01:04 - May 13, 2024
  • googleplus
  • telegram
  • instagram
  • aparat
  • صفحه خانگی
  • >
  • گیلان
  • >
  • خبرخوب؛
    سی‌تی‌اسکن مرکز فوق تخصصی کودکان گیلان راه‌اندازی شد

خبرخوب؛
سی‌تی‌اسکن مرکز فوق تخصصی کودکان گیلان راه‌اندازی شد

کیمیای شمال – با تدبیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با برون سپاری خدمات تخصصی، CT اسکن مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی ۱۷ شهریور رشت راه اندازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (گیل وب‌دا)؛ تامین، حفظ و ارتقای سلامت مردم یکی از راهبردهای اصلی نظام سلامت است و پیوسته دولت ها تلاش می کنند تا سلامت جامعه را که رکن توسعه و پیشرفت محسوب می شود، پایدار کنند و در جهت اعتلای آن بکوشند.

امروزه جوامع و دولت های توسعه یافته از جمله ایران در تلاش‌اند تا با مردمی‌سازی و کوچک‌سازی دولت، از ظرفیت بخش خصوصی و برون‌سپاری خدمات نهایت بهره را برده و با نهادینه کردن این سیاست در کشور، خدمات دولت به مردم را با دستان خودشان مدیریت کنند.

مردمی‌سازی سلامت، یکی از مشی‌های عمومی دولت سیزدهم است که خوشبختانه این سیاست نیز در لایه‌های مختلف اجرایی و عملیاتی به ویژه در نظام سلامت نیز دیده می‌شود و ارائه خدمات سلامت محور به مردم را در استان‌های کم برخورداری نظیر گیلان تسهیل و تسریع می کند.

نصب و راه اندازی دستگاه CT  اسکن ۱۶ اسلایس در مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان کودکان در استان گیلان، یکی از جلوه‌های برون‌سپاری و بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در تهیه و ارائه بسته‌های خدمتی سلامت به مردم است که علاوه بر خدمت با کیفیت و ارزان، هزینه تمام شده برای دولت را نیز کاهش می دهد.

به گفته دکتر محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، CT  اسکن مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت با همکاری و مشارکت گروه مپنا در نیمه دوم فروردین ماه امسال راه اندازی شده و بهره برداری از آن، سطح ارائه خدمات درمانی را در این مرکز تخصصی و فوق تخصصی ارتقا داده و موجب افزایش رضایت مندی مردم و دریافت کنندگان خدمت شده است.

پیش از راه اندازی CT  اسکن در مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت، بیماران مرکز به ناچار باید به مراکز آموزشی درمانی مستقر در شهر ارجاع می‌شدند که این مسئله علاوه بر معطلی و طولانی کردن روند درمان، خطراتی را متوجه بیماران و کار را بر کادر درمان در دیگر مراکز آموزشی درمانی مرکز استان مضاعف می‌کرد؛ حالا بماند که در خلال این انتقال بیماران به مراکز آموزشی درمانی، برخی از بیماران به سبب حساسیت خانواده ها، از مراکز درمانی خصوصی نیز سر در می آوردند.

آنگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطرح کرده، از ابتدای راه اندازی آزمایشی CT  اسکن مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت تاکنون بیش از ۴۰ بیمار در مرکز خدمات تصویر برداری مورد نیاز را دریافت کرده اند؛ این در حالی است که این بخش هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده و یقینا در آینده نه چندان دور نیاز بسیاری از مراکز درمانی را نیز پاسخ خواهد داد.

نکته قابل تامل در رابطه با CT  اسکن مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت اینکه این بخش علیرغم سرمایه گذاری توسط بخش غیردانشگاهی، انتفاع مالی برای سرمایه گذار در اولویت نیست بلکه بر اساس مدلی که اقتصاد سلامت دانشگاه نیز به آن رسیده، بخش CT  اسکن با تعرفه دولتی به بیماران خدمات می دهد که در نوع خود کم نظیر و درخور تحسین است.

در حال حاضر قیمت دستگاه CT  اسکن ۱۶ اسلایس در بازار حدود ۱۳ میلیارد تومان است و بهره مندی از ظرفیت دیگر بخش‌ها در یک مرکز آموزشی درمانی دولتی، ظرفیت سازی و صرفه جویی در منابع است به گونه ای که دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس آنچه دکتر آشوبی اعلام کرده، تنها یک میلیارد تومان برای آماده کردن فضا و تجهیزات هزینه کرده است که این تدبیر دانشگاه و هدایت منابع آزاد شده میتواند در جهت توسعه خدمات با کیفیت سوق داده شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *