايت آن نيز پيامدهايي منفي را به همراه دارد.

فوايد و اثرات رعايت حجاب و پيامدهاي آن پاسخي مناسب به اين سوال است، که چرا حجاب براي زنان ضروري است؟ نقش آن در کاهش آسيب اجتماعي و استحکام نهاد خانواده چيست؟
نقش آن در کاهش آسيب اجتماعي و استحکام نهاد خانواده چيست؟ آنچه مي‌تواند جامعه‌اي را از اين آسيب ها مصون داشته و حفظ کند، ترويج فرهنگ دقيق عفاف و تبيين ابعاد مختلف آن درجامعه است.

در واقع پيامدهاي ناگوار بدحجابي بر اجتماع بسيار گسترده و آسيب‌زننده مي‌باشد و بدپوششي مي‌تواند منجر به پيامدهايي از جمله طلاق و تهديد خانواده، چشم‌چراني و مقايسه با همسر، شهوت‌طلبي و لذت‌گرايي، دوستي‌هاي نامشروع، غفلت از معيارهاي اصولي در گزينش همسر، فريب ظواهرآراسته، پيمان‌شکني و… خواهد شد و همواره تحت تاثير رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي معاند که با بزرگنمايي مشكلات اقتصادي کشور، ناكارآمدي‌هاي موجود در برخي دستگاه‌هاي، بيكاري و … ، زنان را با كشف حجاب به سمت نوعي اعتراض مدني سوق مي دهند، و با انتشار تصاوير كشف حجاب زنان و دختران ايراني در برنامه هاي خود ، آنها را به برداشتن روسري و تردد بدون حجاب در خيابان‌ها و اماكن عمومي تشويق مي‌كند.

به طوري كه هنجارشكنانه با اشاعه فرهنگ برهنگي و بي بند و باري در سطح جامعه منجر به تشويش خاطر و جريحه دار شدن اذهان و عفت عمومي بويژه اقشار متدين جامعه شوند.

لذا دشمنان تلاش زيادي براي ايجاد انحراف در بانوان ايران اسلامي و فروپاشي نهاد خانواده و در پي آن جامعه اسلامي انجام مي‌دهند و تا زماني که حجاب را از زنان دور نکنند به اهداف خود به طور کامل نخواهند رسيد.
به نظر مي رسد، که با وجود همه تأکيداتي که در اين زمينه صورت گرفته است، اما هنوز مساله بدحجابي و آسيب ها و معضلاتي که براي جامعه بوجود مي‌آورد، به صورت صحيح تبيين نشده است.

به همين منظور اين معضل يکي از دغدغده هاي مسئولين و اقشار متدين جامعه مي باشد كه در صورت بي توجهي منجر به بي نظمي و به خطر افتادن امنيت اجتماعي و اخلاقي جامعه مي گردد در اين رابطه رسالت خطير دستگاه و سازمان‌ها و ادارات مرتبط در مقابله با رفتار و اقدامات هنجارشكنانه بسيار مهم مي‌باشد و غفلت مسئولين و مردم باعث ترويج و اشاعه اين پديده زشت در جامعه مي‌شود.

بنابراين نبايد در اين رابطه بي‌تفاوت شد و بايد احساس مسئوليت اجتماعي از جمله احياء تفكر امر به معروف و نهي از منكر را در جامعه نهادينه نمود و اگر دير بجنبيم دود اين آتش (اشاعه برهنگي) برافروخته شده چشم همگان را مي‌سوزاند و بنيان خانواده را متزلزل و موجب ويراني و نابودي خانواده‌ها مي شود.

پس بياييم با پليس در اجراي اين طرح که به نوعي مطالبه مردم متدين است همکاري داشته باشيم و از تمامي هموطنان عزيز بويژه دختران و بانوان انتظار داريم نسبت به رعايت قانون و حفظ ارزش هاي اخلاقي و هنجارهاي ملي و مذهبي جامعه با پليس همکاري داشته و از همه دستگاه هاي اجرايي و … بر اساس شرح وظايف شان انتظار داريم با پليس در اين رابطه همکاري داشته باشند.

قطعاً همراهي و همکاري با پليس در اجراي طرح نور مي‌تواند گامي مؤثر در جهت ارتقاي امنيت اخلاقي و اجتماعي باشد.

تهيه و تنظيم: “اسماعيل اميدي” فعال رسانه و کارشناس علوم ارتباطات

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *